Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Jak pisać dla "skanującego" czytelnika?

Opublikowano: 26-10-2016
Czas potrzebny do przeczytania: 2:10 min
Nie widzę nic ciekawego, idę dalej
Na zdobycie zaufania czytelnika i zapewnienie go, że znajdzie na naszej stronie coś ciekawego, mamy tylko 8 sekund. To mało. Dlatego warto zdać sobie sprawę z kilku zasad, które wypracowali internauci:
 
- tradycyjne przeszukiwanie encyklopedii w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie trwało może dłużej, ale czytanie wydrukowanego tekstu jest o 25% szybsze niż w wersji elektronicznej – dlatego czytanie z ekranu wymaga zmniejszenia liczby użytych słów, aby wyrównać czas przyswajania wiedzy;
- kilka źródeł z pewnością bardziej przekona czytelnika niż jedno – rozdziela on czas poświęcony na czytanie na wiele stron, przez co na nasz tekst zostaje kilka chwil;
- współczesny czytelnik to aktywny czytelnik – oznacza to, że lubi gdy coś się dzieje, pozostanie na jednej stronie zaczyna go nudzić, brakuje nowych bodźców.


Porady dla piszącego – nasycenie i prostota
Stawiaj więc na zwięzłe komunikaty, nasycone treścią przyswajalną za jednym spojrzeniem. W ten sposób czytelnik może zapamiętać kilka ważnych haseł w krótkim czasie. Pisząc jakikolwiek tekst, warto pamiętać o trzech głównych zasadach:

1. Zwięzłość
Im bardziej skompresowany tekst, tym lepiej. Niekoniecznie oznacza to, że powinien być krótki. Poruszany temat należy wyczerpać! Ale pamiętaj – zbyt dużo informacji i szczegółów zniechęca do zapoznania się z treścią. Na koncentrację czytelnika ma również wpływ używany język. Prostota zawsze była w cenie, dlatego stosowanie imiesłowów, przysłówków czy strony biernej utrudnia przekaz (np. czytający, przeczytawszy, czy nadmierne stosowanie dużo, mało, nieco, czasem itp.).

2. Obiektywizm
Staraj się przedstawić temat bez wyrażania swojej opinii – pozostaw to czytelnikowi. Jeśli piszesz tekst reklamowy unikaj sztampowych sformułowań – działają „jak płachta na byka” i odstraszają internautę, który szuka rzetelnej wiedzy. „Najlepszy produkt”, „wysoka jakość” nie robią już wrażenia, a kojarzą się nie najlepiej.
 
 
3. Przyciąganie uwagi
Last but not least w naszym mini-dekalogu. Wzrok kieruje się najpierw na wyróżnione treści, dlatego stosuj pogrubienia, podkreślenia czy kursywę. Dawaj odpocząć oczom i ułatw przekaz przez stosowanie wyliczeń. Twórz krótkie zdania i akapity oraz dziel tekst na segmenty – morze liter nie jest interesujące.

Podsumowanie
Dobry tekst to zwięzła (niekoniecznie krótka!), odpowiednio sformatowana treść. Informacje wprowadzone bez zbędnych i przydługich wstępów oraz zastosowane techniki przyciągania uwagi mogą spowodować, że zainteresujemy czytelnika. Musimy zapewnić mu rozrywkę, nieustannie pobudzać do działania, aby nie czuł, że stoi w miejscu, wciąż na tej samej stronie. Dlatego dzielmy teksty na krótsze segmenty i twórzmy treść, która porusza interesujące zagadnienia możliwe do zrozumienia w kilka chwil.
Autor
Joanna Ślatała
Ocena artykułu
4.40 - (5 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się