Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

A komu to potrzebne? - po co i jak budować społeczność na Facebooku

Opublikowano: 19-07-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 4:20 min
Czy spotkaliście się kiedyś ze stwierdzeniem: „Jeśli ktoś nie ma Facebooka, to nie żyje”? Jest ono dość mocne, trzeba jednak przyznać, że coś w tym jest. Szczególnie młode pokolenie nie wyobraża sobie życia bez mediów społecznościowych.

Tak wielka popularność wyżej wymienionego portalu sprawiła, że stał się on między innymi miejscem promocji usług zakładów niemal każdej branży. Profile firmowe dają szerokie możliwości dostosowywania treści do oczekiwań użytkowników, a także tworzenia społeczności stałych bądź potencjalnych klientów.





Istnieje wiele różnych sposobów na zaangażowanie użytkowników Facebooka, zarówno poprzez polubienia, komentarze, jak i udostępnienia. Po co jednak o nie dbać, jeśli na portalu społecznościowym nie można nic sprzedać? Jak uczciwie stworzyć grono wiernych fanów profilu?

Warto poznać odpowiedzi na te pytania, zanim zaczniesz działać na Facebooku.



Po co w ogóle tworzyć społeczność na Facebooku?

Wielu właścicieli firm ma wątpliwości co do potrzeby założenia fanpage’a, jeśli firma posiada już stronę internetową. Inni z kolei traktują profil firmowy niczym katalog ofertowy i wstawiają posty przedstawiające kolejne produkty.

Należy jednak pamiętać, że recepta na sukces tkwi w dobrym zrozumieniu sensu istnienia na Facebooku. Stworzenie profilu firmowego na tym portalu pozwala pokazać tzw. „ludzką twarz” danego przedsiębiorstwa. Możesz na nim między innymi zapoznawać ze swoją ofertą, informować o aktualnych promocjach, ale także zachęcać do dyskusji i dzielenia się swoimi doświadczeniami z zakresu różnych tematów.





Dbając o odpowiednie prowadzenie fanpage’a na Facebooku możesz:
  • stworzyć grono fanów, którzy będą pośrednio uczestniczyć w tworzeniu profilu poprzez polubienia czy komentarze,
  • promować własną działalność,
  • budować świadomość marki,
  • zachęcać do odwiedzin Twojej strony internetowej, co może mieć wpływ na zwiększenie ruchu, a w niektórych przypadkach również pozycjonowanie Twojej witryny,
  • wchodzić w dialog z innymi użytkownikami, odpowiadając na ich pytania czy wątpliwości,
  • poznać oczekiwania odbiorcy, dotyczące oferowanych przez Ciebie produktów czy usług.


Jak tworzyć posty, aby były atrakcyjne dla użytkowników?

Na tę kwestię można spojrzeć dwojako – z perspektywy całego fanpage’a, jak również pojedynczego wpisu.

Przed napisaniem postów, warto zastanowić się nad ich tematyką. Należy zwrócić uwagę na to, aby nie były jednorodne tematycznie. Jeśli bowiem przez cały miesiąc, dwa razy w tygodniu będziesz wstawiał posty ofertowe, profil nie będzie zbyt atrakcyjny dla użytkownika. Z drugiej strony wstawianie samych żartobliwych tekstów, niezwiązanych z Twoją działalnością, nie będzie zbytnio wpływało na budowanie marki.

Należy więc zachować równowagę. Dobrym sposobem jest zaplanowanie postów z góry na cały miesiąc czy inny okres. Dzięki temu możesz z góry ustalić, ile zamieścisz w danym czasie postów ofertowych, ile żartobliwych, poradnikowych i innych.





Możliwości doboru charakteru wpisów masz bardzo wiele. Mogą one dotyczyć chociażby:
  • Twojej firmy – jej misja, działalność, ważne wydarzenia czy rocznice,
  • asortymentu czy świadczonych przez firmę usług,
  • ważnych dat, związanych z branżą,
  • ciekawych danych, znajdujących się na  branżowych portalach informacyjnych,
  • stylu życia,
  •  wielu innych tematów.
Kiedy już wybierzesz ogólną tematykę poszczególnych wpisów, przychodzi czas na ich napisanie. Podczas tej czynności powinieneś mieć na uwadze, aby były one ciekawe, zachęcały do polubienia lub skomentowania. Posty powinny być również stosunkowo krótkie, opatrzone grafiką bądź innym materiałem multimedialnym.

Warto pamiętać także o szczegółach, które jednak mogą mieć wpływ na odbiór naszego posta. Ważna jest między innymi godzina publikacji wpisu na Facebooku.

Świetnym sposobem na budowanie społeczności jest zadawanie pytań, na które użytkownicy odpowiadają w komentarzach. Unikaj jedynie tych, rozpoczynających się od „czy...”, aby dać odbiorcom możliwość kreatywnego podejścia do poruszanego tematu.





Powyższe wskazówki z pewnością pomogą Ci stworzyć atrakcyjny dla użytkowników profil na Facebooku, który nie tylko poinformuje o Twojej działalności, ale także pozwoli zawiązać nić porozumienia z potencjalnymi klientami.


Podsumowanie

Stworzenie i prowadzenie fanpage’a na Facebooku wymaga nieco kreatywności i wysiłku. Jednocześnie nie wpływa bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży czy pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Mimo to jednak warto go założyć, aby stworzyć społeczność potencjalnych klientów i budować świadomość marki, co jest niezwykle ważne w każdej branży.


Autor
Anna Grubich
Ocena artykułu
5.00 - (3 głosy)
Komentarze
#1polski hip-hop2018-07-23 16:12:09
Osobiście zrezygnowałem z marketingu facebookowego, kiedy Facebook wprowadzał cenzurę i ograniczał zasięgi. Są inne media społecznościowe, które przynoszą lepsze rezultaty. Np. sklepom pomaga zdecydowanie lepiej Pinterest i Instagram. Na FB jak nie zapłacisz, to nawet Twoi obserwujący w większości nic nie widzą. Ale jak wiadomo... pieniądz rodzi głupie pomysły i tak właśnie upadały inne serwisy społecznościowe - po wprowadzeniu ograniczeń zwiększających przychody właścicieli :) Zawsze znajdzie się alternatywa, która jeszcze tego nie robi.
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się