Poniżej przedstawiamy dziesięć kroków do tego, aby odnieść sukces w swojej branży dzięki korzystaniu z publikacji na blogach. Podpowiadamy, jakie aspekty wziąć pod uwagę, aby współpraca z blogerem okazała się efektywna i pozwoliła Wam trafić do jak najszerszej grupy potencjalnych odbiorców.
1. Twój cel – ZWIĘKSZENIE ŚWIADOMOŚCI MARKI
Właśnie ten cel powinien przyświecać Ci za każdym razem, kiedy przystępujesz do realizacji działań marketingowych. Prowadzenie pozytywnych działań PR-owych sprawi, że nie tylko dotrzesz do szerszej grupy potencjalnych klientów, ale także na długo zapadniesz im w pamięć. Co za tym idzie, z łatwością zrealizujesz także inne cele, takie jak chociażby:
zwiększenie sprzedaży,
podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce,
zwiększenie ilości wejść na stronę.
Źródło: BRIEF
2. KREATYWNOŚĆ ponadwszystko
Nie od dziś wiadomo, że dobry pomysł jest najlepszym sposobem na to, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorcy. Kreatywne rozwiązania intrygują, interesują, nieraz zaskakują, innym razem bawią – budzą emocje! Stworzenie oddziałującej na odbiorcę reklamy produktu czy usługi to krok w stronę wysokiej efektywności prowadzonych działań promocyjnych!
Przykład? Kampania Banków Żywności oraz firmy Uber – twórcy aplikacji mobilnej mającej na celu znajdowanie najlepszych dla Klientów ofert przewozowych. Zorganizowana z okazji Tłustego Czwartku akcja miała na celu wsparcie lokalnych Banków Żywności – słodkości zostawały dostarczane na miejsce wskazane przez klientów, a wydane na nie 10 zł Uber przekazywał na cel charytatywny. Oczywiście cała akcja była promowana w Internecie – za pomocą hashtagu #uberPĄCZKI.
Źródło: MarketerPlus
Równie ciekawym przykładem jest kampania „Nike Auction: Make Your Sweat Count”, która miała zachęcić ludzi do aktywnego trybu życia. Akcja tagowana za pomocą #makeitcount stanowiła swoistą licytację... przebiegniętych kilometrów! Nagrodą była oczywiście wymarzona para znanego na całym świecie obuwia!
Źródło: TribalWorldwide
3. Liczy się KONTEKST
Chcąc zbudować i zwiększyć świadomość marki wśród odbiorców koniecznie trzeba zadbać o to, aby była ona właściwie kojarzona. Osadzenie produktu w realiach domowych może wpłynąć na odbieranie go jako ważnego w każdym mieszkaniu, używanie go podczas wakacyjnego wyjazdu wiąże się z pozytywnymi odczuciami itd.
Jak wykorzystać swój produkt na blogu? Wszystko zależy od tego, co to jest. W Internecie często można napotkać m. in. liczne reklamy kosmetyków wypełniające blogi dotyczące dbania o swój wygląd. Przykład? Liczne recenzje preparatów do włosów na blogu Anwen. Nie dość, że znajdują się tu zdjęcia i opisy produktów, to jeszcze są one promowane przez osobę uznawaną przez autorytet w danej dziedzinie.
Źródło: Anwen
4. A może KONKURS?
Bardzo popularnym w blogosferze sposobem na pozyskiwanie potencjalnych klientów są konkursy i tzw. „rozdawki”, czyli umożliwianie czytelnikom otrzymania produktów do przetestowania. Doskonale sprawdzają się one w branżach związanych z modą, urodą, kulinariami, a także z elektroniką.
Na stronie Wizaz.pl, w ramach akcji testowania preparatów przez czytelników, często można wygrać kosmetyki znanych marek – w zamian za wypełnienie formularza oceny bądź wykonanie zadania. W ten sposób producent w łatwy sposób wywołuje u potencjalnych klientów miłe skojarzenia, a jednocześnie na długo trafia do ich świadomości.
Źródło: Wizaz.pl
5. Obserwuj rynek...
… i wyciągaj wnioski! Nie powielaj błędów swojej konkurencji, ale wybieraj działania, które będą w stanie przynieść Ci oczekiwane rezultaty. Traktuj blogera jak swojego partnera w dążeniach do wspólnego celu, proponuj odpowiednie wynagrodzenie, dbaj o sprawną komunikację i już na samym początku ustal zasady współpracy (w tym dokonania recenzji).
6. Wybór blogera
Wybórosoby, która odpowiednio zareklamuje nasz produkt czy usługę, niekiedy nie jest łatwy – trzeba zadbać o to, aby wpisywała się ona w sposób, w jaki chcemy przedstawić się na rynku. Jak znaleźć tego właściwego blogera?
szukaj w Google,
przejrzyj katalogi blogów,
popytaj znajomych,
skorzystaj z platform lub agencji blogowych.
Co wziąć po uwagę szukając bloga?
tematykę,
grupę docelową,
odpowiadającą Twojej działalności estetykę,
statystyki bloga,
zaangażowanie odbiorców.
7. Dbaj o porządek
Stworzenie harmonogramu znacznie ułatwia pracę i niweluje ryzyko ewentualnych spięć między blogerem a zleceniodawcą. Warto, aby zawierał on zarówno termin przedstawienia propozycji i ostateczny termin naniesienia poprawek, jak również by określał oczekiwany czas publikacji treści w Internecie.
Źródło: Hrabi
8. Przygotuj wytyczne
Jeżeli masz własne oczekiwania co do prezentacji wpisu – koniecznie przygotuj wytyczne. Tym samym znacznie ułatwisz blogerowi pracę, a jednocześnie unikniesz ewentualnych rozczarowań. Uwzględnij takie elementy, jak: charakter wpisu (Test? Poradnik? Recenzja? Prezentacja produktów?), forma (kontekst), długość treści, ilość i stylistyka zdjęć, formatowanie i kategoria wpisu. Warto pomyśleć także o dodatkowym promowaniu w mediach społecznościowych czy o stworzeniu akcji z unikalnym hashtagiem.
9. Nie zapomnij o umowie
Umowa powinna zawierać wszystkie kluczowe kwestie dotyczące poczynionych ustaleń. Należy pamiętać o zasadzie poufności, określić czas trwania umowy, dokładny harmonogram publikacji wpisów (także tych w mediach społecznościowych), a także udokumentować ustalenia dotyczące zawartości wpisu (forma, ilość zdjęć i linków).
10. Śledź wyniki!
Sprawdź, czy prowadzona kampania pomogła Ci w realizacji postawionych wcześniej celów. Analizuj efekty, wykrywaj błędy i zauważaj atuty – to pozwoli Ci na jeszcze skuteczniejsze działania w przyszłości.
Dlaczego warto postawić na kampanię w blogosferze?
Ponieważ pozwala ona dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, łatwo jest trafić do określonej grupy docelowej, a jednocześnie taka promocja zapewnia długofalowe rezultaty. Wystarczy wybrać odpowiedni blog i wykazać się pomysłem, aby rezultaty szybko stały się widoczne!
Źródła: MarketerPlus, SocialPress