Mów do mnie teraz
Jakiś czas temu
zastanawialiśmy się nad tym, czy wyszukiwanie głosowe będzie chwilową technologiczną nowinką, czy może zostanie z nami na dłużej. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że
voice search ma się całkiem nieźle i zdobywa coraz więcej zwolenników, szczególnie wśród właścicieli smartfonów i tabletów.
A wydawało się, że mówienie do wyszukiwarki w urządzeniu mobilnym nie spotka się z aprobatą. Jeszcze jakiś czas temu
chętniej korzystaliśmy z klawiatury telefonu i w ten sposób zdobywaliśmy cenne informacje. A jeśli już używaliśmy wyszukiwania głosowego, to wyłącznie we własnym domu lub w gronie bliskich i zaufanych osób, co powierdza raport
Stone Temple.
Obecnie jednak ze skrępowaniem podczas mówienia do wyszukiwarki zwycięża przede wszystkim szybkość i precyzja zdobywanych informacji.
ComScore sugeruje, że
do 2020 roku ponad połowa wyszukań pochodzić będzie z komend głosowych, natomiast wg Google wskaźnik błędów podczas stosowania
voice search wyraźnie maleje –
w 2014 roku wynosił 25%, a obecnie to zaledwie 8%. Wszystko zmierza zatem w dobrą stronę ku temu, aby komendy głosowe stały się nie tylko popularną, ale także coraz bardziej znaczącą metodą wyszukiwania informacji w sieci.
Mów do mnie jeszcze
Najważniejsza zmiana w kwestii pozycjonowania stron pod kątem voice search dotyczy języka, a ściślej tego, w jaki sposób zadajemy pytanie wyszukiwarce. Gdy wpisujemy frazy, stosujemy metodę hasłową: "firanki w kwiaty" czy "tani antykwariat Poznań". Sposób zadawania pytań zmienia się jednak, gdy zaczynamy wypowiadać je na głos. Zamiast fraz kluczowych stosujemy pełne zdania tak, jakbyśmy kierowali je do drugiej osoby – są one dłuższe, bardziej potoczne, a tym samym mniej precyzyjne, np. "Gdzie kupię ładne firanki w kwiaty?" lub "Na jakiej ulicy znajduje się tani antykwariat w Poznaniu?"
Na szczęście Google już jakiś czas temu rozpoczął przygotowania do tego typu zmian - co tym samym zaczyna mieć wpływ na pozycjonowanie stron www:
- Wzrosło znaczenie fraz z tzw. długiego ogona (long tail), stosowanych przez użytkownika podczas zadawania wyszukiwarce bardziej precyzyjnych pytań.
- W 2013 roku pojawił się Koliber - algorytm odczytujący intencje użytkownika zawarte w dłuższych zapytaniach.
- Algorytmy Google zaczęły wyżej oceniać strony zaopatrzone w treści poradnikowe oraz FAQ, które są tematyczne, pisane jasnym dla użytkownika językiem i odpowiadają na najczęściej poszukiwane pytania.
- Google wprowadził opcję szybkiej odpowiedzi w formie ramki pozycjonowanej na samej górze wyszukiwarki co sprawia, że nie musimy zaglądać na stronę internetową, by znaleźć odpowiedź.
- Wzrosło znaczenie pozycjonowania lokalnego – użytkownicy nastawieni są na wyszukiwanie miejsc i usług jak najbliżej własnego miejsca zamieszkania.
W jaki sposób pozycjonować stronę pod kątem voice search?
W rezultacie dokonujemy swoistej rewolucji w działaniach optymalizacyjnych, co już dziś wymaga zmian nie tylko ze strony Google, ale także stron internetowych. Jakie działania podjąć, aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryn wyszukiwanych głosowo? Przede wszystkim należy:
- zamieszczać najważniejsze informacje dotyczące własnej działalności,
- wprowadzać treści poradnikowe oraz FAQ pisane przystępnym językiem,
- tworzyć treści zgodnie z zasadą 5xW + H (What, Where, When, Who, Why oraz How), a zatem odpowiadające na pytania: co, gdzie, kiedy, kto, dlaczego i jak,
- zadbać o obecność w Google Moja Firma,
- zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych oraz pozycjonowania lokalnego.
Ogólnie rzecz mówiąc...
Wydawanie komend głosowych może stać się w przyszłości popularną formą wyszukiwania informacji w Internecie, mającym niewątpliwy wpływ na pozycjonowanie. Dlatego już dziś warto wziąć to pod uwagę podczas tworzenia stron internetowych. Obecnie można korzystać z
voice search także dzięki dodatkowym udogodnieniom proponowanym przez
Google – nie tylko na urządzeniach mobilnych, ale także stacjonarnych (póki co jedynie w języku angielskim). Jak widać, wizja filmu „Her”, w którym wszyscy mówią do komputerów jest jeszcze bliższa, niż nam się początkowo wydawało.