Google cały czas testuje – niemal codziennie można zauważyć mniejsze lub większe zmiany. Niektóre nie mają żadnego wpływu na pozycjonowanie, inne z kolei wywracają do góry nogami sposoby promocji stron w wyszukiwarkach internetowych.
Poniżej publikujemy skróconą listę testów, jakie wyszukiwarka prowadziła i częściowo jeszcze prowadzi w czerwcu i lipcu 2017 roku (ułożone w kolejności chronologicznej).
9 czerwca
lokalny panel wiedzy
3 zakładki w lokalnym panelu wiedzy dla hoteli.
3 dni wcześniej Google wprowadził 2 zakładki, a już 9 czerwca rozpoczął testy trzech: Ogólnej, Stawek i Opinii.
12 czerwca
wyniki lokalne
Suwak, filtrujący hotele ze względu na ceny
Z wykorzystaniem wygodnego suwaka, użytkownik może ograniczyć wyniki tylko do pewnego zakresu cenowego. Dodatkowo słupki nad suwakiem najprawdopodobniej wskazują ile jest hoteli w danym przedziale cenowym.
15 czerwca
AdWords
Karuzela zdjęć dla mobilnych reklam samochodów
Reklamy takie zajmują bardzo dużo miejsca w wynikach wyszukiwania i jednocześnie mogą być bardzo atrakcyjne dla odbiorców – szczególnie jeśli reklama jest dobrze przygotowana. Na końcu karuzeli znajduje się przycisk z linkiem do wybranej podstrony.
26 czerwca
mobilne wyniki lokalne
Duże zdjęcia hoteli
Kolejny test Google z hotelami w roli głównej. Tym razem w wynikach hoteli pojawiła się możliwość przewinięcia dużych zdjęć danej placówki.
27 czerwca
strony mobilne
Automatyczna konwersja stron na przyjazne urządzeniom mobilnym
Bardzo ciekawy test, w którym Google wyświetla użytkownikom mobilnym przycisk, pozwalający zmienić wygląd strony na przyjaźniejszy ich urządzeniom.
27 czerwca
wyniki wyszukiwania
Precyzowanie wyników
Ciekawa funkcja w wyszukiwarce Google – precyzowanie wyników ze względu np. na materiał, rodzaj, markę i inne cechy szukanego produktu.
7 lipca
Google Moja Firma
Pasek edycji wpisu w wynikach wyszukiwania
Zalogowani użytkownicy, którzy wprowadzą zapytanie brandowe o firmę, którą zarządzają w panelu Google Moja Firma, mogą zobaczyć dodatkowy pasek w wynikach wyszukiwania. Znajdują się na nim przyciski, pozwalające od razu przejść do edycji swojej wizytówki.
11 lipca
lokalny panel wiedzy
Pozostałe lokalizacje danej firmy
Dotychczas w lokalnym panelu wiedzy Google wyświetlał firmy podobne do naszej (a więc głównie naszą konkurencję). W nowym teście dodatkowo wyświetlają się inne lokalizacji danej firmy – w tym przypadku restauracji.
17 lipca
mobilne wyniki wyszukiwania
Ciemniejsze i wyraźniejsze logo AMP
Od dłuższego już czasu Google mocno promuje projekt AMP (Accelerated Mobile Pages), czyli przyspieszonych stron mobilnych. W tym teście jeszcze mocniej wyróżniają logo AMP, wyświetlane przy stronach, korzystających z tej technologii.
17 lipca
Google Search Console
Początek beta testów nowego designu
Search Console (dawniej Webmaster Tools) ma przejść spore wizualne zmiany – oczywiście w celu polepszenia UX. Nie wiadomo kiedy testy dobiegną końca i kiedy Google wprowadzi nową wersję GSC.
19 lipca
wyniki wyszukiwania
Głosowanie na tagi dla filmów
W przypadku szukania informacji o konkretnym filmie w wynikach wyszukiwania może pojawić się opcja głosowania na tagi, najlepiej opisujące dany film (np. wzruszający, mroczny etc.).
24 lipca
wyniki wyszukiwania
Autoodtwarzanie wideo
Ten test wzbudził spore kontrowersje wśród użytkowników – z prostego powodu: automatycznie odtwarzane wideo są w zdecydowanej większości przypadków strasznie irytujące. Wideo pojawia się w panelu z prawej strony wyników wyszukiwania na zapytania związane z filmami i programami telewizyjnymi.
25 lipca
lokalny panel wiedzy
Okienko do zadawania pytań
Ciekawa funkcja, która pozwala przesłać pytanie poprzez specjalne okienko w lokalnym panelu wiedzy o firmie. Nie jest jasne co dzieje się z takim pytaniem i jak firma może na nie odpowiedzieć.
Oczywiście powyższa lista nie jest kompletna i nie obejmuje zmian we wszystkich usługach i narzędziach Google. Trzeba też pamiętać, że nie wszystkie testy zostaną wprowadzone dla wszystkich użytkowników. Niektóre zmiany mogą okazać się nietrafione (jak, miejmy nadzieję, autoodtwarzanie wideo) i nie wyjdą poza fazę testów.
Źródła: Search Engine Roundtable 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; The SEM Post 1, 2; Understanding Google My Business & Local Search; Search Engine Land 1, 2; Sergey Alakov: Twitter, Blog; Kiran Nagula; Aleyda Solis; Paul Shapiro