UGC (User Generated Content), który jeszcze całkiem niedawno nie wzbudzał wielu emocji u specjalistów od marketingu, dziś święci triumfy i stał się orężem znakomicie sprawdzającym się w walce o… nowych Klientów i wyższą sprzedaż.
Źródło: eCommerce Fastline
Dlaczego?
Kilka dotknięć ekranu urządzenia mobilnego i w sieci natychmiast pojawia się właśnie zaserwowany nam w ulubionej restauracji apetyczny deser, nagranie z rozpakowywania wielofunkcyjnego miksera planetarnego czy też post opisujący wrażenia po zastosowaniu nowego kremu nawilżającego do twarzy. Zarówno tworzenie contentu, jego publikowanie i dostarczanie odbiorcom nie stanowi dziś najmniejszego problemu dla przeciętnego użytkownika urządzenia mobilnego.
Tak powszechne, publiczne chwalenie się z jednoczesnym recenzowaniem i wystawianiem opinii na temat konkretnych produktów stało się w ostatnim czasie czymś więcej – taki content to ni mniej ni więcej przysłowiowa i już dość długa wędka, na którą złowić można upragnioną złotą rybkę o imieniu Sukces.
Źródło: BBC
Każda pozytywna opinia w mediach społecznościowych, każdy komentarz opisujący zalety, a nawet filmik demonstrujący różne funkcje mogą bowiem sprawić, że pojawi się mikromoment. Chwila, w której odbiorca zachęcony opiniami innych podejmie decyzję: kupuję to!
Czy content generowany przez użytkowników działa tak samo na wszystkich?
Oczywiście byłoby znakomicie, gdyby UGC powodował takie same reakcje u każdej osoby posiadającej dostęp do Internetu. Niestety – życie specjalistów od marketingu to nie bajka i warto zdać sobie sprawę chociażby z tego, jak różne pokolenia podchodzą do konsumpcji contentu generowanego przez innych użytkowników.
Ankieta przeprowadzona wśród konsumentów w różnym wieku w Stanach Zjednoczonych przez firmę Olapic wyraźnie pokazuje, że istnieje rozdźwięk pomiędzy tym, jak UGC traktowany jest przez pokolenie wyżu demograficznego (Baby Boomers), a jak przez pokolenie Milenium (generacja Y).
Fakty
Źródła: KidsWorldFun
Content najbardziej wzbudzający zaufanie
Absolutnym zwycięzcą są tutaj… wizerunki produktów kreowane przez innych użytkowników. Żaden inny rodzaj contentu nie generuje tak wysokiego poziomu zaufania. Aż 76% badanych uważa, że publikowane przez innych wpisy na temat produktów są bardziej miarodajne niż te publikowane przez firmy je sprzedające.
Źródła: 99U
Co z tego wynika?
Zarówno analizując wyniki ankiety, jak i obserwując zachowania użytkowników „na żywo” nie można nie zauważyć, że content marketing rośnie w siłę jak nigdy wcześniej. Dodatkowo, obok tworzonych unikalnych treści, których celem jest odpowiedź na to, czego poszukuje potencjalny klient (a przecież często nie wie, czego poszukuje!) pojawił się jeszcze jeden pierwiastek – konieczność potwierdzenia wartości produktów poprzez content generowany przez użytkowników.
Źródła: HubSpot, TheSales Lion, Content Marketing Institute