Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Reklama kontekstowa to nie tylko AdSense

Opublikowano: 22-04-2010
Czas potrzebny do przeczytania: 3:40 min

Google AdSense to najpopularniejszy system reklamy kontekstowej w polskim Internecie. Jednak nie jedyny. Mimo dominacji potentata ze Stanów Zjednoczonych polskie systemy reklam kontekstowej mają również swój udział w rynku SEM.

Poza Google AdSense liczą się systemy reklamowe: Adkontekst, OnetBoksy, Boksy.Gazeta.pl, SmartContext.

Przypomnę, że reklama kontekstowa to komunikat zachęcający do podjęcia konkretnej akcji umieszczony na stronie z treścią, dopasowany tematem do zawartości podstrony lub całej serwisu www. Prosty przykład: jeśli reklamujemy buty do wspinaczki wysokogórskiej, to nie kierujemy reklamy na serwisy o kosmetykach, tylko na strony poświęcone pasji pokonywania szczytów.

Tę formę reklamy uatrakcyjnia róznorodność dostępnych form. W kampanii kontekstowej mamy do dyspozycji nie tylko reklamy tekstowe, ale również banery graficzne czy reklamy śródtekstowe.

Reklamy tekstowe wyświetlane są przed, obok lub pod tekstem witryny. Śródtekstowe są prezentowane przy pomocy wyboldowanych lub podkreślonych słów w tekście. Po najechaniu na słowo wyświetla się reklama, która może się składać z tekstu i/lub baneru graficznego.

Najpopularniejszym systemem reklamy śródtekstowej jest wspomniany SmartContext. Z bogatej oferty SC wyróżnić należy trzy główne kategorie:

- SmartLink - dymek z tekstem lub tekstem i logo,
- SmartMedia - dymek z flash lub video,
- SmartExclusive - dymek niestandardowy lub dymek kontentowy.

Reklamy tego typu rozliczane są w modelu CPC i/lub CPM.

Źródło: SmartContext

Zaletą podobnych kampanii jest ich rozmach. W krótkim czasie reklamy SC pojawiają się na setkach portali, dobra też jest skuteczność i przystępna cena (stała lub licytowana).

W Google AdSense oraz OnetBoksy miejsce na danej stronie zdobywa się dzięki wygranej licytacji. Prowadząc kampanię w tych dwóch systemach, określamy maksymalną ceną jaką jesteśmy w stanie zapłacić za powierzchnie reklamową na stronie.

Boksy Onetu wyświetlane są w powiązaniu ze słowami kluczowymi lub po analizie treści strony. Są eksponowane użytkownikom OnetSzukaj, w serwisach tematycznych Onetu, Zumi.pl oraz serwisach zewnętrznych przyłączonych do OnetKontekst.

Reklamy Onetu mogą mieć postać linku sponsorowanego lub boksu. Na stronach Onet istnieje możliwość emisji reklam również jako Onet.Intext.

W Adkontekst cena za kliknięcie jest stała przez cały okres trwania kampanii. Pozwala to planować wszystkie wydatki, prognozować i utrzymywać ciągłość działań promocyjnych. Cały zamysł twórców wyszukiwarek Netsprint.pl i Wirtualnej Polski opiera się na określaniu z góry - ile reklamodawca chce zapłacić za całą kampanię. Jeśli firma zainteresowana reklamą Adkontekst chce przeznaczyć na promocję swojej oferty np. 1000 złotych, to system prowadzący usługę wylicza, biorąc pod uwagę cele, branżę i zasięg - liczbę zakupionych kliknięć. Np. system Adkontekst obliczył, że każde kliknięcie będzie kosztowało 0,20 groszy, zatem reklamodawca już wie, że za 1000 złotych kupił 5000 kliknięć.

Adkontekst emitowana jest zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i na serwisach partnerskich. Cała sieć zarządza jest przez NetSprint.pl i Wirtualną Polskę. Reklamy w wyszukiwarce mają postać wyłącznie tekstową. Nieco inaczej jest w przypadku komunikatów reklamowych na stronach partnerskich. Na stronach tematycznie powiązanych z treścią reklamy mogą mieć postać tekstową, jak również tekstową z elementami graficznymi (tzw. Adkontekst Exclusive) i śródtekstową, kiedy to reklama wyświetlana jest po najechaniu internauty na podkreślone lub wyróżnione przez system słowo (tzw. Adkontekst Intertext).

Właściwie nie ma branży, która nie udostępniałaby przestrzeni wydawcom - to daje kampaniom kontekstowym nieograniczony zasięg -  setki serwisów skupiających miliony użytkowników. Mając na uwadze fakt, że ponad 95% czasu w sieci internauta spędza poza wyszukiwarką, korzystanie z reklamy kontekstowej to dla wielu reklamodawców sprawa kluczowa - przesądzająca o zwiększeniu zysków przez Internet.

Planując akcje promocyjne w polskim Internecie warto wziąć pod uwagę różne możliwości i prowadzić kampanię bardzo szeroko zakrojoną: Google AdWords wspomóc Google AdSense, a OnetKontekst na przykład usługą Adkontekst.

Autor
Maciej Jurek
Ocena artykułu
3.00 - (2 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się