Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Co wpływa na twój ranking?

Opublikowano: 11-12-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 3:35 min
O istocie trzech czynników rankingujących – contentu, linków oraz systemu RankBrain – mówił podczas konferencji State of Search (9-10 października br.) Gary Illyes z Google. Nie można wskazać, który z czynników jest ważniejszy względem pozostałych, ponieważ ich znaczenie zmienia się w zależności od zapytania. Jednak skupiając się na kilku czynnikach rankingowych można ukierunkować i zmaksymalizować działania z korzyścią dla efektów pozycjonowania. Dzisiejszy artykuł możecie potraktować jako wskazówkę dla swojej strategii budowania widoczności w sieci, choć pamiętajcie, że waga poszczególnych czynników rankingowych jest dynamiczna.

  1. Content
To przede wszystkim unikalne i wartościowe treści. Warto uzupełniać je grafiką i filmikami, a także systematycznie aktualizować. W myśl działania algorytmu Google Panda, treści powinny być tworzone z myślą głównie o użytkownikach, choć nie należy zapominać również o robotach wyszukiwarek - dlatego wciąż warto dbać o odpowiednie zastosowanie słów kluczowych i kolokacji.

Długość treści zależy oczywiście od tematyki strony. Nie ma długości idealnej. Warto tworzyć content w taki sposób, aby po prostu wyczerpał temat i odpowiadał na potrzeby/zapytania użytkowników. Oczywiście długi content należy przygotować graficznie i edytorsko, aby był przyjazny w czytaniu (grafiki, listy, śródnagłówki, podział na akapity etc. – pisaliśmy o tym m.in. tutaj).

  1. Linki
Liczba linków ma znaczenie, podobnie jak ich jakość. Aby linki zwrotne pomagały w pozycjonowaniu, muszą pochodzić z różnych i autorytatywnych domen. Kluczem do sukcesu jest stworzenie takich treści, które zostaną dostrzeżone przez autorytety. Jeżeli ciesząca się zaufaniem witryna udostępni link do twojej strony, Google uzna tę zawartość za jakościową i bardziej trafną. Warto zatem nieustannie tworzyć wysokiej jakości content i promować go, aby uzyskać dużą liczbę zróżnicowanych i budujących zaufanie linków.

  1. RankBrain
Uruchomiony w 2015 roku nowy element algorytmu Google - RankBrain - ma na celu ocenę wyników wyszukiwania pod kątem zadowolenia użytkownika. To ważny czynnik rankingowy, choć nieco odmienny od pozostałych. RankBrain to pierwszy element aspirujący do miana sztucznej inteligencji - rozpoznaje nie tylko słowa, ale ich znaczenie i przekłada je na język zrozumiały dla komputerów. Rozpoznawanie znaczenia słów sprawia, że RankBrain dobrze ocenia zupełnie nowe zapytania - takie, z jakimi wyszukiwarka Google jeszcze się nie zetknęła. Oczywiście działanie RankBrain obejmuje wszystkie zapytania, nie tylko te nowe.

Dzięki RankBrain uzyskujemy bardziej szczegółowe wyniki na zadane zapytanie. Takie, które trafniej odpowiadają naszym zamiarom, jako użytkowników. Mówiąc inaczej, RankBrain pozwala dostarczać bardziej użyteczne wyniki wyszukiwania na frazy, które wcześniej mogły być niewłaściwie interpretowane przez Google. RankBrain wykorzystuje wcześniejsze osiągnięcia Kolibra - dzięki temu nawet strona bez słów kluczowych może rankingować, jeżeli tylko jej treść odpowiada intencji wyszukiwania.

Podsumowanie
Każdy z osobna i wszystkie razem – wyżej wymienione czynniki rankingowe mają znaczenie dla skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Warto jednak pamiętać o tym, że specjaliści SEO rozpoznają znacznie więcej różnych czynników, z których każdy ma znaczenie, a ich wagi dynamicznie się zmieniają w zależności od zapytania wpisanego przez użytkownika. Wymienione w artykule - content, linki i RankBrain - to czynniki ogólne, na których trzeba i warto się skupić. Jednak w ich ramach z pewnością można by wyodrębnić jeszcze wiele pomniejszych czynników, również mających znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Dobrze jest więc nieustannie pracować nad rozwojem witryny, rozbudową i aktualizacją contentu, budowaniem zaplecza linkowego, a także zadowoleniem użytkowników. Te kierunki z pewnością pomogą stworzyć strategię zgodną z aktualnymi trendami Google.

Źródła: The SEM post, Search Engine Land, Search Engine Journal, Performics, Backlinko, Forbes
Autor
Sonia Grzenkowicz
Ocena artykułu
5.00 - (6 głosów)
Komentarze
#1Marcin2017-12-14 17:10:22
Dodałbym jeszcze informację, że czas wczytywania strony ma bardzo duży wpływ na pozycję w rankingu Google
#2Sonia Grzenkowicz2017-12-15 16:03:05
Tak, czas wczytywania również jest czynnikiem wpływającym na pozycję strony w Google, jednak w tym artykule skupiliśmy się na trzech: content, linki oraz RankBrain. Niewątpliwie jednak warto optymalizować swoją stronę, aby działała szybciej. Z pewnością docenią to zarówno użytkownicy (nikt nie lubi, gdy strona ładuje się długo!), jak i roboty wyszukiwarek.
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się