61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Jak przygotować wyróżniające się CV i podkreślić w nim atuty?

Opublikowano: 26-04-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 8:35 min
W dzisiejszym artykule podam Ci sprawdzony przepis na skuteczne a zarazem profesjonalne CV.
Zacznijmy od tego czym dokument CV jest w praktyce i jakie pełni funkcje na współczesnym rynku pracy. Otóż, CV pełni dwie kluczowe funkcje:
  1. informacyjną, ponieważ informujesz potencjalnego pracodawcę o tym, że jesteś odpowiednim kandydatem na to stanowisko.
  2. sprzedażową, ponieważ przedstawiasz pracodawcy kompetencje, które przyczynią się do realizacji planu rozwoju marki pracodawcy. 
Jeśli chcesz, aby Twoje CV w rękach rekrutującego zmieniło się w zaproszenie na rozmowę o pracę pamiętaj o tym, aby pisząc je odpowiedzieć na potrzeby pracodawcy, które zazwyczaj są jasno sformułowane w ogłoszeniu o pracę. 

Wiesz już jaką funkcję pełni CV, więc pozwól, że w telegraficznym skrócie przedstawię Ci czynności, które mają miejsce przed opublikowaniem ogłoszenia o pracę na stronie internetowej. Wierz mi na słowo, wiedza na temat tego, czym kieruje się pracodawca w wyborze odpowiedniego kandydata zmieni Twoje podejście do pisania CV raz na zawsze 

Otóż zanim rekruter opublikuje ogłoszenie o pracę, to najpierw wspólnie z Hiring Managerem, czyli osobą wnioskującą o rekrutacje, tworzą profil odpowiedniego kandydata. Tak jak reklamodawca, sprzedawca tworzy personę idealnego Klienta, tak pracodawca tworzy personę odpowiedniego Kandydata. 

Jak tworzy się profil odpowiedniego kandydata?

Zacznę od wyjaśnienia tego kim jest „odpowiedni kandydat”.

„Odpowiedni kandydat” to taki, który odpowiada na realne potrzeby pracodawcy, czyli potrafi rozwiązać dany problem, spełnić marzenie lub wcielić opracowany plan w życie np. zwiększyć sprzedaż i/lub rozpoznawalność marki pracodawcy na rynku, usprawnić istniejące procesy lub zaprojektować i wdrożyć nowe, stworzyć nowy produkt i/lub usługę, zbudować zespół, itd.


Pracodawca określa swój cel biznesowy, opierając się na swojej misji, wizji i wartościach. Na przykład misją Twojego potencjalnego pracodawcy może być wspieranie rozwoju biznesu klientów, dostarczając im nowoczesne technologie i dopasowane rozwiązania marketingu online. Mając na uwadze tę opisaną misję, celem Twojego potencjalnego pracodawcy jest znalezienie osób, które posiadają odpowiednie kompetencje w obszarze marketingu online.

Po czym pracodawca pozna, że jesteś odpowiednim kandydatem, odpowiednią kandydatką?

Pracodawca na początku opracowuje listę czynności, które muszą zostać wykonane, aby dany cel biznesowy został osiągnięty. Kiedy lista zadań, czyli zakres obowiązków, który jest adekwatny do stanowiska jest już opracowana, to w drugiej kolejności przychodzi czas, by stworzyć profil persony „odpowiedniego kandydata”, który te poszczególne czynności może wykonać. W tym procesie ważne jest wyróżnienie kluczowych kompetencji twardych (m.in znajomość programów, aplikacji, urządzeń, narzędzi, języków…) oraz kompetencji miękkich, czyli umiejętności społecznych, które decydują o tym, jak pracownik zachowuje się w określonych sytuacjach.

