Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Google - Co zmieniło się przez rok 2013?

Opublikowano: 17-01-2014
Czas potrzebny do przeczytania: 2:20 min

Gdyby porównać ze sobą dzisiejsze wyniki wyszukiwania dla poszczególnych wyrażeń kluczowych z tymi sprzed dwunastu miesięcy, różniłyby się one od siebie znacznie. 2013 był dla Google rokiem licznych zmian w algorytmie, mających na celu poprawę jakości wyników serwowanych użytkownikom. Wiele stron internetowych, pozycjonowanych niezgodnie z wytycznymi Google zostało ukaranych znacznymi spadkami. Polityka Google od lat pozostaje niezmienna: na pierwszym miejscu jest użytkownik. Naturalną konsekwencją tego podejścia jest ciągłe udoskonalanie algorytmu w taki sposób, by dostarczyć internautom treści wychodzących naprzeciw ich oczekiwaniom. Poniżej prezentujemy – naszym zdaniem – najważniejsze zmiany, jakie Google wprowadziło w działaniu wyszukiwarki, jak też niektórych narzędziach w mijającym roku 2013:

1. Aktualizacje algorytmu Google o nazwach Penguin 2.0 i Penguin 2.1
To zmiany, które w ogromnym stopniu wpłynęły na wykrywanie przez Google nienaturalnie linkowanych witryn oraz nakładanie na nich automatycznych filtrów i kar ręcznych.
Choć wiele serwisów stosujących jednoznacznie manipulacyjne strategie linkowania zostało ukaranych słusznie, zmiany doprowadziły niestety również do obniżenia rankingu niejednego serwisu linkowanego naturalnie, co wciąż jeszcze dezorientuje wielu webmasterów.

2. Wprowadzenie szyfrowanej wersji wyszukiwarki dla wszystkich użytkowników – zmiana prowadząca w konsekwencji do zaprzestania przez Google Analytics zbierania danych na temat fraz, po wyszukaniu których użytkownicy trafili na daną stronę przez naturalne wyniki wyszukiwania  ("not provided" w Google Analytics).

3. Wprowadzenie do silnika wyszukiwarki aktualizacji o nazwie Hummingbird, mającej pomóc Google w lepszym „rozumieniu” złożonych zapytań, składających się z wielu słów, nie wskazujących jednoznacznie na kontekst wyszukiwania (np. „place where I can eat pizza”, gdzie słowo „place” rozumiane może być zarówno jako „restaurant”, jak i „pizzeria”).

4. Większa determinacja inżynierów Google w walce z systemami wymiany i kupowania linków, przejawiająca się w akcjach indywidualnie wymierzonych w większe sieci – np. rosyjskie SAPE.

5. Aktualizacja algorytmu Panda odpowiedzialnego za ocenę jakości oraz użyteczności stron internetowych w SERP'ach. Panda jest teraz bardziej zintegrowana z silnikiem Google, dzięki czemu zachodzące w niej zmiany, powodujące odświeżenie indeksu przebiegają teraz w sposób bardziej ciągły i na bieżąco, nie zaś – tak jak do tej pory – ręcznie i raz na jakiś czas.

 

Rok, w który właśnie wkroczyliśmy z pewnością też przyniesie wiele zmian. Przewiduje się między innymi zwiększenie udziału rynku mobilnego – prawdopodobnie więcej ludzi korzystać będzie z Google za pomocą komórek, tabletów i innych urządzeń, co przełoży się m.in. na zwiększenie znaczenia reklam dedykowanych na te urządzenia. Można też na pewno oczekiwać dalszego zaostrzania walki ze sztucznymi technikami pozycjonowania. Poczekamy, zobaczymy. Z pewnością – tak jak w roku mijającym – będzie ciekawie.

 

 

Tekst powstał we współpracy z Menedżerem do spraw szkoleń i rozwoju technologii Mironem Kłosińskim.

Autor
Miron Kłosiński
Ocena artykułu
5.00 - (5 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się