Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Czym jest FOMO i jak się przed nim bronić?

Opublikowano: 11-12-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 4:25 min
Co to za zjawisko?

Zjawisko FOMO czyli skrót od słów Fear of Missing Out, to strach przed wykluczeniem. Obawa która sprawia, że boimy się odłączenia od sieci. Boimy się, że ominie nas coś niesamowicie ciekawego i nie chodzi tu o jakieś ważne wydarzenie na świecie, tylko o czynność, którą wykonał nasz znajomy w internecie, a my jej nie zauważyliśmy. Media społecznościowe są tak zasypywane informacjami z życia, że czasami nie jesteśmy w stanie nadążyć za tym, kiedy i gdzie są i co robią inni.

Warto zauważyć, że w Internecie ubarwiamy nasze życie. Pokazujemy pięknie uporządkowane biurka, idealnie podane śniadania, albo stylowe ubrania, w których odpoczywamy w domu. Tak naprawdę wszyscy wiemy, że nikt z nas nie prowadzi takiego życia, a pięknie pokazana na zdjęciu owsianka czy jajecznica jest już zimna i niesmaczna zanim uda nam się ją sfotografować.

Mimo tego, że mamy świadomość, że pokazywane przez znajomych zdjęcia ze świetnej imprezy są prawdopodobnie celowo upozorowane, to jednak nadal mamy poczucie, że ominęło nas coś fajnego.
 
 Źródło: Youtube

Jak się objawia?

Jeśli chcesz sprawdzić czy FOMO dotknęło również Ciebie, wystarczy zwrócić uwagę na to w jaki sposób zaczynasz swój dzień. Co robisz po przebudzeniu? Wstajesz, odsłaniasz okna i szykujesz się do pracy czy może od razu sprawdzasz nagromadzone przez noc powiadomienia z Facebooka, Twittera lub Instagrama? Jeśli swój dzień zaczynasz od sprawdzenia mediów społecznościowych, to warto zastanowić się dlaczego to robisz.

Głównym objawem FOMO jest ogólny strach przed odłączeniem od sieci, albo smartfona. Największy problem mają z nim młodzi ludzie, którzy zostali wychowani mając nieustanny dostęp do Internetu oraz więcej czasu poświęcają na korzystanie i sprawdzanie mediów społecznościowych.

Kanadyjscy naukowcy przeprowadzili badania na studentach, które miały sprawdzić czy cechy charakteru, takie jak ekstrawersja czy neurotyczność będą wpływały na mniejszy lub większy strach przed wykluczeniem. Okazało się jednak, że żadna z tych cech nie miała na nie wpływu. Natomiast badania przeprowadzone na uniwersytecie w Wielkiej Brytanii pokazały, że prawie połowie studentów pierwszego roku wydaje się, że ich rówieśnicy są bardziej zżyci niż w rzeczywistości.

Co ciekawe badania na temat FOMO przeprowadzone w Polsce wykazały, że jego wskaźnik jest najwyższy u osób w przedziale wiekowym między 15 a 24 rokiem życia, a najniższy u osób powyżej 55 roku życia.
 
 


FOMO a marketing

Oczywiście FOMO bardzo często wykorzystywane jest w marketingu. Reklamodawcy używają go aby zwiększyć rozpoznawalność marki oraz (pośrednio) pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Najczęściej robią to poprzez zatrudnienie influencerów, którzy w swoich social mediach pokazują, w jaki sposób tych produktów używają oraz jakie mają z tego korzyści. Taki chwyt sprawia, że obserwatorzy chcą je mieć, a wykorzystane przez influenceró hashtagi wpływają na pozycjnowanie.

Specjaliści od maretingu często wykorzystują ten chwyt w celu zwiększenia sprzedaży. Pokazują klientom, którzy chcą zarezerwować hotel w atrakcyjnej cenie, że mogą to zrobić, ale tylko dzisiaj. A oferując sprzedaż swoich produktów piszą ile sztuk zostało, dzięki czemu wzbudzają w klientach poczucie niedostępności produktu i zachęcają ich do zakupu.

To tylko dwa przykłady, ale jak widać strach przed wykluczeniem można stosować na wiele różnych sposobów w działaniach marketingowych.

Jak chronić się przed FOMO?

 

Przede wszystkim musimy uświadomić sobie, że nawet jeśli pominiemy jakieś powiadomienie od naszych znajomych, to nic się nie stanie. Ponadto należy pamiętać, że zdjęcia z życia innych osób pojawiające się w sieci są najczęściej koloryzowane i pozowane. To, że fotografia przedstawia świetną zabawę, nie jest równoznaczne z tym, że rzeczywiście tak było.

Warto spojrzeć na to z własnej perspektywy, czy nie masz tak, że fajne wydarzenia są na tyle ciekawe, że po prostu zapominasz lub zwyczajnie nie masz czasu na to, żeby robić zdjęcia? No właśnie. A może na imprezie Twojego znajomego wcale nie było tak fajnie, jak mogło się wydawać. Bardzo ważne jest też zrozumienie, że współcześnie informacje bardzo szybko się starzeją i niestety nie jesteśmy w stanie nadążyć za wszystkimi.

Czasem warto na chwilę odłożyć telefon, oderwać się od wirtualnego świata i po prostu spotkać z przyjaciółmi. Zawsze możecie ustalić, że podczas wspólnie spędzanego wieczoru, odkładacie telefony i cieszycie się swoim towarzystwem. Nie dajmy się zwariować, nawet jeśli ominie nas jakaś z pozoru ważna informacja, to zaraz pojawi się następna i kolejna, bo będąc w sieci nigdy od nich nie uciekniemy, a szkoda marnować życie na strach i stres wywołany przez FOMO.

Źródła: NowyMarketing; Business Insider; Bloomboard
Autor
Kinga Niemczewska
Ocena artykułu
5.00 - (6 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się