Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Ordnung muss sein – obowiązkowe Impressum w Niemczech

Opublikowano: 03-03-2015

Nie od dziś polscy przedsiębiorcy decydują się na wejście ze swoją ofertą na rynek niemiecki. Od lat kusi on wielkością potencjalnego zbytu zarówno duże, jak i małe firmy, a otwartość rynku Unii Europejskiej i możliwości, jakie daje nam Internet jeszcze bardziej zachęcają do podjęcia próby. Sprzedaż towarów i usług za pośrednictwem Internetu naszym sąsiadom zza zachodniej granicy niesie za sobą jednak nie tylko korzyści, lecz także liczne obowiązki. O czym więc należy pamiętać tworząc niemiecką wersję językową strony swojej firmy lub też zakładając całkowicie nową w domenie .de?

Źródło: Tol.biz.it


Impressum – informacje o firmie

Mając na uwadze polskie regulacje prawne dot. witryn internetowych wiemy, że właściciele stron www od 22 marca 2013r. zgodnie z nowelizacją Prawa Telekomunikacyjnego mają obowiązek informowania użytkowników o korzystaniu z plików Cookies. Niemieccy prawodawcy nakładają na posiadaczy stron internetowych jeszcze obowiązek, który wszedł w życie już 01 marca 2007r. Zgodnie z ustawą o mediach (§5 Telemediengesetz – TMG) i umową państwową o radiu i telekomunikacji (§55 Rundfunkstaatsvertrag – RStV) przedsiębiorcy prowadzący w Internecie działalność komercyjną zobligowani są do umieszczenia na swojej stronie tzw. Impressum – podstrony zawierającej informacje o sprzedawcy/usługodawcy, które są niezbędne np. do podjęcia ewentualnego kontaktu. Obowiązkowi temu podlegają zgodnie z ustawą wszystkie osoby posiadające dochody, które w sposób bezpośredni lub pośredni wynikają z posiadania witryny.


Rozszerzając swoją działalność na rynek niemiecki nie warto zapominać o Impressum, gdyż jego brak może nieść za sobą konsekwencje prawne takie jak chociażby kara finansowa. Nie bez powodu panuje w Polsce przecież przekonanie, że Niemcy są bardzo obowiązkowi i skrupulatni, co potwierdzać miałoby tak często przywoływane przez nas w rozmowach o naszych zachodnich sąsiadach zdanie Ordnung muss sein – porządek musi być.


Co umieścić w Impressum?

W ślad za treścią ustawy TMG podstrona z Impressum powinna zawierać:
- imię i nazwisko albo nazwę podmiotu gospodarczego wraz z formą prawną firmy osoby prawnej lub spółki;
- adres siedziby przedsiębiorstwa i w razie różnicy adres do korespondencji;
- kapitał podstawowy bądź zakładowy spółki;
- numer telefonu i/lub faksu;
- adres e-mail bądź formularz kontaktowy, dzięki któremu zainteresowany powinien jednak otrzymać odpowiedź już w ciągu 30 – 60min;
- numer rejestru oraz organ państwowy prowadzący rejestr;
- numer NIP;
Poza tym jeśli prowadzenie działalności wymaga jakichkolwiek zezwoleń, w Impressum powinny zostać podane informacje dot. urzędu nadzoru. Lekarze, adwokaci i przedstawiciele podobnych im zawodów muszą podać również tytuł zawodowy, podstawy prawne, zgodnie z którymi przyznano im prawo do wykonywania zawodu, oraz kraj, w którym uzyskali tytuł.


Łatwy, szybki dostęp

Idąc dalej za tekstem ustawy, wprowadzając na swoją stronę Impressum należy mieć na uwadze, że ma być ono leicht erkennbar, unmittelbar erreichbar und ständig verfügbar, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: łatwo widoczne, bezpośrednio osiągalne i stale dostępne. Użytkownik, który odwiedzi witrynę musi więc bez problemu odnaleźć Impressum i to najlepiej z poziomu każdej podstrony.


Dodatkowe informacje

Niemieccy przedsiębiorcy korzystając z możliwości jakie daje im utworzenie podstrony z Impressum umieszczają na niej również takie informacje, jak wyłączenie odpowiedzialności za treści i linki zewnętrzne, oświadczenie o ochronie danych osobowych i praw autorskich, czy też adnotację o tym, że wykorzystują narzędzie Google Analytics do monitorowania ruchu na stronie. Często nie brakuje tam również informacji o korzystaniu z pluginów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, czy też Google+.


Impressum w kilka minut

W sieci bez problemu znaleźć można również darmowe generatory, dzięki którym można szybko i w 100% poprawnie stworzyć Impressum już w języku docelowym. Wystarczy wypełnić kilka rubryczek, zaznaczyć lub nie kilka pól wyboru i już po jakiś 2 - 3 minutach otrzymuje się gotowy tekst, które bez obaw można umieścić na nowej podstronie.

Pełna treść §5 ustawy o mediach

 

Autor
Marta Ciechomska
Ocena artykułu
5.00 - (8 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się