Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Szkielet tekstu SEO - o pisaniu (nie tylko) na strony produktów

Opublikowano: 06-11-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 4:55 min
Jeśli szukasz jednej uniwersalnej metody na pisanie wartościowych tekstów dla dowolnej branży, dobrze trafiłeś. Jeśli poszedłeś o krok dalej i postanowiłeś odkryć wzór, według którego da się stworzyć zawartość dla każdej podstrony witryny internetowej, to także jesteś we właściwym miejscu. Niczym szalony naukowiec stworzysz szkielet tekstu SEO, wypełnisz go wartościowymi treściami i ozdobisz słowami kluczowymi. I nie będzie to wcale straszne!


Szkielet
Pierwszym krokiem jest stworzenie podstawy. Uniwersalnym sposobem jej zbudowania jest oparcie się o cztery elementy:
  • Klienta,
  • jego Problem,
  • sposób Rozwiązania,
  • Efekt.

O dopasowaniu treści pod konkretnego odbiorcę pisaliśmy już w kontekście personalizacji. Warto pamiętać, że osoba, która trafiła na naszą stronę, zmaga się z konkretnym problemem: może poszukuje dobrego opakowania do swoich produktów, albo szkoleń dla pracowników z zakresu BHP? Pomyśl, z czym wiąże się ten problem, w jaki sposób ogranicza Twojego potencjalnego klienta. Czy Twój produkt może pomóc usunąć tę niedogodność?

Jeśli odpowiadasz twierdząco, udowodnij to! Jesteś ekspertem, wiesz dokładnie, w czym Twój produkt jest lepszy od towarów i usług konkurencji, a także jakie jego właściwości mogą klientowi pomóc. Opisz więc, jak skorzystanie z Twojej propozycji rozwiąże jego kłopot. Wreszcie nakreśl sytuację „już po”. Jak na dalsze życie konsumenta wpłynie Twój produkt? Jak będzie wyglądała jego praca, gdy problem zostanie usunięty?

Najlepiej wyjaśniać na przykładach. Wyobraź sobie, że oferujesz kursy zachowania się w trakcie zagrożenia pożarowego dla pracowników. Twoim potencjalnym Klientem jest więc przedsiębiorca zatrudniający pewną grupę ludzi. Problem to z kolei schematyczność kursów tego rodzaju, przez którą bardzo szybko uczestnicy zapominają o wskazówkach. Twój kurs natomiast jest innowacyjny i opiera się w dużej mierze na praktycznych ćwiczeniach, zapadających w pamięć – to właśnie Rozwiązanie. Efekt? Po takim szkoleniu pracownicy z pewnością będą wiedzieć, co robić w sytuacji zagrożenia – nawet w stresie.
 
Określenie Klienta, Problemu, Rozwiązania i Efektu pozwala na stworzenie szkieletu tekstu SEO dla każdej branży i na każdą stronę. Teraz wystarczy już tylko wypełnić go treścią.

Treść
Każdy z powyższych elementów należy opisać w możliwie najprostszy sposób. Język powinien być wymowny, ale nieprzesadzony - bardzo ważna jest szczerość. Nie wmawiaj więc klientowi problemów, nie bądź nachalny. Nie musisz. Twój produkt odpowiada na jego potrzeby, wystarczy tylko w profesjonalny sposób to pokazać.

Co znaczy „profesjonalny” w pisaniu SEO? Poświęciliśmy wiele artykułów temu zagadnieniu, tutaj więc skupimy się głównie na problemie jasności przekazu.

Najważniejsza zasada: kontroluj się! Istnieje pokusa, by korzystać ze specjalistycznego języka i pisać wielokrotnie złożone zdania – walcz z nią. Dzięki temu tekst nie będzie zagmatwany. Znudzenie czytelnika także jest Twoim wrogiem. Dlatego mieszaj zdania krótkie i długie, by uniknąć jednostajnego toku, usypiającego uwagę. Wyrzuć też wszystkie słowa, które nie wiążą się z tematem.
Wszystkie.


Piszesz dla użytkownika, a ten chce uzyskać informacje natychmiast. Pisz więc prosto i jak najszybciej przechodź do sedna. I akapity, i pojedyncze zdania zaczynaj i kończ słowami, które pobudzają wyobraźnię i działają na emocje – wtedy najlepiej zapadną w pamięć. Przenieś się do otulonych śniegiem Tatr brzmi lepiej niż Zapraszamy w góry. To, co ważne, powinno pojawić się jak najwcześniej. Czytelnik łatwo orientuje się w tekście skonstruowanym w ten sposób, chętniej też do niego wraca.

Nasycenie
Ale zaraz, możesz powiedzieć z niepokojem. Tworzymy szkielet, wypełniamy treścią… a gdzie tu SEO? Gdzie pozycjonowanie pod kątem słów kluczowych?

Nie bez powodu przechodzimy do nich dopiero teraz, po wirtualnym napisaniu całego tekstu – czy też po wyposażeniu szkieletu we wszystkie niezbędne tkanki. W tej metaforze słowa kluczowesą jak ubranie: niezbędne, ale zdecydowanie nie ważniejsze od ciała! Wymagają także bardzo ostrożnego traktowania.

Pisanie pod frazy powoduje często, że tekst brzmi sztucznie. Nierzadko także słowa kluczowe są wymieniane ciągiem. To błąd z kilku powodów.
  1. Algorytmy Google mogą uznać taki tekst za spam, nie będą go wtedy podsuwać użytkownikom.
  2. Czytelnicy internetowi mają alergię na sztuczność.
  3. W wymienianych jedno po drugim wyrażeniach łatwo się pogubić, a to także działa zniechęcająco.
Istnieje więc ryzyko, że klienci opuszczą stronę, uznając ją za nieintuicyjną, albo że nigdy na nią nawet nie trafią.

Dlatego warto nasycić tekst dopiero po napisaniu, i to w taki sposób, by całość brzmiała całkowicie naturalnie. Nie wolno dopuścić do sytuacji, gdy wprowadzenie słowa kluczowego gmatwa sens zdania. Zawsze na pierwszym miejscu musi stać prostota. Nie oznacza to, że należy unikać metod pozycjonowania w pierwszych etapach pisania! Nie mogą one jednak nigdy stać się ważniejsze, niż sama treść.

W ten sposób stworzyliśmy tekst idealny: na każdą podstronę internetową dowolnej branży. Oparliśmy go na szkielecie oczekiwań klienta i możliwościach, jakie daje produkt, wypełniliśmy zrozumiałą treścią i ozdobiliśmy kostiumem fraz. Z Halloweenowego przyjęcia nasz twór gotów jest na podbój wyszukiwarek i serc użytkowników!


Źródła: Search Engine Journal 1, 2
Autor
Michalina Grzegorzewska
Ocena artykułu
5.00 - (8 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się