Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Google - Co zmieniło się przez rok 2013?

Opublikowano: 17-01-2014
Czas potrzebny do przeczytania: 2:50 min

Gdyby porównać ze sobą dzisiejsze wyniki wyszukiwania dla poszczególnych wyrażeń kluczowych z tymi sprzed dwunastu miesięcy, różniłyby się one od siebie znacznie. 2013 był dla Google rokiem licznych zmian w algorytmie, mających na celu poprawę jakości wyników serwowanych użytkownikom. Wiele stron internetowych, pozycjonowanych niezgodnie z wytycznymi Google zostało ukaranych znacznymi spadkami.

Polityka Google od lat pozostaje niezmienna: na pierwszym miejscu jest użytkownik. Naturalną konsekwencją tego podejścia jest ciągłe udoskonalanie algorytmu w taki sposób, by dostarczyć internautom treści wychodzących naprzeciw ich oczekiwaniom. Poniżej prezentujemy – naszym zdaniem – najważniejsze zmiany, jakie Google wprowadziło w działaniu wyszukiwarki, jak też niektórych narzędziach w mijającym roku 2013:

1. Aktualizacje algorytmu Google o nazwach Penguin 2.0 i Penguin 2.1
To zmiany, które w ogromnym stopniu wpłynęły na wykrywanie przez Google nienaturalnie linkowanych witryn oraz nakładanie na nich automatycznych filtrów i kar ręcznych.

Choć wiele serwisów stosujących jednoznacznie manipulacyjne strategie pozycjonowania i linkowania zostało ukaranych słusznie, zmiany doprowadziły niestety również do obniżenia rankingu niejednego serwisu linkowanego naturalnie, co wciąż jeszcze dezorientuje wielu webmasterów.

2. Wprowadzenie szyfrowanej wersji wyszukiwarki dla wszystkich użytkowników – zmiana prowadząca w konsekwencji do zaprzestania przez Google Analytics zbierania danych na temat fraz, po wyszukaniu których użytkownicy trafili na daną stronę przez naturalne wyniki wyszukiwania  ("not provided" w Google Analytics).

3. Wprowadzenie do silnika wyszukiwarki aktualizacji o nazwie Hummingbird, mającej pomóc Google w lepszym „rozumieniu” złożonych zapytań, składających się z wielu słów, nie wskazujących jednoznacznie na kontekst wyszukiwania (np. „place where I can eat pizza”, gdzie słowo „place” rozumiane może być zarówno jako „restaurant”, jak i „pizzeria”).

4. Większa determinacja inżynierów Google w walce z systemami wymiany i kupowania linków, przejawiająca się w akcjach indywidualnie wymierzonych w większe sieci – np. rosyjskie SAPE.

5. Aktualizacja algorytmu Panda odpowiedzialnego za ocenę jakości oraz użyteczności stron internetowych w SERP'ach. Panda jest teraz bardziej zintegrowana z silnikiem Google, dzięki czemu zachodzące w niej zmiany, powodujące odświeżenie indeksu przebiegają teraz w sposób bardziej ciągły i na bieżąco, nie zaś – tak jak do tej pory – ręcznie i raz na jakiś czas.

 

Rok, w który właśnie wkroczyliśmy z pewnością też przyniesie wiele zmian, obejmujących także pozycjonowanie. Przewiduje się między innymi zwiększenie udziału rynku mobilnego – prawdopodobnie więcej ludzi korzystać będzie z Google za pomocą komórek, tabletów i innych urządzeń, co przełoży się m.in. na zwiększenie znaczenia reklam dedykowanych na te urządzenia. Można też na pewno oczekiwać dalszego zaostrzania walki ze sztucznymi technikami pozycjonowania. Poczekamy, zobaczymy. Z pewnością – tak jak w roku mijającym – będzie ciekawie.

 

 

Tekst powstał we współpracy z Menedżerem do spraw szkoleń i rozwoju technologii Mironem Kłosińskim.

Autor
Miron Kłosiński
Ocena artykułu
5.00 - (5 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się