Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

E-mail marketing w 2011 roku - renesans „dinozaura reklamy”

Opublikowano: 25-09-2012
Czas potrzebny do przeczytania: 2:15 min

Mowa o e-mail marketing, znanym wśród laików niekiedy jako … spam. Marketerzy nie mogą lekceważyć faktu, że 64% internautów codziennie korzysta z poczty elektronicznej. W obliczu takich danych polskie firmy coraz częściej biorą pod uwagę tę jedną z tych najstarszych i często niedocenianych form marketingu internetowego.

System jest prosty, a generuje zaskakujące wyniki – pod warunkiem przemyślanego podejścia do tematu. Inaczej – jesteśmy tylko spamerami.
Fot. sxc.hu


O sukcesie kampanii e-mailowej przesądza analiza grupy docelowej. Dalszym krokiem jest stworzenie adekwatnej bazy adresatów – na przykład dla naszego newslettera, programów lojalnościowych. Mail wysłany do właściwej osoby to potencjalny klient.  Komunikując się z przypadkowym adresatem – jesteśmy spamerami.


Do dyspozycji marketingowca są nie tylko wewnętrzne bazy konsumentów czy partnerów biznesowych, ale także zewnętrzne bazy danych – tutaj ostrożność jest zalecana szczególnie.


40-krotne przebicie
Zaskakuje efektywność e-mail marketingu. Podczas gdy jego udział  w  ogóle wydatków na reklamę internetową wyniósł w 2011 zaledwie 7% , jednocześnie właśnie ta forma promocji wygenerowała największy wskaźnik zwrotu w wysokości aż 40,56 zł przypadające na każdą zainwestowaną złotówkę.
Być może właśnie z tych względów już kolejny rok w Polsce odnotowano wzrost wydatków na e-mail marketing. Efektywność kosztowa nie jest jednak jedyną zaletą  - małe nakłady nie cieszyłyby tak bardzo, gdyby nie wystąpiła równocześnie wysoka skuteczność.


Stereotypową obawę, jakoby e-maile reklamowe były usuwane jeszcze przed ich przeczytaniem,  można traktować z pewnym dystansem, biorąc pod uwagę, że średni wskaźnik open rate (stosunek otwartych maili  do wysłanych) wyniósł aż 16,66% .


Znaj dzień i godzinę
Efekt nie byłby jednak tak duży, gdyby nie systematyczna analiza i optymalizacja procesu wysyłania mailingu. Kluczem jest targetowanie i odpowiedni harmonogram wysyłki (określony z dokładnością do godziny, w której grupa docelowa najczęściej odbiera maile). Ponadto o  sukcesie e-mail marketingu decyduje możliwość korelowania wysyłanych wiadomości z mediami społecznościowymi. Poprzez odpowiednią integrację obydwu przestrzeni można uzyskać efektywną kampanię wizerunkową.
Według danych IAB za 2011 rok, ten swoisty „dinozaur reklamy” właśnie przeżywa renesans. Wysoko spersonalizowane kreacje oraz odpowiednie posegmentowanie baz danych daje tej formie reklamy perspektywę dalszego rozwoju.

 

Źródło: Raport Strategiczny IAB Polska Internet 2011

Autor
Anna Gajewska
Ocena artykułu
4.50 - (2 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się