Ikona 00:00 min Ikona 20.04.2016

Emoji – słowa to za mało, czy za dużo?

Pierwszym systemem piśmienniczym było pismo piktograficzne. Schematyczne, proste obrazki miały odzwierciedlać konkretny przekaz – jedne były odzwierciedleniem wyłącznie jednego słowa, inne zaś przedstawiały konkretne zjawisko bądź oddawały znaczenie całego wyrażenia. Przedstawiały przedmioty, czynności, osoby i miały pomagać w komunikacji oraz oswajaniu rzeczywistości. Potrzeba lepszego zrozumienia świata, chęć przekazania wiedzy potomnym oraz pragnienie pełniejszej komunikacji z innymi współplemieńcami doprowadziły do rozwoju tej formy piśmiennictwa.

Z piktogramów wykształciły się hieroglify. Z czasem ludzkość porzuciła obrazki i przeszła na pismo głoskowe, czyli alfabet. Sonet Sępa Szarzyńskiego, narodowa epopeja Mickiewicza, czy wiersze Szymborskiej oddawały i oddają nadal wyjątkową kwiecistość oraz elastyczność polskiego języka, co we współczesnej codzienności zdaje się być coraz bardziej pomijane. Popularyzacja urządzeń mobilnych i komunikacji pośredniej (poprzez SMSy, komunikatory internetowe, maile) cofnęła nas niejako do czasów pisma obrazkowego. Emoji to w końcu obrazki.

 

Więcej niż uśmiechnięta buźka

 

Emoji wywodzi się z języka i kultury japońskiej, która jako pierwsza doceniła w nowoczesnej komunikacji prostotę oraz uniwersalność przekazu obrazkowego. Nie należy bowiem mylić emoji z emotikonkami. Te drugie są to powszechnie znane „buźki”, które służą do wyrażania emocji. Pokazują uśmiechnięty, rozmarzony, czy zawstydzony wyraz twarzy. Emoji pozwala budować przekaz.

 

To już nie tylko „buźka” z konkretnym grymasem, to obrazki oddające elementy otaczającej nas rzeczywistości. Pies, kot, góra, chmurka, gwiazda – każdy jest w stanie odgadnąć na podstawie obrazka, że chodzi właśnie o te elementy i to bez względu na kulturę oraz kraj z jakiego pochodzi. Młodzi ludzie oraz osoby zainteresowane nowinkami internetowymi potrafią zbudować na podstawie dostępnych obrazków całą opowieść, ba nawet biografię, czego dokonała Miley Cyrus.

 

Współczesne esperanto

 

Spotkałam się z tym określeniem języka emoji w jednej z audycji radiowych. Porównanie początkowo mnie oburzyło. Pomyślałam: No nie sądzę! Przecież esperanto to był tradycyjny język. Trzeba się go było uczyć, poznawać od podstaw.

I tu chyba tkwi różnic, choć nie tak duża. Emoji trzeba nauczyć się używać. O ile podstawowe elementy są znane, o tyle ich układ nie zawsze jest zrozumiały dla wszystkich. To trochę jak z kalamburami. Trzeba poszczególne elementy złożyć w jedną zrozumiałą całość. Z pewnością łatwiejsze jest to w przypadku dobrych znajomych, którzy już mają wypracowany pewien system porozumienia się zarówno werbalny, jak i niewerbalny, niż w przypadku kampanii marketingowych kierowanych do dużego ogółu odbiorców. Ale i przed tym nie uciekają znane marki.

 

Emoji w reklamie

 

A i owszem! Sama byłam zaskoczona jak wiele marek wykorzystuje w swoich przekazach język emoji. Komunikaty budowane z obrazków mają z jednej strony ograniczenia, gdyż kierowane są do konkretnej grupy osób, z reguły młodych ludzi – aktywnie udzielających się w Internecie. Z drugiej strony pozwalają na przekaz pozbawiony słów, a więc języka ergo nie wymagają tłumaczenia. Stają się bardziej uniwersalne i zrozumiałe dla mieszkańców różnych państw. Przez to chętnie wykorzystywane są w reklamie.

Pomimo prostoty emoji nie nazwałabym tej formy komunikacji prostacką. Myślę, że w dobrych rękach może być to świetna zabawa, oparta o grę skojarzeń. Nie jest to jednak mój naturalny język i sądzę, że mimo wszystko szybciej przyjdzie mi napisanie SMSa za pomocą znanych i dobrze oswojonych słów niż zastanawianie się nad budowaniem przekazu z emoji.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 25.04.2016 Z roku na rok coraz więcej marek kładzie nacisk na to, aby dogodzić kobiecie. Na sklepowych półkach możemy zauważyć produkty, które pozwolą jej „najlepiej o siebie zadbać”, na ekranach co i rusz pojawiają się reklamy czy spoty, mające podkreślać kobiece atuty, a potrzeby płci pięknej coraz częściej zaczynają grać pierwsze skrzypce w działaniach promocyjnych. Dlaczego? Badania marketingowe udowadniają, że dotarcie do kobiety pozwala uzyskać nadzwyczaj dobre rezultaty – takie, jakich nie daje żaden inny sposób reklamy. Tylko... jak do niej dotrzeć? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 27.04.2016 Coraz bardziej cenimy sobie wygodę, którą oferują nam nowoczesne technologie. O wiele łatwiej jest nam rozwijać swoje pasje, odnajdywać nowe hobby, poszerzać kolekcje czy nawiązywać kontakty z ludźmi o podobnych zainteresowaniach. Pomiędzy tymi wszystkimi elementami znajduje się internet. To, jak zmienia nasze życie, widoczne jest również w branży muzycznej – niegdyś opartej przede wszystkim na wydawnictwach płytowych i organizacji koncertów, dzisiaj – na sprzedaży muzyki cyfrowej. Czy oznacza to, że ze sklepowych półek znikną tradycyjne CD? A może właśnie jesteśmy świadkami ciekawych przemian kulturowych? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 19.04.2016 Lokowanie produktu jest dzisiaj niezwykle popularnym narzędziem marketingowym, którym promuje się wszystko – począwszy od przypraw, przez telefony i samochody, a skończywszy na olejach silnikowych. Każdy z nas, podczas oglądania filmu czy serialu, wielokrotnie zwrócił uwagę na wyeksponowaną nazwę znanego producenta czy nachalne reklamowanie produktu przez jednego z bohaterów. I pewnie na twarzy każdego z nas choć raz pojawił się w takiej sytuacji delikatny grymas, który był wyrazem niezadowolenia albo zażenowania. Bo product placement to narzędzie doskonałe, ale tylko w dobrych rękach. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700