Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Zostań Stephenem Kingiem copywritingu!

Opublikowano: 08-03-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 3:55 min
(O)lśnienie!

Stephen King jest bardzo świadomym twórcą, który chętnie dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat pisania. W poradniku "Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika" przedstawił swoje metody na to, w jaki sposób tworzyć, aby robić to dobrze i czerpać z tego przyjemność. Wskazówki te dedykowane są rzecz jasna młodym adeptom pisarstwa, ale okazują się na tyle uniwersalne, że można potraktować je również jako podpowiedzi dla Copywriterów. W pewnym sensie jesteśmy przecież pisarzami – tworzymy opowieści, które mają zainteresować odbiorcę, wzbudzić w nim emocje, wpłynąć na podejmowane przez niego decyzje i na długo pozostać w jego pamięci.

Oto garść porad, które przydadzą się podczas pracy nad tekstem:

1. Dużo czytać i jeszcze więcej pisać.

Niełatwo o dobry warsztat bez odpowiednich ćwiczeń. Zdaniem Kinga należy stale szlifować swoje umiejętności, aby słowem pisanym posługiwać się z lekkością. Podobnie kwestia ta wygląda w pracy Copywritera. Bez miliona znaków wbitych w klawiaturę i setek przeczytanych stron (jakiegokolwiek tekstu) nie bylibyśmy dobrzy w tym, co robimy. Jeśli nie znajdziesz czasu na pisanie i czytanie, to nie znajdziesz również czasu na to, by stać się Copywriterem.

Źródło: giphy.com
 
2. Rozpraszaczom powiedz dość.

Ileż to czasu można stracić na rozpraszaniu się podczas pracy. A to nowe powiadomienie z Facebooka, a to e-mail o promocji w IKEA na kanapy i podnóżki, a to SMS o wykolejeniu tramwaju. Dość z tym. Stephen King radzi, aby zrezygnować ze wszelkich rozpraszaczy, które zjadają lwią część czasu przeznaczonego na pracę nad tekstem. Chyba jesteś w stanie przynajmniej przez godzinę nie zaglądać do telefonu lub odświeżać skrzynki mailowej, prawda? Przekonasz się, że Twoja wydajność wzrośnie!


Źródło: giphy.com

3. Nie zastanawiaj się. Po prostu to zrób!

Innymi słowy, nie ociągaj się. Pisz "słowo po słowie". Idąc za głosem Kinga: "Niezależnie, czy piszecie jednostronicową miniaturkę czy epicką trylogię w stylu Władcy Pierścieni. Praca zawsze wygląda tak samo: słowo po słowie" (s. 132). Rada ta przyda się niejednemu Copywriterowi, który mimo braku chęci czy inspiracji próbuje zabrać się do pracy. Istotne, aby po prostu zacząć pisać – i już!
 
Źródło: giphy.com

4. Nie pozostawaj bierny i nie koloryzuj.

A przynajmniej w sensie gramatycznym. Strona bierna czasownika uwydatnia niepewność osoby odpowiedzialnej za treść. Copywriter, który napisze "Twój dom zostanie wyremontowany przez naszych fachowców" może być spokojny, w końcu brzmi to w porządku. Ale czy nie lepiej napisać: "Nasi fachowcy wyremontują Twój dom!" i dać odbiorcy pewność, że tak właśnie się stanie?

Podobnie rzecz ma się z przysłówkami i przymiotnikami, czyli tzw. upychaczami tekstu. Oczywiście, że "realizujemy usługę w sposób profesjonalny i kompleksowy", ale może lepiej, gdyby to wynikało z kontekstu, a nie zostało podane na tacy, tak jak na setkach innych stron internetowych.
 
Źródło: giphy.com

5. Pisz tylko o tym, na czym się znasz… Bzdura.

W swoich wspomnieniach King wielokrotnie przywołuje kursy pisarskie, których zasady nie zawsze odpowiadały jego spojrzeniu na pisanie. Warunek "Piszcie o tym, na czym się znacie" (s. 134) ma się nijak tak w pracy pisarza, jak i Copywritera. Nie musisz być specem od zabezpieczeń internetowych czy znać wszystkie odmiany róż. Ale możesz zrobić dokładny research, dowiedzieć się więcej o opisywanej przez siebie dziedzinie, zebrać niezbędne informacje, a czasem puścić nawet wodze wyobraźni (pamiętając o tym, aby tekst pozostał przy tym zgodny z prawdą). Pomocna okaże się w tym znana Ci już rada – patrz punkt 1.
 
Źródło: giphy.com

***
To tylko niewielka część porad, dzięki którym praca nad tekstem okaże się łatwiejsza. Najważniejsze, o czym należy pamiętać, to:
  • praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka,
  • skupienie na wykonywanym zadaniu,
  • dopracowany język i poprawność gramatyczna,
  • dokładny research oraz uczciwość.
Istotne jest również to, aby pisanie przynosiło przyjemność i zarazem pozwalało się rozwijać. Tylko wówczas będziemy w pełni usatysfakcjonowani tym, co wklepaliśmy w klawiaturę i zaproponowaliśmy Klientowi :)
 
Źródło: giphy.com

Źródła: "Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika", Prószyński i S-ka (Warszawa 2014), własne doświadczenia.
Autor
Natalia Golik
Ocena artykułu
5.00 - (8 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się