Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

PR + SEO = związek doskonały?

Opublikowano: 14-09-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 4:35 min
Chyba każdy z Was wie, czym jest PR oraz SEO. Zagadnienia związane z SEO poruszaliśmy już wiele razy na naszym blogu. W skrócie można powiedzieć, że jest to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarki, co wpływa na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Natomiast PR to działania mające na celu kształtowanie relacji firmy z otoczeniem. To przede wszystkim komunikaty, informacje, notatki prasowe i inne mające na celu budowanie wizerunku marki, a także budowanie wokół niej społeczności. Gdzie znajduje się linia przecięcia tych działań?
 
 
Otóż, we współczesnym świecie działania offline znajdują swoje odzwierciedlenie w świecie wirtualnym. Stąd działania public relations wkraczają w obszar działania branży SEO. Każda kampania, każda treść będąca częścią działań public relations powinna być obecna także w sieci. Mamy XXI wiek i nie możemy pozwolić sobie na nieobecność w świecie wirtualnym - w świecie, w którym coraz więcej osób szuka informacji praktycznie na każdy temat. I tutaj pojawia się miejsce na synergię PR i SEO.
 

Content, content i jeszcze raz... content!
 
PR, tak jak i SEO skupia się na treściach użytecznych, wiarygodnych, atrakcyjnych oraz unikalnych. Treściach, które zainteresują odbiorcę i trafią do szerokiego grona. Dlatego też nieodłączną częścią zarówno SEO, jak i działań PR jest content marketing. Specjalista od PR firmy jest odpowiedzialny za dialog z klientami, mediami... Zarządza całą komunikacją zewnętrzną - zarówno na co dzień, jak i w sytuacjach kryzysowych. Do dyspozycji ma różne sposoby oraz kanały komunikacji. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów od pozycjonowania stron internetowych, którzy wskażą, jak tworzyć komunikaty, by były one przydatne również pod kątem pozycjonowania.
 

SEO w działaniach PR
 
Specjalista od PR powinien znać podstawy SEO dotyczące optymalizacji treści. Inne kwestie pozycjonowania strony czy też innych kanałów komunikacji w sieci (kanał na YouTube, profil w mediach społecznościowych) warto powierzyć już zawodowcom.

Odpowiednia strategia działań PR sprawi, że Twoja marka pojawi się w sieci nie tylko dzięki Twojej stronie internetowej czy kanałom w mediach społecznościowych. Stanie się obecna także na portalach branżowych, witrynach z wiadomościami, na stronach gazet krajowych czy też regionalnych - chętnie będą o niej pisali dziennikarze, internauci... Marka stanie się rozpoznawalna, będzie też uznawana za zaufaną. A jeśli zaufają nam odbiorcy, jest duża szansa również na to, że zaufają nam roboty Google.
 


O czym należy pamiętać w działaniach PR, by były one atrakcyjne także pod kątem SEO?

  • twórz dla odbiorców komunikaty użyteczne, unikalne i publikuj je w sieci

  • znajdź trafne słowa kluczowe, które będziesz wykorzystywać w tworzonych treściach, a także podczas wywiadów (w tym celu najlepiej skorzystaj z pomocy specjalisty)

  • na bieżąco analizuj ruch na swojej stronie (możesz powierzyć to zadanie firmie zewnętrznej)

  • udostępniaj treść w różnych kanałach

  • zadbaj o linki przychodzące do Twojej witryny

  • prowadź bloga branżowego, dzięki któremu zbudujesz pozytywny wizerunek marki, a dzięki optymalizacji treści zwiększysz szansę na wskoczenie strony na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania

  • kieruj komunikaty do odpowiednich mediów, dbaj o pozytywne relacje z dziennikarzami - pozwoli to budować wiarygodność, a tym samym uzyskać więcej wysokiej jakości linków

  • współpracuj z influencerami z danej branży - wspomoże to rozwój świadomości i autorytetu marki

  • uzupełniaj komunikaty o treści audio, wideo oraz grafiki

  • w publikowanych materiałach bądź wysyłanych komunikatach do mediów czy organizacji wykorzystuj odnośniki do swojej strony internetowej (oczywiście z umiarem oraz tam, gdzie ma to sens)

  • informuj w sieci o działaniach offline (np. w przypadku spotu telewizyjnego - warto zamieścić go także na swoim kanale na YouTube z odnośnikiem do strony internetowej w opisie filmu)

  • w ogłoszeniach o pracę warto zamieścić link do zakładki "O firmie" na stronie internetowej

  • biorąc udział w konferencjach czy innych wydarzeniach branżowych, warto zadbać o to, by na stronie organizatora znalazła się wzmianka o naszej firmie (szczególnie, jeśli nasza firma była jednym z patronów wydarzenia).
 
 
Działania PR bez wątpienia są i będą niezastąpione. Dlatego nie można o nich zapominać. Tym bardziej, że znakomicie odnajdują się w towarzystwie działań SEO. Łącząc te dwie dziedziny, możemy uzyskać zaskakujące rezultaty w postaci budowania długookresowej interakcji z odbiorcą, wzrostu świadomości marki, co z kolei będzie przekładać się na liczbę wejść na stronę internetową i zaufanie odbiorców. A to oznacza ogromne wsparcie dla pozycjonowania strony - dobry PR połączony z dobrym SEO sprawi, że zyskamy w oczach zarówno klienta, mediów i innych odbiorców, jak i algorytmów Google. Na co czekacie? Im wcześniej podejmiecie te działania, tym szybciej możecie spodziewać się efektów.


Źródła:
Search Engine Land;  Forbes;  Go Fish Digital
Autor
Michalina Jaśniewska
Ocena artykułu
5.00 - (6 głosów)
Komentarze
#1Julia 2018-09-19 16:18:38
Obecnie bez profesjonalnego pozycjonowania strony, nie oszukujmy się, ciężko jest się wybić. Warto skorzystać z usług agencji PR.
#2Michalina Jaśniewska2018-09-20 15:45:07
Dokładnie tak :) Obecnie to właśnie internet jest podstawowym źródłem wiedzy na każdy temat. Dlatego warto zadbać nie tylko o obecność, ale i pozytywny wizerunek w sieci. A pomoże w tym profesjonalne pozycjonowanie strony w połączeniu z działaniami PR!
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się