Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Sztuka zrozumienia mikromomentów

Opublikowano: 01-03-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 2:50 min

Kluczem do odniesienia sukcesu w marketingu internetowym jest dokładne zrozumienie intencji użytkownika. I nie jest tak, że zdają sobie z tego sprawę jedynie marketingowcy, szukający nowych strategii promocji marki. Również wyszukiwarka Google stale optymalizuje swoje algorytmy, po to aby w coraz lepszy i dokładniejszy sposób rozumieć intencje użytkowników, a także zająć się ich segmentacją.

 

Aby było to możliwe system Google analizuje olbrzymie zbiory danych, tak aby zrozumieć relacje pomiędzy wpisywanymi do przeglądarki frazami, historią wyszukiwania oraz innymi elementami zapytań użytkownika. Dzięki temu wyszukiwarka jest w stanie lepiej zrozumieć oczekiwania i priorytety poszczególnych osób, a co za tym idzie - wyświetlać im najbardziej odpowiadające ich potrzebom wyniki.

Źródło: YouTube


Potencjał mikromomentów


Obecnie żyjemy w czasach stałego dostępu do informacji. Nie chcemy czekać, zależy nam na tym, aby odpowiedź na nasze pytanie była natychmiastowa, a co więcej - możliwie jak najbardziej precyzyjna i przydatna. Taki rodzaj zapytań określa się mianem mikromomentów. Ze względu na ich rosnącą popularność Google wyróżnia tysiące rodzajów mikromomentów, które można podzielić na cztery podstawowe kategorie intencji użytkowników:


- „I want to know”, czyli chcę wiedzieć - rodzaje wyszukiwań, których celem jest odnalezienie konkretnych informacji lub inspiracji. Można do nich zaliczyć pytania typu: „restauracja azjatycka w Poznaniu” czy „godziny otwarcia urzędu stanu cywilnego”.


- „I want to buy”, czyli chcę kupić - przed dokonaniem zakupu użytkownicy często sprawdzają opinie i informacje na temat interesujących ich produktów bądź usług. Z tym rodzajem mikromomentów mamy do czynienia w sytuacji, gdy ktoś jest gotowy do dokonania zakupu, ale potrzebuje pomocy w podjęciu odpowiedniej decyzji bądź też informacji w jaki sposób może dokonać zakupu.


- „I want to do”, czyli chcę zrobić - użytkownicy wykorzystują tę kategorię zapytań, kiedy chcą dowiedzieć się np. „Jak schudnąć”, „Jak doczyścić przypaloną patelnię” czy „Jak dobrze wyjść na zdjęciu”.  Przeważnie odnoszą się do sytuacji, w których ktoś szuka pomocy w wykonaniu jakiejś czynności lub chce spróbować czegoś nowego.


- „I want to go”, czyli chcę iść - pytania oparte na lokalizacji, które sygnalizują zamiar udania się do konkretnego miejsca w celu dokonania zakupu lub skorzystania z usług. Na przykład: „basen w pobliżu mnie”, „co zwiedzić w Krakowie”, „dojazd na dworzec PKP”.

 

Źródło: Think with Google

 

Segmentacja intencji użytkownika według Google


System Google stara się w jak najlepszym stopniu dopasowywać swoje wyniki wyszukiwania do konkretnych zapytań internautów. Dlatego Search Engine Results Page (SERP) wyświetla się różnie w zależności od tego, z jaką intencją użytkownika (czyli z jakim mikromomentem) ma do czynienia. Przykładowo jak wpiszemy „tani hotel w Poznaniu” to otrzymamy mapę tego miasta z zaznaczonymi hotelami oraz możliwością ich rezerwacji. Natomiast na zapytanie „kim jest Robert de Niro” otrzymamy notkę z Wikipedii oraz zdjęcia tego aktora.

 

Podążaj za intencjami użytkowników

 

Zrozumienie intencji użytkowników sprawia, że możemy w skuteczny sposób dotrzeć do nich ze swoim przekazem marketingowym. Jak tego dokonać? Poprzez przewidywanie mikromomentów, które mogą dotyczyć danej grupy docelowej oraz dokładanie wszelkich starań do tego, aby pomóc Klientom w chwili pojawienia się ich konkretnych zapytań.

 

Odpowiednie wykorzystanie mikromomentów pozwala na przyciągnięcie uwagi potencjalnego Klienta już na samym początku jego „drogi zakupowej”. Nic więc dziwnego że warto w pełni korzystać z ich potencjału.

 

Źródła: Search Engine Watch; Think with Google; APP Manago Blog; Smart Insight

Autor
Monika Jakubowska
Ocena artykułu
5.00 - (2 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się