Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Wyprawka szkolna, czyli 7 wskazówek jak przygotować sklep internetowy na inwazję rodziców

Opublikowano: 02-09-2019
Czas potrzebny do przeczytania: 5:15 min
Z łezką w oku wspominamy beztroskie czasy, kiedy lato oznaczało ponad dwa miesiące laby! Wtedy strasznie cierpieliśmy pod koniec sierpnia i ubolewaliśmy nad końcem wakacji. A teraz... Teraz o tej porze z ekscytacją zakasamy rękawy, bo wiemy, że czeka nas prawdziwy boom zakupowy! Artykuły szkolne, ubrania, buty, pomoce naukowe, gadżety elektroniczne - coraz więcej rodziców decyduje się na zakupy online! Nic dziwnego, szkoda nerwów na gorączkowe zakupy wśród tłumów, które również zaskoczyło nadejście roku szkolnego. Wzmożony ruch w branży e-commerce to ogromne wyzwanie. Jak przygotować swój sklep na inwazję rodziców?





1. Uzupełnij asortyment szkolny
Puste półki kojarzą się z opowieściami o czasach PRL-u, prawda? Ten okres mamy już dawno za sobą i z pewnością nie chciałbyś, żeby Twój sklep był z nim kojarzony. Dlatego przed okresem wzmożonego ruchu uzupełnij zapasy! Produkty muszą być dostępne niemalże od ręki - najlepiej, jeśli każdy produkt będzie dodatkowo dostępny w różnych wariantach. Kredki ołówkowe, świecowe, pastelowe, akwarelowe... Piórniki miękkie, usztywniane, z przegródkami, z wyposażeniem lub bez... Klient lubi mieć wybór, a Twój sklep ma mu go zapewnić.




2. Przygotuj ofertę specjalną dla uczniów!
Nie chodzi nawet o to, żeby wprowadzać do oferty sklepu nowe produkty. Wybierz ze swojego asortymentu te produkty, których mogą potrzebować aktualnie uczniowie i ich rodzice. Mogą to być wszelkiego rodzaju książki, artykuły piśmiennicze, plecaki, ale też ubrania, buty, torby, termosy, gadżety elektroniczne czy też fotele, krzesła, biurka, lampki i wiele, wiele więcej! Gdy już je wybierzesz, stwórz w sklepie sezonową zakładkę i je tam umieść. Rodzice będą Ci wdzięczni za zebranie całej wyprawki szkolnej w jednym miejscu, dzięki czemu unikną długich poszukiwań.

3. Uprość ścieżkę zakupową
Zakupy w internecie mają być szybkie, proste i przyjemne. Dlatego nie każ klientowi (a już na pewno nie rodzicom w gorącym okresie kompletowania wyprawki szkolnej) przekopywać się przez całą stronę, by mógł znaleźć informacje o sposobie składania i realizacji zamówień. Nie każ mu wypełniać szczegółowego formularza przed dodaniem produktu do koszyka. Jeśli w Twoim sklepie możliwe jest dokonanie zakupu wyłącznie przez zarejestrowanych użytkowników, zrób wyjątek w sezonie i udostępnij opcję bez zakładania konta. Zdziwisz się, ilu przybędzie Ci klientów!




4. Zapewnij maksymalne bezpieczeństwo zakupów
Bezpieczeństwo to podstawa. Finalizując zakupy w sieci, użytkownicy podają swoje dane, często też korzystają z płatności kartą. Dlatego porzucą koszyk i nie doprowadzą transakcji do końca, jeśli strona nie wzbudzi ich zaufania.

Zadbaj zatem o:

  • zabezpieczenie witryny protokołem SSL,
  • zamieszczenie na stronie pełnych danych teleadresowych,
  • jasny, konkretny regulamin umieszczony w widocznym miejscu na stronie,
  • przejrzyste informacje na temat możliwości dokonania zwrotów oraz reklamacji.

Pamiętaj też o wykonywaniu kopii zapasowej strony oraz sprawdzaniu aktualności oprogramowania!


5. Nie każ klientowi czekać
W sklepach stacjonarnych nasza cierpliwość często wystawiana jest na ciężką próbę. Każdy z nas chyba choć raz był świadkiem kłótni między zniecierpliwionymi klientami stojącymi w kolejce do kasy. Dlatego zadbaj o to, by strona szybko się ładowała i zabezpiecz serwery przed przeciążeniem. Zlituj się nad rodzicami uczniów i nie ograniczaj ich czasowo - zapewnij im możliwość dokonania zakupów o każdej porze dnia i nocy.






6. Uzupełnij informacje o produktach
I tutaj pojawia się nasze ulubione zagadnienie - content! Bo co komu po nowoczesnym sklepie z bogatym asortymentem, jeśli tak do końca nie wiadomo, co to za produkty? Nikt nie lubi kupować przysłowiowego kota w worku. Pamiętaj, że rodzice nie dokonują spontanicznych zakupów dla swoich pociech. Pragną dla nich jak najlepiej i dlatego szukają informacji typu "czy tornister jest lekki?", "czy worek na strój na zajęcia sportowe wykonany jest z materiałów wodoodpornych?", "czy kredki wystarczą na długo?" ...

Wartościowe, wyczerpujące, a przy tym unikalne opisy produktów, ich recenzje, przykłady zastosowania, instrukcje działania - to sposób na zatrzymanie klienta i zwiększenie szansy na to, że dokona zakupów właśnie u nas. A przy okazji to również prosty i jakże skuteczny sposób na wsparcie pozycjonowania strony internetowej!


7. Zadbaj o komunikację z klientem
Podczas zakupów online mogą pojawić się dodatkowe pytania odnośnie produktów czy też realizacji zamówień. W sklepie zawsze można podejść do sprzedawcy i doradcy, a w sieci? Po drugiej stronie sklepu internetowego też są ludzie z krwi i kości - dlatego pokaż to swoim klientom! Umieść w widocznym miejscu numer telefonu na infolinię i formularz kontaktowy, ciekawym rozwiązaniem jest również uruchomienie czatu na stronie. I nie pozwól, by klient pozostał bez odpowiedzi! Odbieraj każde połączenie i odpowiadaj na każdą wiadomość - jeśli wiesz, że nie dasz rady, przemyśl opcję zatrudnienia dodatkowego pracownika na ten okres, który zadba o komunikację z pogrążonymi w zakupowym szaleństwie rodzicami.





A gdy szał zakupowy minie...


Po każdym okresie wzmożonego ruchu należy dokonać analizy i wyciągnąć wnioski na przyszłość, by osiągać coraz lepsze efekty! Co Ci się udało? Co poszło nie tak? Jaki procent koszyków to tzw. koszyki porzucone? Gdy już podliczysz zyski, zabierz się za planowanie dalszych działań i całorocznej strategii. Zadbaj o widoczność Twojego sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania Google i - jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś - zainwestuj w profesjonalne pozycjonowanie strony!

Zanim się obejrzysz, nadejdzie kolejny boom zakupowy - święta, Black Friday, Dzień Babci i Dziadka... Nie daj się zaskoczyć, klienci w następnym sezonie sprawdzą, czy odrobiłeś pracę domową.


Źródła: Doświadczenia własne

Autor
Michalina Jaśniewska
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się