Ikona 03:05 min Ikona 18.05.2010

Najpopularniejszym sposobem rozliczania kampanii AdWords jest model CPC (ang. cost per click – płatność za kliknięcie). Za każdym razem gdy internauta kliknie w reklamę sponsorowaną z konta kampanii pobierana jest kwota adekwatna do pozycji reklamy, jakości słowa kluczowego i zasugerowanym w licytacji maks. CPC.

 

CPC vs. CPM – wprowadzenie

 

Model CPC dominuje niepodzielnie w kampaniach kierowanych na wyszukiwarkę Google.

Nieco inaczej może wyglądać licytacja w kampanii kierowanej na sieci Google, w miejscach docelowych i kampaniach remarketingowych. Tutaj mamy do czynienia zarówno z modelem CPC, jak i z modelem CPM (ang. cost per thousand – płatność za 1 000 wyświetleń reklam).

Wybranie metody CPM sugeruje się reklamodawcom, którym zależy na szerokim rozpropagowaniu marki. Tutaj nie płaci się za wejście, a jedynie za tysiąc wyświetleń. W modelu CPM możemy więc nie uzyskać żadnego wejścia, zyskujemy za to wiele wyświetleń, budując świadomość marki wśród potencjalnych konsumentów. Przy okazji tych zasad warto również wspomnieć o nieco innym sposobie tworzenia tekstów reklam. W kampanii kierowanej na wyszukiwarkę (tylko model CPC) eksponujemy najczęściej konkretne produkty czy usługi. Powód? Chcemy przyciągnąć do strony użytkownika i zachęcić do wykonania żądanej akcji. Natomiast jeśli korzystamy z kampanii w sieciach (model CPM) powinniśmy przyjąć inną strategię i eksponować przede wszystkim nazwę firmy, markę czy wybraną linię produktów lub hasło reklamowe. W ten sposób budujemy świadomość marki, która zaowocuje w kolejnych miesiącach i latach istnienia firmy czy marki.

 

CPC vs. CPM  –  rywalizacja

 

Model CPM opiera się na zasugerowaniu, ile maksymalnie chcemy zapłacić za 1 000 wyświetleń reklam w sieciach kontekstowych Google. Przypomnę tylko, w modelu CPC płacimy za kliknięcia. Mając na uwadze te różnicę, widać wyraźnie, że w tym momencie dochodzi do konfliktu dwóch różnych sposobów konkurowania o miejsce i pozycję linku sponsorowanego. Jak bowiem rozliczyć oba modele, skoro rywalizując między sobą w jednej przestrzeni (witryna reklamowa), różnią się od siebie diametralnie?

W takich sytuacjach z pomocą przychodzi efektywny CPM.

 

CPC vs. CPM –  zgoda

 

Google wskazuje wyraźnie, że żaden model rozliczania nie ma przewagi nad drugim. System AdWords dla oceny, który z dwóch linków sponsorowanych rozliczanych poprzez CPC i CPM zajmie miejsce reklamowe, wykorzystuje tzw. efektywny CPM – eCPM.

W sytuacji gdy mamy do czynienia z rozliczaniem reklam poprzez każde jedno kliknięcie (model CPC), system rankingowy AdWords przelicza model CPC na eCPM, uwzględniając stawkę w licytacji, współczynnik klikalności oraz szereg innych dodatkowych elementów, których Google nie ujawnia reklamodawcy. W ten sposób powstaje efektywny koszt tysiąca wyświetleń reklamy rozliczanej przez CPC. Po wykonaniu tych obliczeń oba odrębne modele zyskują wspólny mianownik (eCPM) a Google w kolejnych krokach porównuje oba parametry i reklama o najwyższej pozycji w rankingu zdobywa przestrzeń reklamową na stronie i jest wyświetlana użytkownikowi.

Naturalnie porównywanie dwóch eCPM ma miejsca za każdym razem, gdy strona docelowa udziela powierzchni reklamowej linkom sponsorowanym Google AdWords. Rywalizacja trwa zatem aż do wyczerpania środków w budżecie dziennym.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co nowego w AdWords? Ikona 02:45 min 22.06.2010 Nie da się ukryć, że reklama AdWords to obecnie świetna forma marketingu w sieci. Wciąż możemy obserwować, jak się rozwija i daje coraz większe możliwości kontroli i usprawniania oraz uświetniania swoich kampanii. Ostatnio pojawiła się nowa funkcja rozszerzenia reklam oraz porównania z konkurencją. Dostępne stało się również narzędzia „Wykluczenia”. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Reklama w wyszukiwarce grafiki Google Ikona 01:55 min 05.08.2010 Baza grafik wyszukiwarki Google stale rośnie - obecnie znajduje się w niej blisko 10 miliardów zdjęć. Nic więc dziwnego, że jest rozbudowywana o nowe elementy, takie jak katalogowanie grafik, sposób ich wyświetlania czy też bardziej intuicyjne wyszukiwanie. Jednak Google szykuje jeszcze jedną zmianę - możliwość wykorzystania reklamy właśnie w wyszukiwarce obrazów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Reklama kontekstowa to nie tylko AdSense Ikona 03:40 min 22.04.2010 Google AdSense to najpopularniejszy system reklamy kontekstowej w polskim Internecie. Jednak nie jedyny. Mimo dominacji potentata ze Stanów Zjednoczonych polskie systemy reklam kontekstowej mają również swój udział w rynku SEM. Poza Google AdSense liczą się m. in. OnetBoksy. Reklamy tego typu rozliczane są w modelu CPC i/lub CPM. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700