Ikona 02:00 min Ikona 27.04.2017

Fake newsy – koniec fałszywych informacji w Google?

Niesprawdzone, celowo zmanipulowane lub wprost nieprawdziwe – takie informacje w ostatnim czasie szczególnie często zaczęły pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, osiągając swoje apogeum w trakcie kampanii wyborczej w USA.

 

Z uwagi na specyfikę takich elementów, jak autouzupełnianie, czy fragmenty z odpowiedzią, spamerzy poprzez sztuczki pozycjonerskie, znaleźli świetny sposób na przemycenie swoich treści – np. w celu zyskania szybkiego dochodu z reklam na stronie, czy nawet pobudek ideologicznych.

 

Niezależnie jednak od celów, jakie przyświecały spamerom, Google został postawiony przed bardzo dużym problemem: jak radzić sobie z „fake news”? Jak oczyścić wyniki wyszukiwania i podnieść ich jakość? Jak walczyć z takimi wątpliwymi taktykami pozycjonowania?

 

Reakcja Google: projekt „Sowa”

 

Rosnący problem oczywiście nie pozostawił Google obojętnym – w końcu celem wyszukiwarki jest dostarczanie jak najlepszych odpowiedzi użytkownikowi. W ramach projektu, nazwanego wewnętrznie „Sowa” (w końcu to symbol mądrości), wyszukiwarka wprowadziła kilka zmian:

 

– w wytycznych dla ręcznych „raterów” Google – dodatkowy nacisk położony jest na weryfikowanie prawdziwości podawanych informacji, ich zgodności z faktami;

 

Raterzy jakości wyszukiwania Google – osoby zatrudnione przez wyszukiwarkę w celu ręcznej oceny jakości wyników wyszukiwania. Raterzy działają na podstawie specjalnego dokumenty z wytycznymi, przygotowanego przez Google.

 

w rankingu wyników wyszukiwania – czynniki wpływające na pozycje stron zostały zmodyfikowane w taki sposób, aby promować witryny o dużym autorytecie, a obniżacie te, których zawartość jest niskiej jakości (a więc autorytet w pozycjonowaniu stał się jeszcze ważniejszy);

 

Na przykład: w grudniu 2016 roku na pytanie „did the Holocaust happen” („czy Holokaust miał miejsce”) wyszukiwarka na pierwszym miejscu wyświetlała witrynę zawierającą… 10 powodów, dla których Holokaust się nie wydarzył.

 

w autouzupełnianiu i fragmentach z odpowiedzią w wyszukiwarce – dodano możliwość zgłoszenia podpowiedzi i odpowiedzi, które są niedokładne/obraźliwe lub niespodziewane (w danym kontekście).

 

Autouzupełnianie i fragmenty z odpowiedzią – są tworzone algorytmicznie na podstawie zapytań użytkowników wpisywanych do wyszukiwarki, a także materiałów dostępnych w sieci. Stąd istnieje możliwość manipulacji tymi wynikami.

 

Wnioski i przyszłość wyników wyszukiwania

 

Pod naciskiem opinii społecznej (i nie tylko) Google zintensyfikował prace nad dostarczaniem użytkownikom sprawdzonych faktów, zamiast mieszanki faktów i „fake newsów”. Ryzyko pojawienia się w wynikach wyszukiwania informacji fałszywych, celowo zmanipulowanych już jest znacznie mniejsza, a z biegiem czasu najprawdopodobniej jeszcze zmaleje. Trudno jednak będzie całkowicie wyeliminować to zjawisko.

 

To jednak dodatkowy sygnał dla właścicieli stron, szczególnie tych informacyjnych, że autorytet jaki sobie budujemy i wysokiej jakości zawartość strony (content) będzie miał coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu… a życie spamerów będzie coraz trudniejsze!

 

Warto też rzucić okiem na stronę pomocy Google wyjaśniającą zasady autouzupełniania, a także stroną opisującą jak działa wyszukiwarka.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:20 min 23.05.2017 Wciąż bezskutecznie próbujesz poprawić ranking Twojej strony internetowej? Wiesz, że spełniasz wytyczne dla webmasterów, jednak uzyskanie pozycji w Top10 na wybrane słowa kluczowe pozostaje poza Twoim zasięgiem i nie możesz znaleźć przyczyny? Koniecznie sprawdź, czy Twoja witryna jest lepsza od serwisów konkurencji! Być może Twój serwis może być jeszcze lepszy! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 07:00 min 22.09.2017 Augmented Reality, czyli rozszerzona rzeczywistość, szokuje i zachwyca odbiorców już od wielu lat. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że nie jest to tylko narzędzie marketingowe, ale może na niej skorzystać również pozycjonowanie. Zadowoleni użytkownicy mogą sprawić, że również Google doceni nasze wysiłki. Uzyskanie rozgłosu w mediach społecznościowych, dzięki przemyślanemu AR, również nie zaszkodzi. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:40 min 03.03.2017 Już w 2015 roku internauci ze Stanów Zjednoczonych mogli korzystać z nowej funkcji w Google: "O co jeszcze pytają internauci?". Po wpisaniu zapytania, nie tylko otrzymujemy odpowiedź, ale i listę powiązanych pytań, ukazanych w postaci przejrzystej listy. Co więcej, po wybraniu interesujących nas kwestii, Google od razu rozwija gotową odpowiedź, w pełni zaspokajając ciekawość każdego internauty. Od lutego 2017 następuje to poprzez dynamiczne ładowanie. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700