Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Małe przedsiębiorstwa i ich obecność w social mediach – w jaki sposób walczyć o klienta?

Opublikowano: 02-07-2014

Odrobina kreatywności i odpowiednia strategia – to właściwie wszystko, czego potrzebuje firma z sektora małych przedsiębiorstw, która chce stworzyć interesującą i skuteczną kampanię marketingową w mediach społecznościowych. O ile pierwszy warunek jest jasny i nie trzeba tu nic wyjaśniać, to drugi może budzić wątpliwości. Odpowiednia strategia – czyli jaka? Wystarczy zapoznać się z poniższymi radami i zastosować się do nich, aby opracować właściwy plan działania i realizując go, zwiększyć swoje szanse na wygranie walki o uwagę klienta.

 

1.    Zainwestuj w social media


Media społecznościowe dawno przestały już być tylko portalami, na których można porozmawiać ze znajomymi i pokazać im swoje zdjęcia. Dziś to potężna machina marketingowa i działalność na tym polu wymaga czasu, zaangażowania i – mimo tego, że jest darmowe – pieniędzy. Pamiętaj, że Twoje zaangażowanie przełoży się na zaufanie klientów i umożliwi Ci zbudowanie z nimi dobrych relacji a przy okazji pozwoli podpatrzyć działania konkurencji. Każda minuta powinna jednak zostać wykorzystana maksymalnie efektywnie – w końcu czas to pieniądz.

 

2.    Poznaj swoich fanów


Wiek, płeć, zainteresowania klientów – na te rzeczy przede wszystkim powinieneś zwracać uwagę. Dostosuj swój przekaz do tych cech, aby jak najefektywniej trafił do Twoich potencjalnych klientów. Im bardziej związane z nimi będą poruszane przez Ciebie zagadnienia, tym chętniej podzielą się nimi ze znajomymi.

3.    Regularność i konsekwencja to podstawa


Musisz ustalić, ile wpisów czy zmian statusu tygodniowo lub miesięcznie powinieneś umieszczać. Twoi odbiorcy powinni wiedzieć, kiedy mogą spodziewać się nowej treści. Trzeba jednak uważać, aby nie zanudzić ich swoją nadmierną aktywnością i odwrotnie – nie dać im o sobie zapomnieć. Kiedy już zdecydujesz, jaka ilość wpisów będzie odpowiednia dla Twojego biznesu – dąż do tego, aby ją utrzymać.


4.    Dbaj o spójność wizerunku


Pamiętaj, że Twoje działania na portalach społecznościowych powinny być zgodne z polityką Twojej firmy. Tematyka postów i sposób odpowiadania na pytania czy uwagi fanów – to one w największym stopniu budują Twój wizerunek w sieci. Dbaj o to, aby był on spójny z wartościami, jakimi kieruje się Twoja firma.


5.    „Klient nasz pan” – także w Internecie


Musisz być przygotowany na to, że im większa liczba fanów czy obserwatorów, tym częściej będziesz obserwować ich zaangażowanie. Komentarze, pytania, nawet słowa krytyki – bez względu na rodzaj aktywności nigdy nie zostawiaj jej bez odpowiedzi. Dzięki temu zbudujesz zaufanie w stosunku do swojej marki a fani będą czuć, że są dla Ciebie ważni. Na przykre słowa odpowiadaj w taki sposób, aby przyniosły skutek odwrotny do zamierzonego przez ich autora.


6.    Jeden kanał nie wystarczy


Facebook, Twitter, Google+, YouTube, LinkedIn – to tylko niektóre z portali społecznościowych, na których aktywni są internauci. Nie każdy jednak korzysta przecież ze wszystkich mediów. Bądź aktywny na różnych kanałach a Twoja publiczność będzie się powiększać. Oczywiście wybieraj te, które są najbardziej związane z Twoimi potencjalnymi klientami (zgodnie z zasadą nr 2.) Nie zapominaj o portalu Pinterest – zdjęcia odzwierciedlające Twoją działalność, ciekawe wydarzenia, w których brałeś udział czy współpracę z klientami z pewnością zaciekawią odbiorców.


7.    Konkurencja nie śpi


Nie tylko Tobie zależy na zdobywaniu klientów – inne firmy z Twojej branży z całą pewnością też starają się dotrzeć do nich przez media społecznościowe. Obserwuj ich działania, weryfikuj, które z nich się sprawdzają, a z których lepiej rezygnować. Te najlepsze mogą stać się inspiracją dla Twojej działalności w social mediach.

8.    Sprawdzaj, jak Ci idzie


Powinieneś stale monitorować przebieg swojej kampanii – obserwuj, jak wzrasta liczba Twoich fanów, kim oni są, jakie posty cieszą się największą popularnością. Dzięki temu będziesz mógł ocenić swoje postępy i dopasowywać rodzaj przyszłej aktywności do potrzeb fanów.


Na koniec przygotowana przez The Insurance Octopus intrografika ilustrująca możliwości, jakie daje małym przedsiębiorcom aktywne korzystanie z social mediów:

 

 

Źródło: The Insurance Octopus

 

Źródła: Social Media Today 1, Social Media Toady 2.

Autor
Małgorzata Kucharska
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się