Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

"Computer, tell me..." – wyszukiwanie głosowe i jego wpływ na pozycjonowanie

Opublikowano: 13-10-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 3:45 min
Mów do mnie teraz

Jakiś czas temu zastanawialiśmy się nad tym, czy wyszukiwanie głosowe będzie chwilową technologiczną nowinką, czy może zostanie z nami na dłużej. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że voice search ma się całkiem nieźle i zdobywa coraz więcej zwolenników, szczególnie wśród właścicieli smartfonów i tabletów.

A wydawało się, że mówienie do wyszukiwarki w urządzeniu mobilnym nie spotka się z aprobatą. Jeszcze jakiś czas temu chętniej korzystaliśmy z klawiatury telefonu i w ten sposób zdobywaliśmy cenne informacje. A jeśli już używaliśmy wyszukiwania głosowego, to wyłącznie we własnym domu lub w gronie bliskich i zaufanych osób, co powierdza raport Stone Temple.



Źródło: giphy

Obecnie jednak ze skrępowaniem podczas mówienia do wyszukiwarki zwycięża przede wszystkim szybkość i precyzja zdobywanych informacji. ComScore sugeruje, że do 2020 roku ponad połowa wyszukań pochodzić będzie z komend głosowych, natomiast wg Google wskaźnik błędów podczas stosowania voice search wyraźnie maleje – w 2014 roku wynosił 25%, a obecnie to zaledwie 8%. Wszystko zmierza zatem w dobrą stronę ku temu, aby komendy głosowe stały się nie tylko popularną, ale także coraz bardziej znaczącą metodą wyszukiwania informacji w sieci.

Mów do mnie jeszcze

Najważniejsza zmiana w kwestii pozycjonowania stron pod kątem voice search dotyczy języka, a ściślej tego, w jaki sposób zadajemy pytanie wyszukiwarce. Gdy wpisujemy frazy, stosujemy metodę hasłową: "firanki w kwiaty" czy "tani antykwariat Poznań". Sposób zadawania pytań zmienia się jednak, gdy zaczynamy wypowiadać je na głos. Zamiast fraz kluczowych stosujemy pełne zdania tak, jakbyśmy kierowali je do drugiej osoby – są one dłuższe, bardziej potoczne, a tym samym mniej precyzyjne, np. "Gdzie kupię ładne firanki w kwiaty?" lub "Na jakiej ulicy znajduje się tani antykwariat w Poznaniu?"



Źródło: giphy

Na szczęście Google już jakiś czas temu rozpoczął przygotowania do tego typu zmian - co tym samym zaczyna mieć wpływ na pozycjonowanie stron www:

  1. Wzrosło znaczenie fraz z tzw. długiego ogona (long tail), stosowanych przez użytkownika podczas zadawania wyszukiwarce bardziej precyzyjnych pytań.

  2. W 2013 roku pojawił się Koliber  - algorytm odczytujący intencje użytkownika zawarte w dłuższych zapytaniach.

  3. Algorytmy Google zaczęły wyżej oceniać strony zaopatrzone w treści poradnikowe oraz FAQ, które są tematyczne, pisane jasnym dla użytkownika językiem i odpowiadają na najczęściej poszukiwane pytania.

  4. Google wprowadził opcję szybkiej odpowiedzi w formie ramki pozycjonowanej na samej górze wyszukiwarki co sprawia, że nie musimy zaglądać na stronę internetową, by znaleźć odpowiedź.

  5. Wzrosło znaczenie pozycjonowania lokalnego – użytkownicy nastawieni są na wyszukiwanie miejsc i usług jak najbliżej własnego miejsca zamieszkania.

W jaki sposób pozycjonować stronę pod kątem voice search?

W rezultacie dokonujemy swoistej rewolucji w działaniach optymalizacyjnych, co już dziś wymaga zmian nie tylko ze strony Google, ale także stron internetowych. Jakie działania podjąć, aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryn wyszukiwanych głosowo? Przede wszystkim należy:
  • zamieszczać najważniejsze informacje dotyczące własnej działalności,
  • wprowadzać treści poradnikowe oraz FAQ pisane przystępnym językiem,
  • tworzyć treści zgodnie z zasadą 5xW + H (What, Where, When, Who, Why oraz How), a zatem odpowiadające na pytania: co, gdzie, kiedy, kto, dlaczego i jak,
  • zadbać o obecność w Google Moja Firma,
  • zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych oraz pozycjonowania lokalnego.



Źródło: giphy

Ogólnie rzecz mówiąc...

Wydawanie komend głosowych może stać się w przyszłości popularną formą wyszukiwania informacji w Internecie, mającym niewątpliwy wpływ na pozycjonowanie. Dlatego już dziś warto wziąć to pod uwagę podczas tworzenia stron internetowych. Obecnie można korzystać z voice search także dzięki dodatkowym udogodnieniom proponowanym przez Google – nie tylko na urządzeniach mobilnych, ale także stacjonarnych (póki co jedynie w języku angielskim). Jak widać, wizja filmu „Her”, w którym wszyscy mówią do komputerów jest jeszcze bliższa, niż nam się początkowo wydawało.

Autor
Natalia Golik
Ocena artykułu
4.33 - (6 głosów)
Komentarze
#1Marcin2017-11-02 16:14:05
W sumie nie ma nic dziwnego, że wyszukiwanie głosowe zyskuje taką popularność. Sam odkąd się przestawiłem mentalnie praktycznie wszystko ze smartfona wyszukuje głosowo. ,,Ok Google" i lecimy z zapytaniem :)
#2Natalia Golik2017-11-06 16:34:49
Jaka wygoda prawda? :) sama jeszcze nie stosuję wyszukiwania zbyt często, ale patrząc na to jakie to proste i wygodne, to niebawem będę mówić już tylko wyłącznie "Google, powiedz przecie..." ;)
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się