Na tym etapie, osoba rekrutująca odpowiada sobie na pytanie „Po czym poznam, że ta osoba jest „odpowiednim kandydatem” na to stanowisko?”
  • Co ta osoba powinna wiedzieć, aby mogła swobodnie wykonywać swoje obowiązki?
  • Co ta osoba powinna umieć, aby mogła skutecznie wykonywać swoje obowiązki?
  • Jakie ta osoba powinna mieć doświadczenie, aby mogła pewnie wykonywać swoje obowiązki tym samym rozwijając swoje dotychczasowe kompetencje i zdobywać te nowe, które są adekwatne do jej naturalnych predyspozycji i równocześnie odpowiedzią na zmieniające się środowisko pracy?
Gdyby pracodawca był artystą to proces rekrutacji moglibyśmy porównać do malowania na płótnie i obraz ten byłby rekrutacyjnym dziełem sztuki współczesnej.

Trzymając się tej metafory, Ty pisząc CV również jesteś artystą malującym swój autoportret, który przedstawisz potencjalnemu pracodawcy, który jest również Twoim partnerem biznesowym. Zanim usiądziesz przed sztalugą, chwycisz za pędzel i zamoczysz go w wiosennej palecie barw zastanów się i odpowiedz sobie na arcyważne pytania. Odpowiedzi pozwolą Ci na przygotowanie CV wyróżniającego się z tłumu.
 
CEL

Zakładam, że pisząc CV Twoim celem jest znalezienie pracy. Zastanów się jakiej pracy szukasz:
  • Pierwsza praca
  • Szukam pracy w tej samej branży na tym samym stanowisku
  • Szukam pracy w innej branży
  • Szukam pracy w tej samej branży ,lecz na innym stanowisku
  • Szukam pracy w innej branży i na innym stanowisku
Od określenia tego, jakiej pracy szukasz zależy sposób przedstawienia Twoich kompetencji w CV. Na przykład, kiedy aplikujesz z branży X do branży Y, to zapomnij o używaniu żargonu lub skrótów myślowych. Pisz, mów tak, aby Twój odbiorca Cię zrozumiał. Dlatego też, kiedy już określisz swój cel, to skup się na poznaniu swojej grupy docelowej.

Grupa Docelowa - Kto będzie Twoim potencjalnym pracodawcą, czyli kto jest adresatem Twojego CV?
  • Jakie są misja, wizja i wartości firmy, do której aplikujesz?
  • Jakie produkty tworzy Twój potencjalny pracodawca?
  • Jakie usługi świadczy Twój potencjalny pracodawca?
  • Kto korzysta z usług i produktów Twojego potencjalnego pracodawcy?
Pamiętaj, od określenia tego  kto jest adresatem Twojego CV zależy słownictwo i forma wypowiedzi, których użyjesz w CV.

Teraz kiedy już wiesz dokąd zmierzasz i do kogo mówisz, sprawdź jak do niego dotrzeć. To bardzo ważne, aby wiedzieć z jakich kanałów komunikacji korzysta Twój potencjalny pracodawca.

Kanały komunikacji, narzędzia, lokalizacja
  • Gdzie publikuje ogłoszenia o pracę?
  • W jakich konferencjach bierze udział?
  • Jakie inicjatywy wspiera?
  • W jakie przedsięwzięcia się angażuje?
Kiedy wiesz z jakich kanałów komunikacyjnych korzysta Twój potencjalny pracodawca, to wtedy masz szansę wybrać odpowiednie narzędzia, by do niego dotrzeć i nie wypalić się w drodze do celu.

Kiedy wiesz czego chcesz, czyli masz jasno określony cel, grupę docelową wybrane narzędzia i kanały komunikacji, to wtedy jesteś w gotowości, aby opracować strategię, plan i harmonogram działania jakim jest na przykład napisanie skutecznego a zarazem profesjonalnego CV.

Twoje CV powinno być odpowiedzią na ogłoszenie o pracę


Weźmy na tapet ogłoszenie o pracę na stanowisko SEO Specialist. Otwórz dokument np. korzystając z Worda, przeanalizuj słowa, które zostały wykorzystane w opisie stanowiska i wykorzystaj je w pisaniu swojego CV.




