Co wspólnego ma ze sobą copywriter i psycholog? Pewnie dla większości z Was jest to absurdalne porównanie i stwierdzicie, że nie mają oni ze sobą nic wspólnego. Bo co ma tworzenie treści do ludzkiej psychiki? Otóż, ma znacznie więcej niż się Wam wydaje… Dobry copywriter musi bowiem umieć postawić się w roli odbiorcy, wniknąć w jego psychikę, potrzeby i odczucia. Bez tego nie powstanie tekst, który przemówi do czytelnika.
Co daje wykorzystanie psychologii w copywritingu?
Coraz więcej firm stawia na pozycjonowanie i coraz modniejszy content marketing, dla których copywriting ma ogromne znaczenie, ponieważ między innymi pomaga zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarkach, a tym samym zwiększyć ruch na stronie. Użytkownicy zazwyczaj klikają w linki, które wyświetlają się na pierwszych dwóch stronach wyników wyszukiwania – szukanie na dalszych stronach traktują jako stratę czasu. Ale o tym już pisaliśmy - jeśli jeszcze nie czytaliście naszego artykułu o anatomii wyników wyszukiwania, zapraszamy
tutaj.
Osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce jest sporym sukcesem, ale celem każdej firmy jest
wymierny zysk. Może być nim dokonanie transakcji w sklepie internetowym, zarezerwowanie pobytu w hotelu czy też skorzystanie z innych oferowanych usług.
Aby to osiągnąć, musimy wpłynąć na potencjalnego klienta – zatrzymać go na dłużej na naszej stronie, zainteresować go, sprawić, by poczuł „potrzebuję tego, chcę to mieć”. I tutaj właśnie pojawia się miejsce na psychologiczne sztuczki w treści.

Jakie triki psychologiczne może wykorzystać copywriter?
Techniki psychologiczne są najczęściej używane w materiałach reklamowych (copywriting sprzedażowy), ale nie tylko. Spokojnie można je „przemycić” również w opisach firm, usług, produktów czy też we wpisach na blogu. Żeby osiągnąć zamierzony cel, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera, który posiada umiejętność subtelnego wykorzystania technik perswazyjnych.
Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak umiejętnie stosować triki psychologiczne w copywritingu:
- Wykorzystuj storytelling – czyli tworzenie opowieści o marce, usłudze bądź produkcie, która intryguje, pobudza wyobraźnię, wywołuje emocje, zapada w pamięć, buduje zaufanie do marki i skłania do podjęcia działania. Szerzej o sztuce storytellingu pisaliśmy tutaj.
Reklama Apple wykorzystująca storytelling
- Skup się na zaletach produktu – używanie języka korzyści, tzn. sformułowań wskazujących na konkretne korzyści dla klienta (np. „dzięki produktowi X zapewnisz bezpieczeństwo sobie i swoim bliskim podczas podróży samochodem”). Należy skupić się szczególnie na tych cechach, które mogą być istotne z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy. Pamiętajmy, że nie wystarczy wskazanie zalet – należy jeszcze się do nich odnieść i wskazać, jak mogą wpłynąć na życie użytkownika.
Wykorzystuj syndrom FOMO ("fear of missing out") – jest to lęk przed tym, że coś może nas ominąć. Stosując wyrażenia sugerujące niedostępność, ograniczenia czasowe oferty, itp. możemy skłonić odbiorcę do podjęcia spontanicznego działania i skorzystania z naszej oferty.
Unikaj form bezosobowych – pisz do człowieka! Użytkownik musi poczuć, że tekst jest skierowany właśnie do niego. Dzięki temu poczuje się wyjątkowy i doceniony, a przy tym w pewien sposób zobligowany do podjęcia działania. Dlatego nie bójmy się zwrotów „Ty”, „dla Ciebie”, „dla Was” czy też „dla Państwa” – ich użycie oraz stopień spoufalenia zależy od specyfiki danej branży, grupy docelowej i innych czynników.
Stosuj CTA ("Call to action") – czyli wezwanie do podjęcia konkretnego działania, wskazanie użytkownikowi, co powinien zrobić, np. „Dodaj do koszyka”, „Zarejestruj się na naszym portalu”, itp. Szczegółowy mechanizm tego narzędzia opisywaliśmy niedawno na
naszym blogu.
Bądź empatyczny – wczuj się w sytuację odbiorcy, postaraj się zrozumieć jego problem i pokaż mu, że go rozumieszi zależy Ci na tym, żeby mu pomóc. Zaproponuj mu rozwiązanie problemu, wskaż, jak zmieni się jego życie po zastosowaniu się do Twoich wskazówek i skorzystaniu z danej usługi bądź produktu.

Bądź wiarygodny i konkretny – użytkownik musi Ci zaufać, dlatego warto powoływać się na rekomendacje klientów (tzw. dowód społeczny), pochwal się certyfikatami, doświadczeniem, itp. Pokaż dowody potwierdzające Twoje tezy, np. badania czy też studia przypadku.
- Nie ukrywaj wad opisywanego produktu czy też usługi – przedstawianie samych dobrych stron nie brzmi zbyt wiarygodnie. Umiejętne przedstawienie również słabych stron może być bardziej przekonujące, ponieważ dzięki temu tekst będzie odebrany nie jako przekaz reklamowy a jako obiektywny opis. Pamiętaj przy tym, by używać słów o pozytywnym zabarwieniu, np. pisząc „wyzwanie” czy też „przygoda” zamiast „problem”.
I to wszystko?
Psychika ludzka od dawna fascynuje. Dzięki wieloletnim badaniom udało nam się poznać i zrozumieć wiele mechanizmów, które wpływają na nasze odczucia oraz zachowania. Pozwoliło to na wypracowanie różnego rodzaju technik perswazyjnych i sztuczek psychologicznych, które pomogą wywołać określone emocje, potrzeby oraz skłonić do podjęcia konkretnych działań. Dlatego dobry copywriter wie, że
najpierw należy poznać grupę docelową swoich tekstów, a potem… Potem pozostaje już tylko jedna dewiza:
„Myśl jak klient!”.
Źródła: Poradnik Przedsiębiorcy, Search Engine Land