Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Czy Google działa jak mózg?

Opublikowano: 29-01-2010
Czas potrzebny do przeczytania: 1:20 min

Tjaco Walvis, ekspert w dziedzinie strategii marki, przedstawił efekty półtorarocznego badania. Udowodnił, że mózg wybiera marki w taki sam sposób jak Google wybiera strony. Postrzeganie marki okazuje się procesem podświadomym. Mózg kieruje się zbiorem reguł – algorytmem, które pomagają wybrać markę najlepszą i w największym stopniu odpowiednią potrzebom człowieka. Jest to wybór racjonalny ale nieświadomy.

Jak pokazują wyniki badania, algorytm działania mózgu przy wyborze marki kieruje się trzema elementami. Po pierwsze mózg wybiera marki, które według niego najlepiej zaspokoją jego biologiczne i kulturalne cele. Po drugie, niebagatelny wpływ ma postrzeganie marki jako tej najlepiej wypełniającej potrzeby konsumenta. Inteligentne kreowanie wizerunku marki oparte na spójnej strategii to klucz do drzwi świadomości konsumenta. Po trzecie, mózg wybiera markę, z którą współdziałał najintensywniej w przeszłości.

Wyniki tego badania nie przeszły bez echa. Roger Dooley z Neuroscience Marketing, konsultant w dziedzinie pozycjonowania (SEO) oraz neuromarketingu, owszem zauważa podobieństwo działania algorytmu Google oraz mózgu, ale niekoniecznie w ten sam sposób.

Algorytm Google jest zestawieniem ponad dwustu zmiennych. Pozostaje pytanie czy te zmienne mają różną wagę, tak jak w przypadku działania mózgu konsumenta? Istotną różnicą jest przewidywalność. Mając pewien zestaw faktów (świadomość marki, data center) w odpowiednio niedługim czasie, mózg jest mniej przewidywalny od Google i jego wyników wyszukiwania.

Jednak Google robi wszystko, aby doskonalić algorytm, czego doskonałym przykładem jest personalizacja wyników wyszukiwania. W ten sposób stają się one bardziej analogiczne do zachowań i wyborów mózgu. W rezultacie pozycjonowanie musi uwzględniać szereg dodatkowych czynników.

Czy w końcu Google pozna sposób działania naszego mózgu? Czy Google będzie odbiciem naszego mózgu?

Źródło: Neuromarketing Science

Autor
Karolina Wojtaszek
Ocena artykułu
5.00 - (3 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się