Zauważ, że te czynności, które są takie same lub zbliżone do opisu stanowiska na jakie aplikujesz są Twoją dźwignią, czyli wkładem merytorycznym, który wyróżni Twoją kandydaturę spośród innych kandydatów.  Pracodawca czytając Twoje CV szuka odpowiedzi czy jesteś osobą, która poradzi sobie z poszczególnymi zadaniami.

Pamiętaj o tym, że CV jest jak wizytówka, która w rękach rekrutującego zmieni się w zaproszenie na rozmowę o pracę pod warunkiem, że ten chce w pełni skorzystać z Twoich usług (tak, praca na etacie jest pewnego rodzaju świadczeniem usług ). Potraktuj zatem CV jako słowny autoportret, którym robisz na pracodawcy pierwsze wrażenie, a udział w rozmowie kwalifikacyjnej traktuj jako potęgę tego pierwszego wrażenia.

Czytając i analizując opis stanowiska, poznajesz zakres obowiązków i wymagania. Teraz wykorzystaj tę wiedzę do napisania CV, które składa się z następujących elementów:

  • Nagłówek – wpisz tutaj Twoje imię i nazwisko (opcjonalnie dodaj nazwę stanowiska, na które aplikujesz);
  • Dane kontaktowe – wpisz tutaj Twoje aktualne dane kontaktowe (e-mail, nr. telefonu, nazwa miasta, w którym mieszkasz)
  • Profil zawodowy – napisz tutaj kilka słów o Tobie (3 -5 zdania) najlepiej w odpowiedzi na pytania: Kim jesteś? Komu w czym pomagasz? Jakie masz doświadczenie (w pracy na tym samym lub podobnym stanowisku, w branży)? Co wiesz na temat (branży, pracy na tym stanowisku)? Co potrafisz zrobić, by (np. zwiększyć sprzedaż…). Jaka jest Twoja motywacja i dlaczego uważasz, ze jesteś odpowiednim kandydatem na to stanowisko?
  • Kluczowe kompetencje – w tym miejscu odpowiedz, czy spełniasz wymagania opisane w ogłoszeniu o pracę?
  • Doświadczenie – gdzie, kiedy i jak długo pracowałaś, pracowałeś? Jaki był Twój zakres obowiązków (tutaj przedstaw tylko te czynności, które są zbliżone do aktywności na stanowisku na jakie aplikujesz). Kiedy masz lukę między jedną a drugą pracą, to napisz kilka słów, tak ogólnie o tym czym zajmowałaś/-eś się w trakcie tej przerwy
    Opcjonalnie w trakcie opisywania doświadczenia możesz pochwalić się swoimi osiągnięciami np. zwiększyłem sprzedaż o …%, zbudowałem od zera dział/produkt, zorganizowałam wydarzenie branżowe dla … osób, otrzymałam nagrodę za …, itp.
  • Wykształcenie – tutaj poinformuj odbiorcę o tym, gdzie, kiedy i co studiowałaś/-eś? Gdzie, czego się nauczyłaś i w jaki sposób wykorzystasz to w pracy na tym stanowisku? Jakie są Twoje kwalifikacje i uprawnienia do wykonywania zawodu?
    Opcjonalnie, jeśli nie posiadasz wykształcenia w swojej profesji, to śmiało podziel się informacją o dodatkowych kursach i szkoleniach. Pamiętaj o tym, aby były one spójne z wymaganiami stanowiska, na które aplikowałeś – jakie są Twoje kwalifikacje, które dają Ci prawo do wykonywania zawodu?
  • Zainteresowanie – napisz o tym, co Cię naprawdę interesuje, jeśli nie masz zainteresowań, to pomiń ten wątek i idź dalej.
  • Klauzula – zadbaj o bezpieczeństwo swoich danych osobowych.

Voila!
Skuteczne a zarazem profesjonalne CV gotowe!

Justyna - Corporate Trainer, Career & Business Coach, autorka książki "Szukam Pracy! Znajdź pracę o której marzysz". Wspiera Liderów w rozwoju kompetencji managerskich.

Autor
Justyna
Ocena artykułu
5.00 - (3 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się