Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Konwersja czy widoczność na zapytania ogólne? Oto jest pytanie

Opublikowano: 18-05-2011
Czas potrzebny do przeczytania: 3:05 min
Fundamentalne pytanie, na jakie powinien odpowiedzieć marketingowiec planując strategię pozycjonowania i obecności swojej firmy w wyszukiwarkach, to – co zamierzam dzięki temu osiągnąć?

Gdy stawiamy na konwersję

W tym miejscu należy wprowadzić pojęcie konwersji, które w świecie marketingu w wyszukiwarkach internetowych, oznacza – najprościej rzecz ujmując – „przekucie” niezobowiązujących odwiedzin internauty w jego konkretne zachowanie pożądane przez właściciela witryny. Dla jednych pod pojęciem tym kryć będą się zakupy w sklepie internetowym, dla innych wypełnienie formularza kontaktowego, bądź subskrypcja newslettera.

Generalnie obowiązująca zasada – o której powinna pamiętać  każda osoba konstruująca strategię pozycjonowania – mówi o tym, że frazami najlepiej konwertującymi są wyrażenia doprecyzowane składające się z większej liczby słów.

Jak pokazują badania, dzisiaj ponad 50% zapytań w Google składa się z 3-4 wyrazów. Internauta, który jest gotowy do podjęcia konkretnej decyzji zakupowej doskonale wie, czego szuka i potrafi tak sformułować zapytanie do wyszukiwarki, aby zwracała satysfakcjonujące go wyniki. Znamienne, że frazy szczegółowe są łatwiejsze do wypozycjonowania, a zatem decyzja o przyjęciu takiej taktyki skutkuje szybszymi i lepszymi efektami sprzedażowymi, a także zdecydowanie niższymi cenami jednostkowymi poszczególnych wyrażeń.

Wybierając efektywne, z ekonomicznego punktu widzenia, wyrażenia kluczowe należy znaleźć złoty środek pomiędzy maksymalnym doprecyzowaniem sformułowania, a satysfakcjonującą wyszukiwalnością, która zagwarantuje zwrot nakładów inwestycyjnych.

Potęga marki

Z drugiej strony inwestycja w pozycjonowanie może być motywowana pobudkami wizerunkowymi. Dobrymi narzędziami służącymi do budowy świadomości marki lub podkreślenia pozycji rynkowego lidera są w takim wypadku wyrażenia ogólniejsze. Wysokie pozycje na tego rodzaju frazy niewątpliwie niosą ze sobą duży ładunek prestiżu.

Nie bez znaczenia pozostaje w tym kontekście również fakt, że wielu internautów jest skłonnych uznawać, że firmy wyświetlające się w czołówce wyników wyszukiwania, „zasłużyły sobie” na wysokie pozycje w pewien bliżej nieokreślony sposób i są lepsze od niżej sklasyfikowanej konkurencji.

Trzeba jednak pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie serwisu na frazy ogólne, nierzadko bardzo pospolite, wymaga cierpliwości i znacznych nakładów finansowych. Dodatkowo należy być świadomym faktu, że prowadzona w ten sposób kampania będzie generować na stronie duży ruch wywoływany przez niezainteresowanych konkretami „oglądaczy”.

Rozważając plusy i minusy obydwu przytoczonych strategii, wydaje się, że bardziej ekonomicznym i rentownym podejściem jest nastawienie na frazy generujące wyższą konwersję. Specjalista ds. marketingu planujący tego rodzaju kampanię wykorzystuje w takim wypadku – nieosiągalną w innych mediach – możliwość precyzyjnego kierowania reklamy do starannie wyselekcjonowanego grona realnie zainteresowanych odbiorców. Domeną kampanii wizerunkowych wydają się być natomiast bardziej tradycyjne media trafiające z założenia do szerszego spektrum swoich bliżej nieokreślonych adresatów.

Typy mieszane

Na zakończenie chciałbym podkreślić, że przytoczone orientacje są tzw. typami idealnymi. Wśród strategii pozycjonerskich realizowanych przez partnerów biznesowych Sunrise System, którym miałem przyjemność doradzać - dominują typy mieszane, w których wyrażenia ogólniejsze występują obok fraz bardziej sprzedażowych. Należy jednak pamiętać, by sformułowania precyzyjne zawsze stanowiły trzon realizowanej kampanii zapewniając samofinansowanie całego przedsięwzięcia.
Autor
Michał Fortuniak
Ocena artykułu
3.80 - (10 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się