Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Co z tym indeksem mobile first? 12+ kluczowych informacji

Opublikowano: 29-11-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 4:45 min
Indeks mobile first oznacza zmianę w sposobie indeksowania i oceny stron internetowych. W sporym uproszczeniu: dotychczas to desktopowa wersja strony była oceniana/brana pod uwagę przy ustalaniu rankingu strony w wynikach wyszukiwania. W zapowiedzianym indeksie mobile first Google będzie oceniał w pierwszej kolejności mobilną wersję strony i to na jej podstawie będzie ustalać ranking stron w wynikach wyszukiwania – również w wynikach dla urządzeń stacjonarnych.

Ważne!
W kwietniu 2017 roku Gary Illyes przekazał, że dopóki Google nie przedstawi oficjalnego komunikatu mogą do nas docierać sprzeczne informacje o indeksie mobile first. Poniższe informacje obejmują więc obecny stan wiedzy, który (do momentu oficjalnego i pełnego wprowadzenia nowego indeksu) może ulec zmianie.


Krótka historia indeksu mobile first
 
 
Grudzień 2016 – wg Johna Muellera indeksowanie mobile first może być najważniejszą zmianą dla pozycjonowania w 2017 roku.

Czerwiec 2017 – indeks raczej nie będzie wprowadzony przed rokiem 2018 (Google jasno poinformuje o jego wdrożeniu). Nie będzie też wprowadzony w całości jednorazowo, ale będzie wdrażany stopniowo.

Sierpień 2017 – prace nad indeksem trwają i mają się dobrze.
 
Październik 2017 – najpierw specjaliści od pozycjonowania zaobserwowali testy indeksu mobile first w wynikach na żywo, następnie Google poniekąd przyznaje, że testy rzeczywiście się odbyły, a na koniec Gary Illyes potwierdził, że dla części stron indeks mobile first jest już wprowadzony i będzie najprawdopodobniej powoli wprowadzany dla reszty.

Listopad 2017 – wciąż trwa debata, czy Google powinien informować webmasterów, że ich strona jest już w indeksie mobile first.
 
 


Najważniejsze informacje
Polecam również artykuł Jennifer Slegg z The SEM Post, dotyczący tego samego tematu, z zastrzeżeniem, że część zawartych w nim informacji jest już nieaktualna. Poniższa lista zawiera najświeższe ustalenia z tego zakresu.



1. Skąd zmiana?
Ze względu na fakt, że ok. 50% wyszukiwań to wyszukiwania mobilne, a prezentowane do tej pory wyniki bazują na stronach stacjonarnych.


2. Na co wpłynie?
Przede wszystkim na strony wyświetlające inny content użytkownikom mobilnym oraz na te, które usunęły znaczniki danych strukturalnych z wersji mobilnych swoich stron.


3. Co z contentem?
Jeśli dla urządzeń mobilnych udostępniono mniej contentu, to witryna będzie rankingować tylko na tę okrojoną zawartość. Strona mobilna powinna być odzwierciedleniem wersji desktopowej – zarówno pod względem treści, jak i funkcjonalności.


4. Co z weryfikacją w Google Search Console?
Trzeba będzie przeprowadzić weryfikację subdomen (np. m.example.com) lub wersji mobilnych znajdujących się na innych domenach (np. przykladowastronamobilna.com).
Po wprowadzeniu indeksu mobile first Google planował też wysyłać powiadomienia w GSC, jeśli witryna będzie mieć problemy z nowym indeksem.


5. Co z canonicalami?


6. Dane strukturalne
Jeśli usunięte zostały w celu przyspieszenia działania strony mobilnej, będą musiały wrócić, ponieważ ich brak będzie powodował utratę fragmentów sformatowanych.


7. Linki
Jeden z kluczowych czynników rankingowych, o którym w kontekście indeksowania mobile first jeszcze nie mówi się za wiele. Faktem jest, że z urządzeń mobilnych użytkownicy nie linkują tak intensywnie, jak w przypadku urządzeń stacjonarnych.


8. Content ukryty za kartami
Na stronach desktopowych ukrywanie contentu może nawet skutkować karą od Google, natomiast na stronach mobilnych (z racji charakteru urządzeń mobilnych) z punktu widzenia pozycjonowania ukryty content nie powinien stanowić problemu O ILE jest ładowany od razu (wraz z resztą zawartości), a nie dopiero po kliknięciu w daną zakładkę.


9. AMP – przyspieszone strony mobilne
Wytyczne dotyczące AMP nie zmieniają się, natomiast jeżeli witryna ma tylko wersję desktopową i AMP, Google domyślnie będzie indeksował wersję desktopową.


10. Witryny desktopowe bez wersji mobilnej
Google będzie indeksował je bez przeszkód, ale za pośrednictwem mobilnego bota – trzeba więc się upewnić, czy nie ma on problemów z odczytaniem całego naszego contentu.


11. Odrębny indeks mobilny i desktopowy?
Google nie będzie posiadać dwóch odrębnych indeksów – będzie istniał tylko jeden, bazujący na tym, co widzi mobilny bot.


12. Strony responsywne
Jeśli mamy prawidłowo przygotowaną stronę responsywną nie musimy przejmować się indeksem mobile first.
 
Informacje dodatkowe:


PODSUMOWANIE

Nowy indeks mobile first odmieni (i już odmienia) nie tylko pozycjonowanie, ale także sposób podejścia do użytkowników oraz tworzenia witryn internetowych. Zmian jest sporo, są bardzo ważne i każdy webmaster, specjalista zajmujący się pozycjonowaniem, a nawet właściciel strony internetowej powinien uważnie śledzić doniesienia na ten temat… i oczywiście – przystosować swoją witrynę do urządzeń mobilnych zanim będzie za późno!

Źródła: Google Webmaster Central Blog; The SEM Post 1, 2, 3, 4, 5; Search Engine Journal 1, 2; Search Engine Land; Search Engine Roundtable 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14






Autor
Krzysztof Mierzyński
Ocena artykułu
4.43 - (7 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się