Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 04:25 min Ikona 11.12.2018

Czym jest FOMO i jak się przed nim bronić?

 

Co to za zjawisko?

 

Zjawisko FOMO czyli skrót od słów Fear of Missing Out, to strach przed wykluczeniem. Obawa która sprawia, że boimy się odłączenia od sieci. Boimy się, że ominie nas coś niesamowicie ciekawego i nie chodzi tu o jakieś ważne wydarzenie na świecie, tylko o czynność, którą wykonał nasz znajomy w internecie, a my jej nie zauważyliśmy. Media społecznościowe są tak zasypywane informacjami z życia, że czasami nie jesteśmy w stanie nadążyć za tym, kiedy i gdzie są i co robią inni.

Warto zauważyć, że w Internecie ubarwiamy nasze życie. Pokazujemy pięknie uporządkowane biurka, idealnie podane śniadania, albo stylowe ubrania, w których odpoczywamy w domu. Tak naprawdę wszyscy wiemy, że nikt z nas nie prowadzi takiego życia, a pięknie pokazana na zdjęciu owsianka czy jajecznica jest już zimna i niesmaczna zanim uda nam się ją sfotografować.

Mimo tego, że mamy świadomość, że pokazywane przez znajomych zdjęcia ze świetnej imprezy są prawdopodobnie celowo upozorowane, to jednak nadal mamy poczucie, że ominęło nas coś fajnego.

 

Jak się objawia?

 

Jeśli chcesz sprawdzić czy FOMO dotknęło również Ciebie, wystarczy zwrócić uwagę na to w jaki sposób zaczynasz swój dzień. Co robisz po przebudzeniu? Wstajesz, odsłaniasz okna i szykujesz się do pracy czy może od razu sprawdzasz nagromadzone przez noc powiadomienia z Facebooka, Twittera lub Instagrama? Jeśli swój dzień zaczynasz od sprawdzenia mediów społecznościowych, to warto zastanowić się dlaczego to robisz.
Głównym objawem FOMO jest ogólny strach przed odłączeniem od sieci, albo smartfona. Największy problem mają z nim młodzi ludzie, którzy zostali wychowani mając nieustanny dostęp do Internetu oraz więcej czasu poświęcają na korzystanie i sprawdzanie mediów społecznościowych.
Kanadyjscy naukowcy przeprowadzili badania na studentach, które miały sprawdzić czy cechy charakteru, takie jak ekstrawersja czy neurotyczność będą wpływały na mniejszy lub większy strach przed wykluczeniem. Okazało się jednak, że żadna z tych cech nie miała na nie wpływu. Natomiast badania przeprowadzone na uniwersytecie w Wielkiej Brytanii pokazały, że prawie połowie studentów pierwszego roku wydaje się, że ich rówieśnicy są bardziej zżyci niż w rzeczywistości.
Co ciekawe badania na temat FOMO przeprowadzone w Polsce wykazały, że jego wskaźnik jest najwyższy u osób w przedziale wiekowym między 15 a 24 rokiem życia, a najniższy u osób powyżej 55 roku życia.

 

FOMO a marketing

 

Oczywiście FOMO bardzo często wykorzystywane jest w marketingu. Reklamodawcy używają go aby zwiększyć rozpoznawalność marki oraz (pośrednio) pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Najczęściej robią to poprzez zatrudnienie influencerów, którzy w swoich social mediach pokazują, w jaki sposób tych produktów używają oraz jakie mają z tego korzyści. Taki chwyt sprawia, że obserwatorzy chcą je mieć, a wykorzystane przez influencerów hashtagi wpływają na pozycjonowanie.
Specjaliści od maretingu często wykorzystują ten chwyt w celu zwiększenia sprzedaży. Pokazują klientom, którzy chcą zarezerwować hotel w atrakcyjnej cenie, że mogą to zrobić, ale tylko dzisiaj. A oferując sprzedaż swoich produktów piszą ile sztuk zostało, dzięki czemu wzbudzają w klientach poczucie niedostępności produktu i zachęcają ich do zakupu.
To tylko dwa przykłady, ale jak widać strach przed wykluczeniem można stosować na wiele różnych sposobów w działaniach marketingowych.

 

Jak chronić się przed FOMO?

Przede wszystkim musimy uświadomić sobie, że nawet jeśli pominiemy jakieś powiadomienie od naszych znajomych, to nic się nie stanie. Ponadto należy pamiętać, że zdjęcia z życia innych osób pojawiające się w sieci są najczęściej koloryzowane i pozowane. To, że fotografia przedstawia świetną zabawę, nie jest równoznaczne z tym, że rzeczywiście tak było.
Warto spojrzeć na to z własnej perspektywy, czy nie masz tak, że fajne wydarzenia są na tyle ciekawe, że po prostu zapominasz lub zwyczajnie nie masz czasu na to, żeby robić zdjęcia? No właśnie. A może na imprezie Twojego znajomego wcale nie było tak fajnie, jak mogło się wydawać. Bardzo ważne jest też zrozumienie, że współcześnie informacje bardzo szybko się starzeją i niestety nie jesteśmy w stanie nadążyć za wszystkimi.

Czasem warto na chwilę odłożyć telefon, oderwać się od wirtualnego świata i po prostu spotkać z przyjaciółmi. Zawsze możecie ustalić, że podczas wspólnie spędzanego wieczoru, odkładacie telefony i cieszycie się swoim towarzystwem. Nie dajmy się zwariować, nawet jeśli ominie nas jakaś z pozoru ważna informacja, to zaraz pojawi się następna i kolejna, bo będąc w sieci nigdy od nich nie uciekniemy, a szkoda marnować życie na strach i stres wywołany przez FOMO. Jeżeli boisz sie, że podczas Twojej nieobecności pozycje strony spadną to zleć pozycjonowanie ekspertom z Sunrise System.

Źródła: NowyMarketing; Business Insider; Bloomboard

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jesteś ekspertem w swojej branży? Pokaż się na LinkedIn! Ikona 03:50 min 23.03.2022 Budowanie marki osobistej przez ekspertów w firmie pozytywnie wpływa na budowanie świadomości całego brandu w biznesie, ale nie tylko. Personal branding działa z korzyścią również dla samych ekspertów, otwierając przed nimi możliwości rozwoju. LinkedIn jest jednym z powszechnie wykorzystywanych przez specjalistów narzędzi do kreowania marki osobistej. Po lekturze artykuł będziesz wiedzieć dlaczego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

TikTok – Twoje nowe “ja” w marketingu internetowym! Ikona 03:55 min 07.09.2022 Jeśli dotychczas korzystałeś z wyłącznie Facebooka lub Instagrama, aby dotrzeć do młodych odbiorców, to przykro mi, ale jesteś boomerem – czyli zgodnie z definicją słownika slangu i mowy potocznej osobą, która nie nadąża za najnowszymi trendami. Liczącym się graczem na rynku mediów społecznościowych, który cieszy się obecnie największą popularnością wśród młodzieży, jest bowiem TikTok! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:20 min 19.07.2018 Mało kto wyobraża sobie dzisiaj życie bez Facebooka. Stał się on nie tylko platformą wirtualnych spotkań i rozmów, ale także miejscem, gdzie firmy mogą tworzyć społeczność użytkowników i kierować wpisy do konkretnej grupy odbiorców. Czy jednak wysiłek włożony w stworzenie i prowadzenie fanpage'a na Facebooku przyniesie jakieś korzyści Twojej firmie? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700