Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Skąd się biorą różnice w wynikach wyszukiwania?

Opublikowano: 25-01-2011
Czas potrzebny do przeczytania: 2:50 min
Hodowla linków, szalenie popularna gra społecznościowa - to nie jedyne skojarzenia, jakie powinien mieć internauta ze słowem "farma". Wielkie farmy prowadzi bowiem... Google - gromadząc w jednym miejscu tysiące serwerów, które tworzą centra danych dla wyszukiwarki. Liczby działają na wyobraźnię: 45 tysięcy serwerów rozsianych na farmach Google na całym świecie.

Nieprzypadkowo wątek ten poruszamy w kontekście pozycjonowania i różnic w wynikach wyszukiwania.

Różnice w wynikach wyszukiwania wynikają stąd, iż Google posiada liczne centra danych (tzw. DC - Data Center), które ciągle aktualizują swoje bazy. Aktualizacje baz danych Centrów nie są jednoczesne, w związku z czym mogą występować znaczne różnice w pozycjach serwisu zajmowanych w wyszukiwarce.

Co więcej, to algorytm wyszukiwarki Google decyduje o tym, czy serwer, który odpowie na podane zapytanie, będzie się mieścił przykładowo w Danii, Brazylii czy Japonii. Wyszukiwarka Google ściągnie bowiem wyniki z serwera, który jest w danej chwili najmniej obciążony.

Google wyjaśnia kontekst rozbieżności w materiale poświęconym różnym centrom danych:
 

Google nie ujawnia szczegółowych informacji dotyczących data center. Firma uważa, że dane takie jak: wykorzystanie wielkości i mocy jego centrów danych mogą być cenne dla konkurentów. Nie wiadomo między innymi, ile dokładnie Google posiada centrów danych. W każdym razie są ich dziesiątki - co oczywiście w pewnym sensie utrudnia pozycjonowanie, ponieważ śledzenie efektów SEO jest nieco bardziej skomplikowane.

Data center rozmieszczone są praktycznie na całym świecie. Google co prawda ujawniło miejsca niektórych obiektów, jednak wiele z nich pozostaje w ukryciu. Wiele urządzeń znajduje się w obiektach swojej firmy Google. Pozostałe zaś rozmieszczone są na wynajmowanych obszarach innych firm. Większość z nich usytuowana jest w ośrodkach głównych węzłów komunikacyjnych. Data Center usytuowane są  m.in. w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Holandii, Brazylii, Rosji, Hongkongu  i wielu innych państwach świata.

Google nie ujawnia również wielkości poszczególnych budynków centrum danych. Wg danych, jakie udało się uzyskać, przykładowo w Dallas, Oregon, serwerownia Google składa się z trzech budynków data center o powierzchni 68.680 stóp kwadratowych, budynku administracji  o powierzchni 20.000 stóp kwadratowych, "tymczasowej sypialni pracownika" zajmującej 16.000 stóp kwadratowych oraz 18.000 stóp kwadratowych obiektu do chłodni kominowych.

Serwerownia Google w Dallas; Źródło: Strajk.pl
 
Inną przyczyną omawianych rozbieżności w wynikach pozycjonowania jest personalizacja.

Gdy użytkownik jest zalogowany do jakiegokolwiek konta bądź usługi Google (Gmail, Webmaster Tools, Analytics), wyszukiwarka gromadzi informacje o tym, czego szuka, jakie strony odwiedza, w co klika. Na podstawie zebranych danych wyświetla spersonalizowane wyniki. Ma to na celu dostarczanie użytkownikowi najbardziej przydatnych i trafnych informacji.

Personalizacja wyników możliwa jest również bez logowania. Google dostosowuje wówczas funkcjonalność wyszukiwania, w oparciu o wcześniejszą aktywność w sieci powiązaną z przeglądarką, za pomocą pliku cookie. Funkcję dostosowywania wyników można wyłączyć, klikając w link Historia online znajdujący się w prawym górnym rogu strony wyników wyszukiwania, a następnie klikając opcję "Wyłącz dostosowywanie w oparciu o aktywność związaną z wyszukiwaniem".

Przy porównywaniu efektów pozycjonownia, czyli pozycji w wyszukiwarce Google.pl warto pamiętać o powyższych zależnościach i porównywać przy każdorazowym wyborze tej samej opcji: ‘Szukaj w internecie’ bądź ‘Tylko język polski’.

System, który gwarantuje nasza firma poprzez odrzucanie dwóch skrajnych wyników z badań pozycji, daje pewność, że raportowany wynik pozycjonowania będzie średnią z zajmowanych pozycji w określonym miesiącu, dzięki czemu raporty są najbardziej miarodajnie, jak to tylko możliwe w kontekście funkcjonowania wyszukiwarki w oparciu o wiele centrów danych i dziesiątki tysięcy serwerów rozsianych po całym świecie.

Autor
Karolina Grzesiak
Ocena artykułu
4.00 - (11 głosów)
Komentarze
#1Tommy2011-02-24 08:00:49
Warto też zauważyć, że różnice mogą również wynikać z faktu, iż Google często przed wprowadzeniem nowego algorytmu testuje nowe rozwiązanie tylko na określonej/losowej grupie użytkowników (tylko na niektórych komputerach pojawiają się wyniki z nowego algorytmu). W takiej sytuacji różnice mogą być bardzo znaczące, a sytuacja taka może trwać nawet do miesiąca czasu. Najczęściej maksymalnie po miesiącu czasu wdrażany jest nowy algorytm dla wszystkich użytkowników, bądź przywracany stary. Z punktu widzenia pozycjonowania jest to znaczące, bo mając dwa komputery obok siebie można mieć zupełnie inne wyniki.
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się