Ikona 00:00 min Ikona 27.04.2016

Jeszcze tak niedawno prawdziwi muzykoholicy przechowywali w swoich domach imponujące kolekcje płyt CD oraz winylowych krążków. Dla wielu z nich wiązało się to z koniecznością zaaranżowania dodatkowego pomieszczenia, w którym mieścić się mógł cały ich zbiór, uzupełniany latami.

Dzisiaj – dostęp do muzyki jest o wiele prostszy i wygodniejszy. Jej cyfryzacja znacznie ułatwia też życie tym, którzy nie wyobrażają sobie przejścia obojętnie obok płytowych premier. Każdy z nas, bez wychodzenia z domu i obawy, że nowa płyta nie zmieści się już na półce, może zakupić jej wersję cyfrową, dostarczaną w postaci plików mp3 przez wydawnictwa fonograficzne bądź portale strumieniujące.

 

Trochę statystyk na dobry początek

 

Dlaczego temat ten warto poruszyć? Ponieważ właśnie mamy do czynienia z przełomem. Rok 2015 był pierwszym, w którym dochód ze sprzedaży muzyki cyfrowej przerósł zyski pochodzące ze sprzedaży nośników fizycznych. Prawdziwy „bum” na muzykę cyfrową, którą przecież o wiele łatwiej zabrać ze sobą w podróż, do pracy czy na codzienny jogging.

O tych danych przypominają nam liczne felietony, których autorzy zachwycali się zmianami w mentalności odbiorców. Ba! Wróżono nawet szybki zmierzch ery płyt kompaktowych, które – zgodnie z przewidywaniami niektórych – miały zejść do lamusa. Era muzyki cyfrowej miała całkowicie wyprzeć tradycyjne wydawnictwa.

 

Co się jednak zmieniło?

 

Na przełomie roku 2014/2015, oprócz wielkiego „bumu” na muzykę cyfrową, nastąpił także sentymentalny powrót do winyli. Bo, jak się okazało, lubimy trzymać w domu coś namacalnego, spoglądać na estetyczne okładki płyt lub po prostu je kolekcjonować. Nawet o wiele prostszy dostęp do muzyki cyfrowej (niż do tradycyjnych wydawnictw płytowych) nie jest nam w stanie tego zastąpić.

W roku 2015 zyski ze sprzedaży plików muzycznych nieznacznie przewyższyły te, które wygenerowała sprzedaż CD. Dodatkowo – od tego czasu stale też wzrastało zainteresowanie serwisami strumieniowymi, takimi jak Spotify, Dreezer czy Apple Music. Coraz więcej odbiorców – dotyczy to również Polski – decydowało i nadal decyduje się na wykupienie abonamentu, dzięki któremu zyskują stały i nieograniczony dostęp do muzyki – różnych gatunków, różnych wykonawców, różnych dekad…

Nie można jednak powiedzieć, że zainteresowanie fizycznymi albumami drastycznie spada. Zgodnie z przedstawionymi danymi, w przypadku polskiego rynku fonograficznego jest to spadek o zaledwie 0,5% rocznie. Biorąc pod uwagę dostępność muzyki w wersji cyfrowej, jest to naprawdę bardzo dobry wynik, świadczący o sporej stabilności wydawnictw płytowych.

Wychodzi jednak na to, że chociaż całkowicie zanurzyliśmy się w erze cyfrowej, to jednak wciąż, z sentymentem, wracamy do tego, co było przed nią. Dla przykładu – zysk polskiego rynku muzycznego w roku minionym sięgnął kwoty ponad 430 mln zł, z czego wpływy ze sprzedaży muzyki cyfrowej to zaledwie (i zarazem AŻ) 95,4 mln zł.

 

Podsumowanie

 

Wracając dzisiaj do felietonów sprzed roku bądź kilku lat można bardzo łatwo zauważyć, w jak nieprzewidywalnych czasach żyjemy. Dynamiczny rozwój cyfryzacji, która wkrada się już w niemal każdą przestrzeń naszej codzienności, nie jest powodem do podnoszenia alarmów.

Jak pokazują aktualne statystki – lubimy korzystać z jej dobrobytu, ale też ciężko nam zrezygnować z wieloletnich przyzwyczajeń. I dobrze. Dzięki temu jesteśmy i nowocześni, i sentymentalni zarazem. Otwarci na nowoczesność, ale też dzielący się bogactwem przeszłości. A moda, jak to moda – historia uczy, że powraca. Doskonale przypominają o tym obecne na naszych półkach winyle.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 28.04.2016 Użytkownicy Androida są łakomym kąskiem dla hakerów z całego świata. Dość regularnie słychać przecież, że znów jakiś wirus sieje spustoszenie na urządzeniach mobilnych wyposażonych w system operacyjny należący do Google. Zastanawialiście się kiedyś, co dokładnie robi gigant z Mountain View, by ochronić użytkowników najsłodszej na rynku platformy? Jeśli tak, zachęcamy do zapoznania się z naszym krótkim podsumowaniem raportu Google o bezpieczeństwie Androida za rok 2015. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 04.05.2016 Jeśli na pocztę elektroniczną przychodzi informacja o tym, że ziemia nie jest okrągła, wiedz, że coś się dzieje. Spam to typ wiadomości oficjalnie obecnych w cyberprzestrzeni od niemal czterdziestu lat. Skąd właściwie się wziął? W jaki sposób do realizacji swoich celów wykorzystują go internetowi oszuści? I, a może przede wszystkim, co wspólnego ma z kinematografią? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 25.04.2016 Z roku na rok coraz więcej marek kładzie nacisk na to, aby dogodzić kobiecie. Na sklepowych półkach możemy zauważyć produkty, które pozwolą jej „najlepiej o siebie zadbać”, na ekranach co i rusz pojawiają się reklamy czy spoty, mające podkreślać kobiece atuty, a potrzeby płci pięknej coraz częściej zaczynają grać pierwsze skrzypce w działaniach promocyjnych. Dlaczego? Badania marketingowe udowadniają, że dotarcie do kobiety pozwala uzyskać nadzwyczaj dobre rezultaty – takie, jakich nie daje żaden inny sposób reklamy. Tylko... jak do niej dotrzeć? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700