Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Portret potencjalnego klienta a content Twojej strony internetowej

Opublikowano: 22-08-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 5:15 min
Tworząc stronę internetową swojej firmy powinieneś zwrócić uwagę na wiele czynników, wpływających na odbiór danych treści. Wybierasz konkretny szablon strony, strukturę menu, kolorystykę, firmowe zdjęcia i wiele innych. Czym jednak powinieneś się kierować przy podejmowaniu takich decyzji? Czy poszczególne czynniki zależą wyłącznie od upodobań Twoich czy informatyka, który tworzy daną witrynę?

Niezupełnie…

Jest jeszcze jedna, bardzo ważna kwestia – Twój odbiorca. Od samego początku, kiedy tworzysz stronę internetową, musisz pamiętać o najważniejszym – przygotowujesz ją przede wszystkim dla odbiorców! A to, co dobre dla użytkowników, jest również dobre dla robotów wyszukiwarek, co oczywiście ma wpływ na pozycjonowanie Twojej strony internetowej.

W świecie marketingu internetowego tworzenie persony (bo tak profesjonlnie nazywa się ten zabieg) jest pracochłonny i wymaga dużych nakładów finansowych oraz czasowych. Ale nie martw się! Nawet taki poradnik, zawierający podstawowe informacje, pomoże Ci stworzyć treści dostosowane do oczekiwań odbiorców.

 
 
Dlaczego ma to takie znaczenie?

Zazwyczaj, wchodząc na jakąkolwiek witrynę, w pierwszym momencie zauważasz przede wszystkim najbardziej rzucający się w oczy content – kolorystykę, wielkość poszczególnych elementów, grafiki czy główne hasła.

Należy pamiętać, że tworząc sklep internetowy z danym asortymentem, możemy się spodziewać, że będą go odwiedzać konkretni klienci. Dla przykładu: do sklepu z nowoczesnymi deskorolkami i akcesoriami do nich najczęściej zajrzą osoby młode i poszukujące dreszczyku emocji. Jeśli natomiast prowadzimy sprzedaż profesjonalnych maszyn do obróbki blach CNC, możemy spodziewać się odwiedzin inżynierów czy właścicieli specjalistycznych zakładów.

Dostosowanie wyglądu i treści do oczekiwań danego klienta sprawia, że już po otwarciu danej witryny ma on świadomość, że jest ona stworzona dla niego. W rezultacie będzie spodziewał się, że znajdzie na niej produkt czy informację, jakiej szuka.





Co w takim razie zrobić, aby stworzyć content, który będzie odpowiadał potencjalnym odbiorcom?

Najlepszym sposobem na stworzenie portretu potencjalnego klienta danej branży, jest przygotowanie ogólnych cech, które charakteryzują naszych odbiorców. Można to zrobić, odpowiadając na szereg pytań, dotyczących poszczególnych sfer życia. Odpowiedzi będą wpływać na kreowanie konkretnych elementów tworzenia witryny internetowej. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych czynników oraz odpowiadających im elementów contentu.

1. Wiek odbiorcy – od niego zależy wiele czynników, przede wszystkim wygląd strony (pisaliśmy już o tym w artykule o wpływie marketingu generacyjnego na content witryny internetowej), a także zastosowany język.

2. Wykształcenie – jest to niezwykle ważny element, wpływający na użyty język; kierując swoje teksty do dzieci, powinien być krótki i prosty; jeśli natomiast piszesz dla mechaników samochodowych, warto użyć fachowych pojęć i sformułowań.

3. Sytuacja życiowa oraz finansowa – na jej podstawie możemy zróżnicować styl pisania oraz zweryfikować priorytety potencjalnych klientów.

4. Niektóre elementy z życia osobistego – może to być chociażby lubiana muzyka czy filmy; na pierwszy rzut oka może być to trudne, jednak po głębszym zastanowieniu w wielu przypadkach możemy się domyślać, jaki gatunek jest preferowany przez poszczególne grupy; w rezultacie można stworzyć podkład muzyczny witryny internetowej czy użyć w tekstach cytatu z konkretnej piosenki.

5. Informacje, których mogą szukać odbiorcy – jest to niezwykle ważny element, który wpływa na konstrukcję strony internetowej, jak również zamieszczane na niej treści; warto zastanowić się, jakie mogą być najczęściej zadawane przez Twoich potencjalnych klientów pytania, a następnie stworzyć artykuły odpowiadające na dane wątpliwości.





Jak to wygląda w praktyce?

Aby jeszcze bardziej przybliżyć ten niezwykle ważny element, jakim jest dostosowanie contentu strony do oczekiwań konkretnej grupy odbiorców, przedstawiamy przykład opracowania portretu potencjalnego klienta. Będzie to strona internetowa sklepu online z deskorolkami i akcesoriami do nich.

1. Wiek odbiorców
Szacowany wiek użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową to mniej więcej przedział 15-25 lat. W związku z tym warto zastosować żywe kolory, bardziej wymyślne czcionki (np. w stylu graffiti), a także wiele kolorowych i dynamicznych obrazów, przedstawiających wymyślne figury na sprzedawanych deskorolkach. Jednocześnie język powinien być bezpośredni, prosty i emocjonalny.

2. Wykształcenie
Ze względu na wiek odbiorców, ich wykształcenie jest podstawowe lub średnie, chociaż teoretycznie mogą zdarzyć się również osoby po studiach. Dlatego też warto zastosować prosty język, bez specjalistycznych określeń (oprócz standardowych pojęć, np. określeń poszczególnych figur).

3. Sytuacja życiowa i finansowa
Można się spodziewać, że odbiorcy uczęszczają do szkoły podstawowej, liceum, technikum czy zawodówki. Trudno jest jednak określić sytuację finansową. Dlatego też język tekstów powinien być stosunkowo uniwersalny.

4. Niektóre elementy z życia osobistego
W tym zakresie można wykorzystać często słuchaną przez młodych muzykę. W przypadku osób jeżdżących na deskorolkach może być to chociażby techno. Można ją zastosować przy tworzeniu witryny internetowej.

5. Inne przydatne informacje
Przykładowym „problemem” użytkowników odwiedzających tego typu stronę, może być wybór swojej pierwszej deskorolki bądź różnice między poszczególnymi wariantami tego sprzętu.





Podsumowanie


Podczas tworzenia swojej strony internetowej, jak również kolejnych tekstów powinieneś pamiętać, aby kierować je do konkretnej, wcześniej określonej grupy potencjalnych klientów. Dzięki temu Twoja witryna będzie przyjazna do odwiedzających Cię klientów. To z kolei może wpłynąć na ocenę robotów wyszukiwarek, a także pozycjonowanie strony.


Źródła:  Social Press;  Nowy Marketing;  doświadczenia własne
Autor
Anna Grubich
Ocena artykułu
5.00 - (6 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się