Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Ile (i dlaczego tak długo) trwa pozycjonowanie?

Opublikowano: 20-09-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 5:25 min
Na szybkość zmian w wyświetlanych wynikach wpływa wiele czynników. Wśród nich wymienić należy między innymi: ruch na stronie, branżę i konkurencję, zaufanie Google, kary od Google czy wreszcie budowę strony, czyli jej wygląd.



Żeby lepiej uzmysłowić sobie złożoność tego procesu, warto znać choćby podstawy tego, w jaki sposób Google ocenia strony internetowe. Roboty Google (tzw. Googleboty, czyli specjalne programy) skanują strony internetowe, by je indeksować, a więc tworzyć zbiór stron dla wyszukiwarki. Roboty oceniają bardzo wiele parametrów strony – od jej wyglądu, poprzez zawartość, aż po przewagę nad konkurencją. Ocenie podlegają m.in. nasycenie treści słowami kluczowymi, jakość treści (unikalność, użyteczność dla użytkownika, aktualność etc.), linki przychodzące. Jeśli więc będziemy systematycznie pracować nad stroną, roboty Google zauważą to i zaczną częściej ją odwiedzać. Pozwoli to na uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, ale uwaga – działania SEO muszą być prowadzone wielokierunkowo i systematycznie.



Ile trzeba czekać?
Tam, gdzie występuje wiele czynników, odpowiedź może być tylko jedna: nie wiadomo. Nikt nie jest w stanie precyzyjnie określić czasu, w jakim powinny pojawić się efekty pozycjonowania. Nie ma też uniwersalnych technik SEO, które działałyby jednakowo na wszystkie firmy. Generalnie przyjmuje się, że czas ten może wynieść od kilku do kilkunastu miesięcy. Pierwsze efekty mogą pojawić się po kilku miesiącach. Trzeba jednak mieć świadomość, że w przypadku najtrudniejszych wyrażeń i konkurencyjnych branż czas ten może znacznie się wydłużyć. W wielu przypadkach osiągnięcie topowych miejsc w wynikach wyszukiwania zajmuje nawet kilka lat.

Ważne czynniki wpływające na działania SEO to m.in. słowa kluczowe, zawartość strony (treść), branża i lokalizacja firmy. Weźmy pod lupę niektóre spośród czynników wpływających na czas oczekiwania na wyniki.

Branża i konkurencja
A dokładniej mówiąc jak duża jest ta konkurencja. Jedyny w kraju browar spółdzielczy z Pucka produkujący piwo metodą wymrażania osiągnie wyniki szybciej, niż jedna z wielu restauracji w tym samym mieście. Pozycjonowanie najpopularniejszych fraz wpisywanych w wyszukiwarkę jest najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne. Konkurencyjność wymusza też ciągłość działań SEO. Nawet jeżeli w pewnym momencie wyprzedzimy konkurencję w wynikach, nie można spocząć na laurach, bo wkrótce może się to zmienić. Jednorazowe pozycjonowanie strony po prostu nie istnieje.

YMYL ma trudniej
Skoro o branży mowa, warto wspomnieć, że większej uwagi wymagają strony typu YMYL (z ang. Your Money or Your Life) - są to witryny o newralgicznym znaczeniu i wpływie na ludzkie życie, a więc wszelkie strony poświęcone finansom, zdrowiu, bezpieczeństwu, wymagające podawania danych do kont bankowych, służące dokonywaniu transakcji online itp. Takie branże Google analizuje bardziej skrupulatnie, aby wyświetlać jak najlepiej sprawdzone wyniki. Skoro wyszukiwarka potrzebuje więcej czasu, aby dokładnie sprawdzić stronę typu YMYL, osiągnięcie oczekiwanych wyników może potrwać dłużej.

Wiek strony
Nowym stronom trudno przebić się w wynikach wyszukiwania, ponieważ nie wzbudzają one dostatecznego "zaufania" u algorytmów Google. Indeksowanie nowej witryny może zająć robotom nawet kilka miesięcy. Aby przyspieszyć nieco ten proces, można uzyskać linki z wysokich jakości stron. Gdy roboty Google zauważą powiązanie pomiędzy młodą stroną, a witryną wysokiej jakości, zaczną częściej odwiedzać nową stronę. Szybsze indeksowanie przyspieszy działania SEO.

Zaufanie Google
Na pozycje w wyszukiwarce wpływa także zaufanie Google do strony. Im wyższe zaufanie, tym lepiej. Jeśli strona miała kiedyś nałożoną karę ręczną lub algorytmiczną, Google buduje zaufanie od nowa indeksując treści. O wzrost zaufania staramy się poprzez wprowadzanie nowego contentu oraz zwiększając liczbę linków przychodzących ze stron wysokiej jakości. Dla Google linki są jak potwierdzenie, że tej witrynie można zaufać. Nawet najlepszy content przy braku zaufania wyszukiwarki, nie pozwoli na osiągnięcie szybkich wyników.




Kary od Google
Linki spamerskie, nieoryginalna treść, nadmierne przesycenie słowami kluczowymi (spam) – to tylko niektóre z praktyk naruszających zasady Google. W razie ich wykrycia wyszukiwarka może nałożyć karę na stronę. Taka utrata zaufania może słono kosztować, bo wyszukiwarka uwzględnia również kary z przeszłości. Jeśli więc strona została kiedyś ukarana, kampania SEO może potrwać dłużej.

Budowa strony, wprowadzanie zmian
Przestarzałą stronę niskiej jakości o nieprzyjaznej architekturze trudniej wypozycjonować niż tę dostosowaną do nowoczesnych wymogów. Na czas pojawienia się efektów wpływ mają również sami właściciele stron. Zdarza się, że nie chcą oni wprowadzać zmian na stronie, dodawać nowych treści czy dokonywać aktualizacji. Można więc pół żartem powiedzieć, że otwartość na współpracę ze specjalistą SEO to jeden ze sposobów na skrócenie czasu oczekiwania na wyniki.

Podsumowanie
Ze względu na złożoność całego procesu bardzo trudno jest określić, ile czasu zajmuje wejście strony do top 10 wyników wyszukiwania. W niektórych przypadkach pierwsze efekty mogą być widoczne po kilku tygodniach, w innych – dopiero po kilku miesiącach. Pełnej oceny kampanii SEO i osiągniętych wyników można dokonać dopiero po minimum kilkunastu miesiącach działań. Warto więc postawić nie tylko na najbardziej popularne wyrażenia kluczowe, ale też na frazy long tail odpowiadające na szczegółowe zapytania użytkowników. Dzięki pozycjonowaniu long tail można pracować jednocześnie nad bardzo wieloma słowami kluczowymi o mniejszej konkurencyjności, co z kolei pozwala na szybsze budowanie widoczności strony.

Z pewnością ważne jest, by działania SEO miały charakter systematyczny i ciągły, ponieważ raz osiągnięte rezultaty nie są dane witrynie przez Google na zawsze. Chcąc znaleźć się w pierwszej dziesiątce, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów SEO, którzy kompleksowo zajmą się optymalizacją serwisu. W przeciwnym razie, strona będzie skazana na dzieło przypadku, brak ruchu i słabą widoczność.

Źródła: Seomechanic.com, Webpagefx.com
Autor
Sonia Grzenkowicz
Ocena artykułu
4.43 - (7 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się