Jak zdobywać opinie na Mapach Google?
Odpowiedź można zawrzeć w 5 punktach:
- zweryfikuj wpis na Mapach Google,
- informuj Klientów o możliwości wystawienia opinii,
- stwórz link ułatwiający dodanie opinii o firmie,
- celuj w zadowolonego Klienta,
- odpowiadaj na opinie.
Jeśli jesteś jeszcze zupełnie „zielony” w temacie opinii na Mapach Google rzuć najpierw okiem na artykuł wyjaśniający podstawy podstaw z tego zakresu.
1. Zweryfikuj wpis na Mapach Google
Niby oczywiste, jednak (o dziwo) wciąż wiele firm nie wykonuje tego prostego kroku. A bez weryfikacji nie mamy zupełnie kontroli nad swoją wizytówką, ale nie możemy również reagować i odpowiadać na opinie – zarówno te pozytywne jak i negatywne – zostawiane przez użytkowników.
2. Informuj Klientów o możliwości wystawienia opinii
Zostaw taką informację nie tylko na stronie internetowej, ale dodaj ją także po sfinalizowaniu transakcji, do mailingu – i nie zapominaj o świecie rzeczywistym (tym „offline”). Połóż na ladzie swojego sklepu informację o obecności na Mapach, dodaj naklejkę na drzwiach i w rozmowach z Klientem wspomnij o możliwości wystawienia opinii.
3. Stwórz link ułatwiający dodanie opinii o firmie
Google daje możliwość stworzenia
specjalnego odnośnika, który poprowadzi użytkowników od razu do momentu wystawienia opinii.
To zadziwiające jak mało firm korzysta z tej możliwości! A przecież nie od dziś wiadomo, że użytkownicy są… leniwi! Jeśli czegoś nie podamy na tacy, nasze szanse na osiągnięcie swojego celu dramatycznie maleją.
4. Celuj w zadowolonego Klienta
Nie oszukujmy się – każda firma ma przynajmniej kilku niezadowolonych Klientów. Jednocześnie tych kilku niezadowolonych ma największą motywację, żeby wystawić negatywną opinię na Mapach Google. W rezultacie nawet najlepsza firma może mieć zepsutą opinię w wizytówce.
Dlatego warto zachęcać tych zadowolonych Klientów, którzy właśnie otrzymali swój wymarzony aparat fotograficzny w promocyjnej cenie lub skorzystali z naszych usług fryzjerskich, do zostawienia opinii. Oni potrzebują znacznie więcej zachęty aby kliknąć w 5 gwiazdek, ale jest ich również znacznie więcej. Jeśli nie skupimy swoich wysiłków właśnie na nich, to ta garstka niezadowolonych będzie, niestety, najbardziej reprezentatywną na Mapach Google.
5. Odpowiadaj na opinie – zadowolonych i (przede wszystkim) niezadowolonych Klientów
Dodając odpowiedź na opinię na Mapach Google pokazujemy, że zależy nam na naszych Klientach. Użytkownicy to doceniają! Mamy jednocześnie szansę na odpowiedź na zastrzeżenia tych Klientów, którzy są niezadowoleni – dając sygnał pozostałym użytkownikom, że był to jedynie wypadek przy pracy lub zwykłe nieporozumienie.
Co więcej, dobra odpowiedź i odpowiednia reakcja firmy na zastrzeżenia Klienta (np. przyznanie drobnego rabatu na kolejne zakupy) może skutkować zmianą oceny na lepszą! Co jest podwójnym sukcesem firmy.
PodsumowanieAktywnie zachęcając użytkowników, przede wszystkim zadowolonych, do zostawiania opinii na Mapach Google może przynieść naprawdę znakomite efekty. Tym bardziej, że
wciąż stosunkowo niewiele firm wystarczająco dobrze dba o oceny wystawiane w Google. A ich znaczenie wciąż rośnie - a być może mają również znaczenie w pozycjonowaniu samej wizytówki w wynikach na Mapach.
Niezależnie jednak od tego czy pozycjonowanie skorzysta na pozytywnych opiniach czy nie, nadszarpnięte zaufanie użytkowników do firmy bardzo trudno jest odzyskać.
Działaj więc proaktywnie - już teraz wprowadź kilka drobnych zmian, dbając o swój wizerunek w Sieci, w szczególności na Mapach Google.
Źródła: Pomoc Google Moja Firma 01, 02, 03, 04; Pomoc Map Google
Oczywiście, również w tym przypadku trzeba dbać o opinie, żeby nie narazić się na przyrost tych negatywnych