Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Treść treści nierówna, czyli o „Edge Rank'u”

Opublikowano: 21-06-2012
Czas potrzebny do przeczytania: 2:30 min

Co to jest Edge Rank?
Edge Rank to nic innego jak wskaźnik, na podstawie którego obliczana jest pozycja poszczególnych informacji na tablicach użytkowników Facebooka.
Gdyby na tablicach znajdowały się wszystkie wiadomości dotyczące znajomych danej osoby, osadzone w kolejności chronologicznej, łatwo wyobrazić sobie, jak wiele ważnych dla nas informacji mogłoby umknąć uwadze. Wystarczy, że nie logowalibyśmy się na swój profil przez jeden dzień, by informacja np. o ważnym wydarzeniu w życiu kogoś dla nas bliskiego znalazła się daleko na dole, pod setkami mało istotnych postów dodanych przez naszych dalszych, bądź bliższych znajomych.
Aby dany obiekt (post, link, wydarzenie itp.) znalazł się wysoko na tablicy jakiegoś użytkownika, musi on mieć wskaźnik Edge Rank wyższy, niż obiekty osadzone poniżej. W skrajnych przypadkach niski Edge Rank może powodować niepojawienie się  danej treści na tablicy.

Z czego składa się Edge Rank
Wskaźnik Edge Rank obliczany jest na podstawie trzech zasadniczych czynników:
 - Affinity;
 - Level of Interaction;
 - Timeliness;

Affinity
Współczynnik Affinity (ang. pokrewieństwo, skoligacenie) zależy od tego, jak intensywne są relacje pomiędzy użytkownikami (odbiorcą i twórcą treści). Jeżeli właściciel tablicy pozostaje w regularnym kontakcie z fanpagem bądź osobą publikującą wpis, jest „Przyjacielem”, albo „Fanem” - otrzyma wysoki wskaźnik Affinity. Algorytm został pomyślany w taki sposób, by nie uwzględniać relacji jednostronnych. Nie jest także możliwe podwyższenie go np. dzięki wielokrotnemu klikaniu we wpisy znajdujące się na danej tablicy.

Level of Interaction
Dotyczy poziomu zaangażowania w interakcję. Aktywnościom wymagającym większego wysiłku (jak np. pozostawienie komentarza pod postem) przypisywany jest wyższy „Level of Interaction”, niż np. kliknięciu „lubię to” na fanpage'u danej marki. Im wyższy jest ten wskaźnik, tym wyżej pojawi się dany obiekt na tablicy.

Timeliness
To ostatni składnik brany pod uwagę przy obliczaniu wskaźnika Edge Rank. Dotyczy on aktualności danego wpisu i przyznawany jest na bardzo prostej zasadzie – im nowsza treść, tym wyższy Timeliness.

Edge Rank jest obecnie najważniejszym czynnikiem warunkującym skuteczność działań na Facebooku.
Wprowadzenie nowego algorytmu, pomimo kilku towarzyszących temu kontrowersji, zdaje się działać korzystnie zarówno dla firm i osób promujących się przez Facebooka, jak i biernych użytkowników. W przypadku tych drugich korzyść jest oczywista – docierają do nich w większym stopniu informacje, które faktycznie są dla nich interesujące. Firmy i marki promujące się przez Fanpage zmuszone są natomiast do publikowania treści ciekawych i angażujących dla użytkowników, jednak w znacznie większym stopniu zyskują dzięki temu ich lojalność.

Źródło: Insidefacebook

Autor
Kornel Swiokła
Ocena artykułu
5.00 - (6 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się