61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Czym jest marketing społecznie zaangażowany?

Opublikowano: 20-04-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 4:50 min
Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności każda firma potrzebuje reklamy. Dzięki temu może zyskać większą rozpoznawalność, a co za tym idzie również nowych klientów. Każdy z nas doskonale wie, że istnieje wiele kanałów, którymi można dystrybuować komunikaty promocyjne – prasa, radio, telewizja czy też internet. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak dużo możliwości daje nam marketing i co możemy osiągnąć, stosując różne sposoby dotarcia do klienta. Nie musimy się ograniczać tylko i wyłącznie do sloganów typu: „Najlepsza jakość w najniższej cenie”, aby zachęcić kogoś do wybrania akurat naszej oferty. Co więc można zrobić? Dobrym rozwiązaniem, z którego zaczyna korzystać coraz więcej firm, jest marketing społecznie zaangażowany. Co to jest? Na czym on polega? Przeczytaj do końca ten artykuł.
 
Marketing społecznie zaangażowany – co to jest?
 
Jest to połączenie ekonomicznych zadań firmy z zadaniami społecznymi. Marketing społecznie zaangażowany (CRM – caused related marketing) pozwala na stworzenie partnerstwa pomiędzy przedsiębiorstwem a organizacjami non-profit. Dzięki takiemu połączeniu marka promuje swój wizerunek, produkt czy też usługę i jednocześnie wspiera swoim działaniem wybrany problem społeczny. W tego typu sytuacjach wysokość wsparcia dla danej sprawy ma związek bezpośrednio z wielkością sprzedaży marki.
 
Zarówno sama firma, jak i organizacja, ale także i klient powinni mieć z takiej kampanii określone korzyści. W przypadku przedsiębiorstwa chodzi o zwiększone zyski z tytułu sprzedaży, a także pozytywny wpływ na wizerunek marki. Jeśli chodzi o inicjatywy i organizacje, to po pierwsze otrzymują one fundusze, a po drugie - obecność w działaniach marketingowych zwiększa ich rozpoznawalność. Dzięki temu łatwiej będzie dotrzeć do nowej grupy darczyńców. W przypadku klientów korzyścią będzie poczucie czynienia dobra i wspierania danej kampanii.
 
 Typy mechanizmów CRM

Istnieje kilka rodzajów działań w ramach CRM. Nie musimy ograniczać się tylko i wyłącznie do przekazywania określonej części z dochodów na rzecz różnego rodzaju organizacji społecznych. Prezentujemy wszystkie typy mechanizmów CRM:
  • purchase triggered donation – jest to darowizna, której wysokość zależy od liczby dokonanych zakupów. Od każdej transakcji przekazywana jest określona kwota na dany cel.
  • trail triggered donation – wpływy uzależnione są od liczby podpisanych umów lub też skorzystania z usług danej firmy.
  • voucher colletion scheme – każdy klient zbiera punkty w programie lojalnościowym. Może je przekazać na wskazany cel.
  • CRM as incentive to action – organizując wydarzenie, można zachęcić do udziału w nim uczestników poprzez obietnicę wpłaty określonej kwoty na dany cel.
 
Co zrobić, aby marketing społecznie zaangażowany był skuteczny?
 
Przede wszystkim, jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z CRM, musimy pamiętać o tym, aby wszystkie działania były dostosowane do charakteru naszej marki, a także i samych możliwości.
  • Powinniśmy zadbać o to, aby podejmowana współpraca z organizacją non-profit nawiązywała w jakimś stopniu do naszej branży. Przykładowo – jeśli oferujemy produkty kosmetyczne, możemy zdecydować się na wsparcie inicjatywy związanej z walką z ubóstwem menstruacyjnym w Afryce czy innych częściach świata.
  • Lepiej skupić się na jednej sprawie niż na kilku – przynajmniej na samym początku swojej drogi z CRM.
  • Zasady współpracy z daną organizacją powinny być jasne i klarowne, aby żaden klient nie miał wątpliwości co do podejmowanych działań.
Przykłady marketingu społecznie zaangażowanego
 
O początkach CRM możemy mówić na przykładzie American Express. Bank w 1983 roku rozpoczął kampanię, w której od każdego użycia karty płatniczej przekazywał 1 centa na renowację Statuy Wolności. Co więcej, przy zawieraniu nowej umowy i otrzymywaniu karty, instytucja wpłacała na rzecz symbolu Nowego Jorku jednego dolara.
 
Doskonałym przykładem mechanizmu CRM jest także kampania marki Rossmann. Posiadając założone konto lojalnościowe, za każde dokonane zakupy zbierane są punkty (1zł = 1pkt). W określonym momencie możemy wskazać organizację non-profit, na rzecz której przekażemy zebrane środki i wesprzemy ją. Inicjatywy związane są z działalnością na rzecz m.in. domów dziecka, zwierząt czy też ubóstwa menstruacyjnego w Polsce.
 
Marketing społecznie zaangażowany jest także wykorzystywany przez markę odzieżową House. Firma zadeklarowała, że 50% zysków ze sprzedaży kolekcji dla zwierząt zostanie przekazane na zakup karmy marki Wiejska Zagroda, która zdecydowała się na podwojenie zamówienia i wspólne wsparcie Fundacji dla Szczeniąt Judyta.
 
Oprócz tego warto także wspomnieć, że wiele firm włączyło się w pomoc Ukrainie po wybuchu wojny 23 lutego. Expo Sweet przeznaczyło cały dochód z zakupionych biletów na wsparcie dla uchodźców. Firma Rossmann w swojej aplikacji wygenerowała dla każdego użytkownika specjalny kupon rabatowy -40% na artykuły higieniczne dla osób potrzebujących. Do akcji włączyła się także marka Answear. Stworzyła ona specjalną kolekcję „No shame. No fear.”, a dochód z jej sprzedaży przeznaczony jest dla osób poszkodowanych w wyniku wojny.
Autor
Natalia
Ocena artykułu
4.60 - (5 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się