Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Przewodnik po usłudze Miejsca Google

Opublikowano: 22-11-2010
Czas potrzebny do przeczytania: 4:10 min

Co ważne, obok standardowych informacji o firmie można publikować również dodatkowe komunikaty na temat działalności przedsiębiorstwa: informacje o promocjach, godzinach otwarcia, zdjęcia, filmy.

Pierwszym krokiem jest utworzenie konta Google. Można je stworzyć w procesie szybkiej rejestracji, bądź skorzystać z już posiadanego używanego w firmie konta, skonfigurowanego na potrzeby innej usługi Google, np. Analytics lub AdWords.

Formularz wymaga podania następujących danych:

Informacje podstawowe
- firma/organizacja: rzeczywista nazwa firmy,
- adres: taki, jaki wpisany by został na karcie pocztowej,
- numer telefonu: wraz z kierunkowym,
- oficjalna witryna internetowa: adres URL maksymalnie do 255 znaków,
- opis: charakterystyka wyróżników firmy, działalności, produktów, usług,
- adres e-mail: umożliwiający sprawną komunikację z firmą,
- kategorie: trafny wybór ułatwi wyświetlenie wpisu o firmie w odpowiedzi na adekwatne wyszukiwanie.

Informacje dodatkowe:
- godziny pracy,
- opcje płatności,
- zdjęcia/filmy,
- atrybuty niestandardowe: od oferowanych marek po informacje o dostępności parkingu.

Do podstawowych cech usługi należą przede wszystkim:
- bezpłatność,
- dostępność w wybranych krajach, w tym oczywiście w Polsce,
- obowiązek umieszczenia we wpisie adresu pocztowego lub obszaru usługowego,
- przyporządkowanie jednej działalności do jednej lokalizacji (na każdą fizyczną lokalizację powinien przypadać nie więcej niż jeden wpis o firmie),
- wytyczne dotyczące jakości (warunek zatwierdzenia wpisu przez Google),
- rzetelność - zamieszczanie informacji jest weryfikowane przez Google poprzez konieczność potwierdzenia telefonicznie, SMS-em lub drogą pocztową prawa do publikowania informacji o firmie - dzięki temu, w przeciwieństwie do wielu "bezpańskich" miejsc w Sieci, w Google Miejsca dane zamieszczać mogą tylko osoby upoważnione.

Wspomniane wyżej wytyczne dotyczące jakości mają na celu uczynienie z Miejsc Google usługi maksymalnie pożytecznej i skutecznej w zbliżaniu użytkowników i firm.

Wśród opublikowanych wytycznych znajdują się następujące wskazówki:
- Miejsca Google prezentuje jedynie firmy w których możliwy jest kontakt z klientem
- należy publikować tylko te informacje, co do których jest się upoważnionym,
- używanie przez wszystkich uprawnionych do danego wpisu jednego, wspólnego adresu e-mail, identyfikującego firmę,
- publikowane informacje muszą być zgodne ze stanem faktycznym,
- informacyjny charakter wpisu i nazwy firmy - nie należy wzbogacać ich hasłami reklamowymi,
- nazwa firmy powinna zawierać ... tylko nazwę firmy (nie należy w tym polu eksponować dodatkowych informacji),
- lokalizacja powinna być dokładna i zgodna z prawdą,
- jako adresu pocztowego firmy nie wolno podawać skrytek pocztowych,
- nie należy mnożyć wpisów o firmie, niezależnie od liczby biur w różnych lokalizacjach,
- firmy obsługujące duży obszar mogą jako lokalizację podać adres centrali, jednocześnie oznaczając obsługiwane obszary,
- nie należy w polu adresu zamieszczać żadnych nie powiązanych z adresem informacji,
- należy podać najbardziej adekwatny do kontaktu z klientami numer telefonu oraz najtrafniej charakteryzującą firmę witrynę internetową; nie należy przy tym podawać numerów ani adresów www powodujących przekierowania,
- należy konkretnie i zwięźle określić jedną kategorię działalności, korzystając na przykład z sugestii zawartych w formularzu, pamiętając, by nazwa kategorii nie była przemyconym słowem kluczowym z lokalizacją (np. szpital Wrocław); szczegółowe informacje o produktach należy zamieścić w opisie bądź w polu atrybutów niestandardowych.

Stwierdzone naruszenie powyższych wytycznych skutkuje zawieszeniem lub usunięciem wpisu. Prawidłowe nowe wpisy są weryfikowane publikowane w ciągu 24 godzin, akceptacja aktualizacji i usuwania może potrwać do 2 tygodni. W międzyczasie na koncie mogą pojawić się statusy Wymaga działania lub Oczekujący, co oznacza konieczność uzupełnienia czynności podjętych na koncie bądź - że dane są w trakcie przetwarzania.
Na jakiej pozycji wśród wpisów w Miejscach Google znajdzie się dana firma? To zależy od trafności opisu w stosunku do zapytania internauty oraz zlokalizowania geograficznego pytającego - tak, by internaucie było naprawdę blisko do firmy, której szuka.

Prawdziwie pasjonującym wątkiem jest natomiast korelacja rankingu w Miejscach Google oraz Mapach z pozycją na liście wyników wyszukiwania. Po ostatniej znaczącej zmianie sposobu prezentacji wyników wyraźnie widać, że lista rankingowa Miejsc Google ma wpływ na pozycjonowanie strony w naturalnych wynikach. Mimo utrzymywania algorytmu w ścisłej tajemnicy, specjaliści dostrzegają, że korelacja zachodzi szczególnie przy dobraniu słów kluczowych uwzględniających obszar działania i główną siedzibę pozycjonowanej firmy. Obecność w Miejscach i Mapach Google stanowi więc silny atut w pozycjonowaniu strony w najpopularniejszej wyszukiwarce.

Autor
Małgorzata Kucharska
Ocena artykułu
4.86 - (7 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się