Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

5 sposobów na… optymalizację e-commerce pod SEO

Opublikowano: 24-07-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 5:40 min

Zakupy przenoszą się do Internetu, ponieważ to wygodna forma – dostępna 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Ponadto można ze spokojem przejrzeć cały asortyment, przeczytać opinie innych użytkowników, a to wszystko leżąc wygodnie w kapciach na kanapie z ciepłą herbatą na stoliku obok. Aby wykorzystać ten potencjał warto umiejętnie zoptymalizować własny sklep internetowy, aby do niego trafiali wszyscy zainteresowani zakupami online z twojej branży. W jaki sposób tego dokonać? Na dobry początek sprawdź, jak kondycja twojej witryny prezentuje się w pięciu podstawowych obszarach działań optymalizacyjnych związanych z pozycjonowaniem.



  1. Dobre indeksowanie

    Jeśli Twoja strona nie zostanie zaindeksowana, to nawet najlepsza optymalizacja pod kątem SEO jej nie pomoże, a pozycjonowanie nie będzie możliwe. Dopiero wejście na stronę Googlebotów, prześledzenie i przeanalizowanie przez nie zawartości, a także włączenie strony do indeksu stanowi podbudowę pod optymalizację strony. Zagrożenie dla prawidłowego indeksowania niosą, m.in.:

     - błędy zwracane w GSC – Google Search Console (GSC) to skuteczne narzędzie do kontrolowania strony internetowej w wielu aspektach. W zakładce „Błędy indeksowania” można znaleźć przyczynę problemów z indeksowaniem związaną z witryną bądź adresem URL. Duża ilość błędów dowodzi z reguły słabej kondycji strony, co przekładać się może na problemy z osiągnięciem wysokiej pozycji w SERPach.

     

     - błędy w mapach witryny –  Mapy witryny stanowią skuteczne wsparcie dla robotów Google w indeksowaniu strony, dlatego  aktualizacja mapy witryny jest bardzo ważna. Roboty odnajdują z jej pomocą między innymi kod 404, stanowiący odpowiedź na żądanie udostępnienia nieistniejącej strony. Warto szybko wyeliminować te nieścisłości, ponieważ Googleboty marnują czas na przeszukiwanie stron, które są już niedostępne. Strony z kodem 404 mogą być także źle odbierane przez konsumentów. Sądzą, że docierają w końcu do pożądanego produktu, przy czym okazuje się, że jest już niedostępny – to frustrujące.



    Źródło: Giphy

     

    Ponadto warto mieć na uwadze parametry produktów w URLach - czyli metodę przekazywania informacji o kliknięciu za pomocą jego adresu URL. Dzięki temu narzędziu w GSC można „poinstruować” Googleboty, aby nie indeksowały wszystkich parametrów, szczególnie tych, które mogą przeszkadzać w pozycjonowaniu. Co to oznacza? Cytując Google: "Ustawienia mogą zachęcać Google do indeksowania preferowanej wersji adresu lub zapobiegać indeksowaniu powielonych treści w witrynie".

    Na indeksowanie strony internetowej mają wpływ także inne czynniki i elementy, jak np.: meta-robots, robots.txt, nieprawidłowa nawigacja wewnętrzna, a także inne błędy optymalizacyjne. Warto pamiętać również o nich podczas analizy swojej witryny.


  2. Oryginalne strony kategorii

    Strony kategorii odgrywają ogromną rolę w SEO, zwłaszcza przy pozycjonowaniu sklepów online z bardzo dużą liczbą produktów. Nie sposób dla każdego z nich stworzyć unikalny opis, jednak przy odrobinie cierpliwości i pomocy copywriterów można przygotować poprawne merytorycznie oraz działające korzystnie na pracę Googlebotów treści.

    Niedługi tekst - na dwa akapity - może korzystnie wpłynąć na optymalizację witryny. Warto przy tym pamiętać, że strona kategorii, to nie tylko ogólny opis. Osoba, która znajdzie się na takiej stronie powinna znaleźć zdjęcia produktów oraz odnośniki do stron produktowych. Niedopuszczalne jest pozostawienie statycznej strony z listą – niepodlinkowanych nazw produktów. Warto pamiętać o wprowadzeniu udogodnień dla użytkowników w postaci różnych wariantów sortowania i filtrowania produktów.

  3. Przyjazny adres URL

    Duża liczba systemów zarządzania treścią w sklepach internetowych nie przywiązuje wagi do przyjaznych adresów URL. W efekcie otrzymujemy ciąg bliżej niezrozumiałych znaków z literami, cyframi, a nawet wykrzyknikami i znakami zapytania. To błąd! Forma jest w tym przypadku równie ważna jak efektowna prezentacja dania w restauracji: jeśli coś źle wygląda ani w to nie klikniesz, ani tego nie zjesz.

    Ważna jest prostota. Przyjazne adresy URL to takie, które:

     - nie zawierają znaczników sekcji,

     - zawierają nazwę produktu,

     - wspierają nawigację - i tu przydatnym rozwiązaniem jest BreadcrumbList, które przyczynia się do poprawy czytelności adresów strony w wyszukiwarkach. Wyglądają atrakcyjniej i przyjrzyściej.

     - w przypadku pozycjonowania warto umieścić w adresach URL słowa kluczowe.

     


    Źródło: własne

  4. Przemyślane menu główne

    Główne menu ma znaczenie, ponieważ:
    a) jest najczęściej wyświetlane,
    b) linki z menu są najszybciej indeksowane w wynikach wyszukiwania,
    c) przejrzyste nazwy kategorii są przyjazne dla użytkowników.

    W naturalnym odruchu poszukiwania określonych produktów przeszukujemy w pierwszej kolejności kategorie w menu. Dobrą praktyką jest tworzenie takich konstrukcji menu głównego, które rozwijają się w bok – w ten sposób obok jednego wylistowania, pojawia się kolejne i kolejne, i kolejne. To unik przed zagłębieniami, bowiem im głębiej schowany jest produkt w liście menu, tym mniej ważny wydaje się on robotom Google. Menu rozwijane w bok pozwala uniknąć takiego podejścia.



    Źródło: Answear


  5. Implementacja schema.org

    Dane strukturalne, czyli schema.org, zaczynają zyskiwać na znaczeniu. Wcześniej roboty Google odczytywały treść jako ciąg znaków. Teraz dzięki znacznikom schema.org w kodzie źródłowym można zaznaczyć konkretne informacje jak np. rodzaj obuwia, kolor butów, ich rozmiar, itp.

    Należy mieć na uwadze, że nieprawidłowa implementacja schema.org może nawet doprowadzić do nałożenia kary ręcznej przez Google.


    W przypadku sklepów internetowych świetnie sprawdzą się opinie i ceny – dzięki schema.org mogą być widoczne od razu w wynikach wyszukiwania! To zwiększa zaufanie odbiorcy do strony i pomaga w pozycjonowaniu. Ponadto strona z danymi strukturalnymi w SERPach zajmuje najzwyczajniej w świecie więcej miejsca, czyli rzuca się bardziej w oczy.

 Źródło: Searchengineland


Witryny e-commerce z uwagi na swoją specyfikę mają często ograniczone możliwości działania w kierunku poprawy wyników pozycjonowania. Nie oznacza to, że nie można nic z tym zrobić. Pięć wskazanych wyżej obszarów, to dobre rozwiązanie na początek dla poprawy optymalizacji sklepów online.

Źródło: Searchengineland
Autor
Magdalena Drajkowska
Ocena artykułu
5.00 - (2 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się