Ikona 05:35 min Ikona 09.03.2018

Ustawa o działalności leczniczej określa, że podmiot wykonujący działalność leczniczą może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, jednak treść ani forma tych informacji nie mogą nosić cech reklamy. W praktyce przez zakaz reklamy rozumiemy informowanie o działalności bez podkreślania zalet.

Ustawę precyzuje uchwała Naczelnej Rady Lekarskiej numer 29/11/VI z dnia 16 grudnia 2011 roku, wedle której dozwolony zakres informacji obejmuje: tytuł zawodowy, imię i nazwisko lekarza, rodzaj praktyki, miejsce i godziny przyjęć, specjalizacje, stopnie naukowe, umiejętności i uprawnienia, dane kontaktowe, cennik i sposób płatności.

To niewiele, by wyróżnić się na tle konkurencji, prawda? Na szczęście z pomocą przychodzi content marketing. Dzięki niemu możemy w pełni legalnie zwiększać popularność gabinetu, osiągając tym samym efekt reklamy, jednak z ważną wartością dodaną w postaci budowania eksperckiego wizerunku. Jak zatem tworzyć content bez naruszania zakazu reklamy?

 

Pamiętaj o adresacie treści

Komunikacja marketingowa w branży medycznej prowadzona jest w różnych kierunkach. Producenci przemysłu farmaceutycznego reklamują leki bez recepty i suplementy diety. Z drugiej strony te same firmy zatrudniają przedstawicieli farmaceutycznych, którzy promują wśród lekarzy produkty dostępne na receptę. W jednym i w drugim przypadku mamy do czynienia z innym rodzajem komunikacji, ponieważ inny jest adresat informacji. Konsument wymaga języka fachowego, lecz przystępnego. Lekarz z kolei, oczekuje specjalistycznych danych, wyników badań i profesjonalnych sformułowań. W przypadku gabinetów medycznych konsumentem, a więc odbiorcą informacji jest pacjent.

 

Informuj i edukuj

Poszukując w internecie kontaktu do lekarza specjalisty pacjent oczekuje rozwiązania swojego problemu zdrowotnego. Nie zainteresują go treści przesycone specjalistyczną nomenklaturą i sformułowaniami, z których nic nie zrozumie (blog to nie podręcznik do medycyny!). Pacjent szuka rzetelnej odpowiedzi na swoje pytania. Treść medyczna ma wyjaśniać podłoże problemu i możliwe rozwiązania. Pisz więc tak, jakbyś objaśniał pacjentowi diagnozę w gabinecie, zachowując swój autorytet.

 

Unikaj wyrażeń nacechowanych

Oglądałeś kiedyś program z telezakupami? Co kilka sekund padają tam słowa, takie jak „najlepszy”, „jedyny w swoim rodzaju”, „najwyższej jakości”, „najnowocześniejszy”, „tylko teraz…”, „produkt dostępny za jedyne…”, „to nie wszystko, zadzwoń teraz, a dostaniesz…” i tak dalej. W tekstach dla branży medycznej nie wolno używać słów zachęcających, bo w ten sposób naruszamy zakaz reklamy.

Zamiast: „ta metoda daje najlepsze rezultaty leczenia”, lepiej będzie napisać „ta metoda daje pozytywne rezultaty leczenia”. Różnica wydaje się subtelna, jednak jeżeli to przykładowe zdanie uzupełnisz o fachowe uzasadnienie wraz z informacją o uwarunkowaniach jakie muszą zostać spełnione, aby dana metoda się sprawdziła, zyskasz rzetelny tekst, pozbawiony nacechowania i nakłaniania.

Newsletter lub blog

Aby zyskać popularność i uznanie wśród obecnych, jak i przyszłych pacjentów, należy budować wizerunek rzetelnego specjalisty. Nic nie sprawdza się tak dobrze, jak porady na problemy, z którymi zgłaszają się pacjenci. Twórz content, który odpowiada na pytania i wyjaśnia problem. „Co oznacza nagły ból zęba?”, „Kiedy ból brzucha może być groźny?”, „Kiedy mierzyć poziom cukru?”, „Jakie badania wykonywać po 40. roku życia?”. Przykłady można mnożyć. Kluczem do uniknięcia złamania zakazu reklamy jest informacja. Twórz content oparty o rzetelną, fachową informację. Opisuj procesy, nazywaj je, wyjaśniaj do czego prowadzą oraz jak reaguje organizm człowieka.

