Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 04:35 min Ikona 23.04.2015

Dawno, dawno temu… czyli o sile storytellingu

Prolog Odpowiedź może wydać się banalna. Trzeba zaciekawić, a nic tak nie wciąga, jak dobrze skonstruowana opowieść. I właśnie tu wkracza z całą swoją siłą, w dalszym ciągu jeszcze przez nieliczny wykorzystywany, a przez innych źle rozumiany STORYTELLING.

To nie jest zwykła opowieść. To nie jest pojedynczy akt. To dobra narracja. To narracja, gdzie koniec jest w rzeczywistości początkiem… Opowieść ma na celu zainteresowanie Odbiorcy, sprawić by zechciał być jej częścią. Przekraczając tę granicę między Odbiorcą a Uczestnikiem, decyduje jednocześnie czy chce być obserwatorem, czy Klientem.

To właśnie kapryśny i wymagający charakter ludzki sprawił, że proste akcje marketingowe przestały być popularne. Na znaczeniu zyskały natomiast angażujące treści i absorbujące uwagę opowieści. Pojedyncze przedsięwzięcia, jak i rozbudowane historie to obecnie ważny element każdej akcji marketingowej.

 

Rozdział I: Przygotowanie angażującej treści nie należy do prostych zadań. Wymaga starannego przemyślenia i przygotowania. Mając wyraźnie zarysowany plan i cel, postaci, perypetie możemy przystąpić do działania. Właśnie dlatego warto poświęcić czas na solidne przygotowanie do zadania i:

zastanowić się nad problemem – Owszem nad problemem choć słowo może budzić negatywne emocje. Chodzi o przedstawienie „jakiegoś” problemu, konfliktu. Musi być wyrazisty, skłaniający do refleksji (choćby kilkusekundowej). Warto odnieść się do konkretnego lub prawdopodobnego zdarzenia ulokowanego w przeszłości lub przyszłości. Co ważne – ten problem musi być rozwiązany. Oczywiście nie w sposób jednoznacznie decydujący. Może być to podpowiedź.

zastanowić się nad bohaterem –Panuje tu ogromna dowolność. Nie ma obowiązku ograniczania się do prawdziwych ludzi z krwi i kości. Bohaterem może być zwierzę, przedmiot, produkt w stanie rzeczywistym lub z cechami ludzkimi. Oryginalności dodają indywidualnie tworzone na potrzeby marki bohaterowie fantastyczni.

zastanowić się nad fabułą – Oczywiście powinna być powiązana z produktem lub marką i dostosowana do preferencji grupy docelowej. Fabuła powinna być osadzona w rzeczywistości, chociaż w pewnym stopniu. Powinna, więc opowiadać o czymś co jest prawdziwe lub istnieje prawdopodobieństwo takiego zdarzenia. Odbiorca powinien się identyfikować z opowieścią. Ten czynnik decyduje o tym, że podczas opowieści uruchomione zostają emocje.

zastanowić się nad celem – Opowieść musi być przydatna. W innym przypadku jej wymiar marketingowy traci sens. Dlatego powinna przedstawiać ideę. Promować zdrowy tryb życia, pokazywać nowe możliwości, zachęcać do odważnych kroków.

Rozdział II: Mistrzowie słowa doskonale rozumieją jak ogromną siłę posiada każdy wyraz. Dobrze skrojona historia jest bardziej interesująca niż garść suchych faktów. Nawet jeśli opowieść ma mniejszą wartość merytoryczną niż tabela z danymi bądź wykres, to jest przystępniejsza. Wzbogacona o informacje praktyczne zyskuje w oczach Odbiorców i wzbudza większe zaufanie. To tak, jakby marka zwierzała nam się ze swoich tajemnic, opowiadała o sobie właśnie nam.

Jeśli już zaufaliśmy marce. Poczuliśmy się trochę jej powiernikami, trochę przyjaciółmi, to z większym prawdopodobieństwem jej pomożemy. Storyrtelling skłania bowiem do akcji, może być to zachęta do wypróbowania płynu pod prysznic, podjęcia wyzwania dla poprawy własnego zdrowia, itp. „Call to action”  – tak naprawdę wokół tego zbudowana jest opowieść i stanowi zanętę na potencjalnego Klienta.

 

Rozdział III: Niewątpliwą zaletą dobrej opowieści jest jej nośność. Rozkwit mediów społecznościowych i rosnąca popularność urządzeń mobilnych mogą sprawić, że zasłyszaną historią można się w prosty sposób  i bardzo szybko podzielić. Jedna zainteresowana osoba, z pewnością wrzuci na Facebooka, na Twittera  informację: Zobaczcie co tym razem wymyślili! Wow super filmik! Nie no to niemożliwe! I tu znowu jak automat działa nasza psychika i z ciekawości z pewnością każdy sprawdzi o co jemu/jej chodzi. W ten sposób historia trafia do większej liczby odbiorców.

Opowieść nie musi mieć końca. Można ją w prosty sposób przekształcić w pełnowartościową strategię marketingową.  Jeśli Odbiorców zainteresuje idea przekazu lub rozbawią ich bohaterowie z pewnością z zadowoleniem zareagują na możliwość usłyszenia kolejnej historii. W tym momencie można włączyć też inne media i umiejętnie dawkować poprzez różne kanały krótkie historie utrzymane w tym samych duchu lub przedstawiające „sceny z życia” znanych bohaterów.

Epilog Jako SEO copywriter i jako odbiorca wielu przekazów reklamowych na co dzień sądzę, że storytelling jest naprawdę ciekawym pomysłem na wyróżnienie swojej marki. W szczególności w Internecie, gdzie potęga słowa naprawdę rośnie. Naturalnie nie samym słowem człowiek żyje, ale umiejętne operowanie nim pozwala żyć ciekawiej.

Na zakończenie zachęcam do wysłuchania wypowiedzi jednego z autorytetów w świecie reklamy – Stefana Sagmeistera (To prawdziwa lekcja pokory)

 

 

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 06.05.2015 W dobie portali internetowych nietrudno o zdobycie danych jakiejkolwiek osoby, która choć w niewielkim stopniu postanowiła wkroczyć do wirtualnego świata Facebooka, Twittera czy Instagrama. Kolejnym sposobem na szybkie i łatwe zdobywanie informacji o znajomych i nieznajomych jest aplikacja mobilna Hello od Facebooka, która stworzona została do obsługi połączeń i wsparcia użytkowników telefonów komórkowych, którzy lubią wiedzieć kto dzwoni. Funkcjonalność Hello porównywana jest do popularnego Truecallera na Androida. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:15 min 20.05.2015 Narzędzia Google dla Webmasterów (z ang. Google Webmaster Tools) przeobrażają się w Google Search Console. Nowa nazwa ma lepiej opisywać użytkowników, korzystających z GWT, a więc nie tylko webmasterów, ale także mniej zaawansowanych internautów. Czy zmiana marki niesie za sobą większe przeobrażenia? Fakt jest jeden: zmieniamy „GWT” na „GSC” – wg badań terenowych w Dziale Pozycjonowania utrudni to ... wymowę skrótu ;-) Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 07.04.2015 Przez długi czas Facebook wydawał się być daleki do inwestycji w rozwiązania e-commerce.  Od momentu nabycia sturtupa Stripe – umożliwiającego, zakup produktów bezpośrednio z poziomu postu ta polityka zaczęła ulegać zmianie. Kolejnym „nabytkiem” Facebooka jest wyszukiwarka zakupowa TheFind.  Co portal zyska dzięki niej i jakie wprowadzi rozwiązania? Zapewnie niebawem się o tym przekonamy. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700