Ikona 02:55 min Ikona 23.05.2008

Czy wiesz jak wspiąć się na szczyt z Eue Tracking?

 

Do rangi banału urosło już stwierdzenie, że żyjemy w kulturze obrazkowej. Praktyczne konsekwencje tej prawdy są szczególnie ważne w przypadku Internetu. Ludzie najlepiej zapamiętują to, co zobaczyli. Jak sprawdzić, co widzą – i zapamiętują – internauci? Odpowiedzią jest eye tracking.

Jak dowodzą znawcy, użytkownicy zachowują w pamięci:

  • 10% z tego, co przeczytali,
  • 15% z tego, co usłyszeli,
  • 25% z tego, co zobaczyli,
  • aż 50% z tego, co odebrali patrząc i słuchając.

Jeśli chcesz się przekonać, jak widzą Twój serwis internetowy, animacje, grafikę, reklamę internetową, możesz skorzystać z udoskonalanej, modnej ostatnio techniki zwanej eye tracking. Polega ona na sprawdzeniu funkcjonalności wszystkich elementów strony WWW czy innych elementów graficznych poprzez śledzenie wzroku internauty. Podczas badania eyetrackingowego śledzi się ruch gałek ocznych respondentów: w obudowie monitora znajduje się miniaturowa, ukryta kamera wideo rejestrująca obraz oczu użytkownika. Za pomocą odpowiedniego programu można zinterpretować te dane i ustalić, na który punkt ekranu spogląda respondent i jak długo zatrzymuje na nim wzrok. Czas koncentracji wzroku na jakimś szczególe oraz kolejność oglądania elementów na stronie mierzone są za pomocą tzw. eyetrackerów. Możliwe jest także sprawdzenie, czy użytkownik błądzi wzrokiem po stronie, czy też ogląda ją pewnie oraz czy zauważa to, co jest ważne z punktu widzenia twórcy witryny (np. reklama, oferta, ogłoszenie).

 

Jak Internauci Widzą Twoją Stronę Internetową i Reklamy Online?

 

Badanie eyetrackingowe można zastosować i wykorzystać do zbadania tzw. webusability, czyli użyteczności i funkcjonalności serwisu czy reklamy internetowej – jeszcze zanim strona czy banner zostaną umieszczone w Internecie. Wyniki mogą być doskonałą wskazówką na temat tego, co można poprawić, co usunąć, a co przesunąć. Dotychczasowe badania pozwalają na pewne generalizacje. Ich ilustracją jest „złoty trójkąt Google”. Obrazuje on, na jakich obszarach strony z wynikami wyszukiwania najintensywniej koncentruje się uwaga internautów:

 Równie wciągający, co Trójkąt Bermudzki, „złoty trójkąt Google”.

Ta tak zwana mapa cieplna (HotSpot) pokazuje, że internauci korzystający z wyszukiwarki skupiają wzrok na obszarze przypominającym kształtem trójkąt. Najczęściej patrzą na górę strony, a następnie ich wzrok kieruje się coraz niżej, aż do lewej krawędzi strony.

Kolor czerwony oznacza, że wzrok internauty skierowany był w to miejsce najdłużej, żółty lub zielony to obszary mniejszego zainteresowania. Obszary poza plamami nie zostały wcale lub prawie wcale przeskanowane.

Inną metodą reprezentacji wyników jest mapa fiksacji, czyli Attention Tracking. Zainteresowanie elementami strony przedstawia się za pomocą okręgów – im większe, tym dłużej spoglądał w dane miejsce użytkownik. Okręgi połączone są liniami, które pokazują skoki wzroku badanej osoby. Można także pokazać całe badanie z animowaną ścieżką patrzenia (Video Attention Tracking).

Chociaż badań empirycznych tego typu nie można traktować jak wyroczni i umieszczać na czerwonym polu wszystkich informacji, które chcemy pilnie przekazać użytkownikowi, jest to z pewnością cenna wskazówka na temat ogólnych uwarunkowań patrzenia. Dać się znaleźć, zobaczyć i zapamiętać – to sztuka.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:10 min 16.07.2008 Internet przestał być wyłącznie źródłem wiedzy. Obecnie z powodzeniem służy nam jako platforma do kontaktu, wymiany myśli, zakupów oraz, mimochodem, dzielenia się prywatnymi informacjami. Na te ostatnie czyhają hakerzy, pragnący wykorzystać naszą naiwność. Jak się przed nimi uchronić? Przede wszystkim należy zadbać, aby Sieć nie była dziurawa, za pomocą specjalnych zabezpieczeń. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:10 min 18.07.2008 Sposobów na przesłanie wirusa i zarażenie nim naszego komputera istnieje całe mnóstwo - i możemy nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. Sprawcy tego chaosu wiedzą, jak dostać się do prywatnych dysków twardych. Metodą najchętniej stosowaną obecnie jest przesyłanie złośliwego oprogramowania z pomocą poczty elektronicznej. Wystarczy otworzyć podejrzany link, aby dać się złapać. Jak się przed tym uchronić? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:30 min 16.04.2008 Nowoczesne technologie, takie jak choćby Flash, pozwalają na osiągnięcie zachwycających efektów wizualnych. Czy jednak banner – metoda analogiczna do tradycyjnych form reklamy – rzeczywiście jest najlepszym wyborem w przypadku sieci? Naszym zdaniem w świecie Internetu należy postawić na interaktywność – nie dotrzemy do wszystkich – powinniśmy dotrzeć przede wszystkim do tych, którzy szukają naszych usług. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 13

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700