Treści poradnikowe ułatwiają pozycjonowanie, bo automatycznie zamieszczamy w nich frazy i zapytania wpisywane przez pacjentów w wyszukiwarkę – zarówno krótkie, takie jak „lekarz ginekolog”, „dentysta” czy „ból kręgosłupa”, jak i zapytania long tail – np. „Silny ból brzucha i wymioty u dziecka – co robić?”. Chcąc uzyskać dobre efekty pozycjonowania, twórz content, który odpowiada potencjalnym zainteresowaniom pacjentów. Pamiętaj – internet jest dziś na ogół pierwszym źródłem informacji, także tej zdrowotnej. Twórz treści poradnikowe i dostarczaj je odbiorcom w formie newslettera lub bloga.

Lekarz w social media

Bez tego ani rusz. Chcąc być dobrze widocznym w internecie, po prostu musisz prowadzić fanpage. Własna strona w social media nie tylko pozwoli łatwiej pozycjonować autorskie treści, ale przede wszystkim stanowi doskonały kanał komunikacji z pacjentami. Polubienia, udostępnienia, komentarze – to wszystko sprzyja zwiększaniu popularności w gabinecie. W mediach społecznościowych można umieszczać zdjęcia, materiały wideo, ale także relacje na żywo czy webinary. Wrzucaj praktyczne posty. Zimą zachęcaj do szczepionek przeciwko grypie, a w okresie wakacyjnym przypomnij o konieczności szczepień przed wyjazdem do krajów tropikalnych.

Fanpage to również dobre miejsce do prezentowania pozamedycznych korzyści dla pacjentów – wystarczy wrzucić zdjęcie i post o kąciku zabaw dla dzieci, dużym parkingu czy możliwości napicia się kawy w poczekalni. To trik – niby nic o medycynie, a jednak promujemy gabinet.

Zwiększ widoczność online

Zadbaj o dopracowanie swojej strony internetowej. Powinna być efektowna graficznie, ale też dopasowana do urządzeń mobilnych. Aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania, warto postawić na pozycjonowanie.

Lekarze to niezwykle zapracowana grupa zawodowa. Jeżeli nie masz czasu na samodzielne działania w sieci, podejmij współpracę z firmą, która oprócz pozycjonowania zaoferuje ci także przygotowywanie fachowego contentu i prowadzenie fanpage’y w social media.

Podsumowanie

Dobrze zredagowane teksty są najlepszym sposobem na ominięcie zakazu reklamy w branży medycznej. Dziś pacjenci w pierwszej kolejności szukają odpowiedzi na swoje zapytania właśnie w sieci. Treści medyczne powinny być fachowe i rzetelne, ale napisane w przystępny dla przeciętnego człowieka sposób. W ten sposób buduje się autorytet i pozytywny wizerunek gabinetu.

Nie trzeba być lekarzem, aby z sukcesem tworzyć medyczny content marketing. Warto jednak dobrze rozpoznawać potrzeby konsumentów – w tym przypadku pacjentów. Aby pacjent chciał przyjść do gabinetu, musi być zachęcony przystępną treścią. Reszty dowie się już w twoim gabinecie.

Źródła: Nowy Marketing 1, 2, doświadczenia własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak pisać użyteczne i atrakcyjne tytuły i śródtytuły Ikona 05:30 min 14.03.2018 Ważne jest, aby osoby zajmujące się tworzeniem treści na strony internetowe zdawały sobie sprawę z istotności tworzenia przyciągających uwagę tytułów oraz śródtytułów. To istotnie nie tylko dla kompfortu czytelnika, ale także robotów Google, które indeksują i "oceniają" stronę. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:45 min 16.03.2018 Jak wyróżnić swoją ofertę na tle konkurencji? Jak przyciągnąć klienta do sklepu internetowego i nakłonić go do dokonania zakupu bez stosowania nachalnych sztuczek? Niemożliwe? A jednak! I jest to prostsze niż mogłoby się wydawać. Wiemy, co zrobić, by zyskać w oczach użytkownika, a także robota Google i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu! W artykule zdradzimy kilka cennych wskazówek. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 05:50 min 02.03.2018 Każdy kolejny rok niesie ze sobą zmiany i nowe zadania, jakie czekają na osoby zajmujące się promocją stron internetowych. Branża SEO nieustannie się zmienia, algorytmy wyszukiwarek są coraz bardziej precyzyjne, a użytkownicy - dużo bardziej wymagający. Dlatego w 2018 roku strategia działań SEO powinna skupiać się nie tylko na aspektach technicznych, ale także na tworzeniu użytecznych treści. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700